2025-02-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108
Om nu TV4's Fredrick Malmberg är så säker på att hans och de s.k. experternas utvärdering av ljudfilen är korrekt, där han/de påstår att gärningsmannen Rickard Andersson utropat: "Ni ska bort från Europa", varför finns då inte ljudfilen tillgänglig så att alla kan utvärdera vad som sägs i den?
I mitt tycke aningen oprofessionellt av TV4 att så tidigt gå ut så säkert med att (implicit) bekräfta ideologiskt motiv. Detta har nu fått internationell spridning och visar det sig felaktigt är det värsta fallet av fake news i svensk nyhetshistoria.

Det går att hitta aspekter som eventuellt skulle kunna tyda på nationalistiskt motiv. Det narrativet kan jag konstruera, men för mig känns detta bara som ett "livet suger dåd".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Du har en otrevlig ton och jag tycker du är en latmask som inte orkar googla själv, jag tänker inte göra det åt dig.

Men källor är bra.
En källa är till exempel polischefen Wirén som säger:

https://www.na.se/2025-02-06/polisen-inferno/

Intressant, du kallar mig för latmask men tycker att jag har en otrevlig ton..

Bra ivf att du nu har insett att källor är bra om man påstår något så starkt som du gör i denna tråd.
Citera
Medlem
Jag tror inte på någon schizoid-diagnos. Dådet är alldeles för välplanerat för att detta skulle skett under en psykos. En person med t.ex schizofreni som är 35 år gammal skulle också ha spenderat mycket tid inlagd på psyket av och till under åtminstone ett decennium då sjukdomen brukar debutera i 20-års åldern. Något sådant borde ha läckt. Släktingar borde väl veta om han är inlagd på sjukhus i flera omgångar under lång tid. Så nej, jag tror inte att han trodde att de han sköt var demoner eller drakar. Han hade även gått på skolan så sent som 2021, en schizofren person hade stundtals uppfört sig så konstigt i skolan att det hade gått många varningsklockor.

Tror snarare på grov autism a la Adam Lanza och att motivet för dådet var att hämnas på socfolket för att de strypt penningaflödet. Alltså ett personligt motiverat vendetta snarare än ett psykotiskt vansinnesdåd utan mål och mening.
Citera
2025-02-07, 12:23
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han hade tidigare socialbidrag och kapitalinkomster.

Han tros ha triggats av att han nyligen fått besked om att hans socialbidrag skulle dras in.
Ja

Nu tycker jag att det sluttjatat om ev. inkomster.

Många av er verkar helt födda igår. Klart som fan föräldrarna stått för det mesta i kombination med att även försöka utnyttja soc. Många hjälper varandra inom en familj såvida man inte har föräldrar som är WT eller "Livets hårda skola" Det är väl det ni haft som inte kan tänka ett steg längre?

Deklarerad inkomst säger inte så mycket om hur någon egentligen har det.

Om man på allvar tror att han sannolikt hade "0" på kontot som någon skrev innan så är man lite tappad.

Bara det att det finns folk som tror att soc. syns på deklarationen visar hur låg allmänbildningen är här.

Nåväl. Ska bli intressant med den nya informationen som kommer idag då!
Citera
2025-02-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det är ju helt felaktigt. Polisen gick in i byggnaden och drog på sig skyttens eld, och sedan tog skytten självmord. Insatsstyrkan sökte igenom 17000 kvadratmeter efter andra skyttar och bomber.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Det återstår att se. Det rapporteras ju lite olika. Det verkar som att flera skadade har förblödit på plats. Har också uppfattat det som att man inte avlossade några skott mot GM överhuvudtaget.

Vi får hoppas att ingripandet har skett så som du beskriver, det lär tiden utvisa.
Citera
2025-02-07, 12:25
Medlem
Zexxs avatar
Alla offer har blivit identifierade och anhöriga får dödsbesked under morgondagen!
Citera
2025-02-07, 12:26
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
I mitt tycke aningen oprofessionellt av TV4 att så tidigt gå ut så säkert med att (implicit) bekräfta ideologiskt motiv. Detta har nu fått internationell spridning och visar det sig felaktigt är det värsta fallet av fake news i svensk nyhetshistoria.

Det går att hitta aspekter som eventuellt skulle kunna tyda på nationalistiskt motiv. Det narrativet kan jag konstruera, men för mig känns detta bara som ett "livet suger dåd".
TV4 hoppas intensivt att detta är rasitiskt motiverat, det passar deras hållning och agenda.

Detta handlar troligen om psykisk sjukdom och samhället som fallerar.
Senast redigerad av krackelerar 2025-02-07 kl. 12:29.
Citera
2025-02-07, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nej.
Varför tycker du att man inte behöver var säker på identiteten när man dödförklarar någon?

Är du expert på identifiering av en människa med bortskjutet ansikte?

Mannen som skulle gifta sej med kvinnan i reportaget blev INTE skjuten i huvudet!
Citera
2025-02-07, 12:28
Medlem
GM tog nog sitt liv innan polisen kom till platsen eller kort efter konfrontationen med dem. Han hade planerat murder-suicide istället för suicide by cop.
Senast redigerad av Aprilomaja 2025-02-07 kl. 12:33.
Citera
2025-02-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Kom igen. Den som inte fattar att det var ett rasistiskt dåd på grund av det hatiska klimatet mot invandrarna är bakom flötet eller har en politisk agenda!

Vem som helst fattar att det var en incel nasse som avguda åkesson och hans hatiska svans
Nej inte alls. Vi klarar av att vara objektiva och se en helhets bild. Gör inte allt för att se det som kanske kan bekräfta det man vill se. Offer koftajn värmer va? Fy den stinker!
Citera
2025-02-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En släkting har uppgett att han tyckte om att köra bil. Man kan ha tillgång till bil utan att äga bilen. Men med hans skolbetyg vore det lika konstigt att han tagit körkort som jägarexamen.

Ja det är det som förvånar mig 😬😬.. om man inte klarar av grundskolan men ändå lyckas med både körkort och jaktlicens..

Körkortet kräver ju ändå en hel del studier.. Jag är dåligt insatt i jägarexamen..

Jag måste ändå säga att valet av skola tyder på ett tydligare motiv än det vi har fått tagit del av..

Jag tror att bilden kommer att klarna om han som person när polisen gått igenom hans telefon och dator.. Det är nog mest talande när det handlar om en person som har isolerat sig..

Jag har svårt att tro att han bara satt hemma och tittade på dr.phil och möte med malou hela dagarna
Citera
2025-02-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoktPotatis
Har lite svårt att tro på att det stämmer. Mitt under skottlossning skriker läraren, är hon inte rätt för att dra till sig uppmärksamhet av GM?

Om det nu stämmer att GM enbart inriktade sig på sina måltavlor (soc) och skonade alla andra (vilket förklarar endast 10-15 offer för skottlossning) så är det inte helt otänkbart. Vi vet fortfarande för lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in