2025-02-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
TV4 hoppas intensivt att detta är rasitiskt motiverat, det passar deras hållning och agenda.

Detta handlar troligen om psykisk sjukdom och samhället som fallerar.
Psykisk sjukdom, definitivt. Men, att "samhället fallerar" och att TV4 har en "agenda" är, ärligt talat, bara uttryck för en annan typ av psykisk sjukdom.

Det är bara en väldigt vågad sensationsjournalistik.
Senast redigerad av sardellini 2025-02-07 kl. 12:34.
Citera
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Regeringen och Sverigedemokraterna meddelade på fredagen i ett pressmeddelande att man kommer att lägga fram förslag om att ”förtydliga reglerna för lämplighetsprövning” och begränsa tillgången till olika typer av halvautomatiska vapen. Som exempel nämner Tidöpartierna modellen AR-15.

– Vi vet att de kan orsaka mycket skada på stor tid, säger Gunnar Strömmer.

Dessutom inleds ett uppdrag hos polisen och Socialstyrelsen för att stärka arbetet med anmälan av personer som är olämpliga att ha vapen av medicinska skäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMXOgQ/skolskjutning-orebro-vansterpartiet-kraver-hardare-vapenkontroller-efter
Citera
Medlem
Hur äcklig kan människan bli?
Här finns människor som frågar efter filmer som visar de omkomna.
Många påstår att polisen inte gjorde något!
Hur vet ni det som inte var på plats? Tror ni att polisen hittade GM sekunden efter att han tog sitt liv? Hoppas polisen redovisar hur lång tid det tog innan de slutade höra GM skjuta. För efter att det blev tyst så var GM garanterat död.
Fattar ni hur svårt det är att leta efter någom som är tyst i en byggnad på 17000 m2 som innehåller massa gångar och rum?
Senast redigerad av Bangbusen 2025-02-07 kl. 12:35.
Citera
2025-02-07, 12:33
Medlem
Eckiumbums avatar
Det är nog en uttänkt strategi ifrån polisens kommunikatörer att hålla på informationen om de omkomna och motivet och släppa den sent som möjligt på fredagen. På så sätt minskar risken att journalister ifrågasätter då de vill hem inför helgen och inte hinner gå igenom och ifrågasätta polisens arbete,
Citera
Medlem
Zexxs avatar
Blir spännande och se imorgon när offrens identiteter kommer ut. Det mesta lutar väll åt att det är soc personal och inte invandrare som han var ute efter. Blir kul för tv4 och diverse andra som redan fastställt att det handlar om ett ideologiskt motiv. Men men snart får vi klarhet i saken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Jag tror inte på någon schizoid-diagnos. Dådet är alldeles för välplanerat för att detta skulle skett under en psykos. En person med t.ex schizofreni som är 35 år gammal skulle också ha spenderat mycket tid inlagd på psyket av och till under åtminstone ett decennium då sjukdomen brukar debutera i 20-års åldern. Något sådant borde ha läckt. Släktingar borde väl veta om han är inlagd på sjukhus i flera omgångar under lång tid. Så nej, jag tror inte att han trodde att de han sköt var demoner eller drakar. Han hade även gått på skolan så sent som 2021, en schizofren person hade stundtals uppfört sig så konstigt i skolan att det hade gått många varningsklockor.

Tror snarare på grov autism a la Adam Lanza och att motivet för dådet var att hämnas på socfolket för att de strypt penningaflödet. Alltså ett personligt motiverat vendetta snarare än ett psykotiskt vansinnesdåd utan mål och mening.
Nja om man läser om schizoid personlighetsstörning kan det stämma in på GM: https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Å andra sidan inte särskilt troligt att selektiv mutism debuterar plötsligt. Jag tror mer på depression/social fobi som gjorde honom mer inbunden och obenägen att kommunicera.
Han höll dessutom en hand över munnen så mitt tips är att han hade komplex för dålig andedräkt.
Citera
2025-02-07, 12:34
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Har man sagt något idag om pressträff, någon tid?
Citera
Medlem
henkesss avatar
Ni ska bort allihopa sa ju en med brytning, jösses TV4 borde fan skämmas!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Tyvärr har fokus istället lagts på lagliga skjutvapen. Skjutvapen som det finns tusentals av utan att det skapar problem.

Jag tänker att det ena utesluter inte det andra. Brister är till för att rättas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markant
Ja det är det som förvånar mig 😬😬.. om man inte klarar av grundskolan men ändå lyckas med både körkort och jaktlicens..

Körkortet kräver ju ändå en hel del studier.. Jag är dåligt insatt i jägarexamen..

Jag måste ändå säga att valet av skola tyder på ett tydligare motiv än det vi har fått tagit del av..

Jag tror att bilden kommer att klarna om han som person när polisen gått igenom hans telefon och dator.. Det är nog mest talande när det handlar om en person som har isolerat sig..

Jag har svårt att tro att han bara satt hemma och tittade på dr.phil och möte med malou hela dagarna

Du förstår inte att autister, likt jag själv, har väldigt svårt att göra saker som är ointressant, oavsett vad samhället säger. Han kan mycket väl ha haft iq långt över normalt, det är inte intelligensen som brister hos vissa individer.
Citera
2025-02-07, 12:35
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zexx
Alla offer har blivit identifierade och anhöriga får dödsbesked under morgondagen!

Källa?
Låter ju väldigt underligt att anhöriga skulle få vänta tills i morgon om nu identifieringen är klar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in