2025-02-07, 12:16
Medlem
KoktPotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Här är den länken:

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10170408957210034&id=70586003 3&rdid=2czjUtYJb5JMkHJi

lärare tror att det är hon som skriker "ni ska bort, allihopa" för att få bort filmande elever. Ljudet är ganska förvrängt så det är svårt att avgöra kön.

Jag vet inte, men jag har bättre data än TV4. En kvinnlig (!!!) lärare kände igen sin röst.

Har lite svårt att tro på att det stämmer. Mitt under skottlossning skriker läraren, är hon inte rätt för att dra till sig uppmärksamhet av GM?
Citera
2025-02-07, 12:17
Medlem
KoktPotatiss avatar
Stämmer det att det cirkulerar en film som visar de döda kropparna?
Citera
2025-02-07, 12:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Skulle inte förvåna mig om MGM i detta fall hade liknande problematik. Men det lär vi aldrig få veta nu.
Den här typen av brott är ett säkert sätt att få alla sina sämsta sidor upphängda i ljuset för hela världen, alltså i det avseendet också bottenlöst hjärnsvagt av honom. Så vi lär nog bli varse hans sjukjournal i nån dokumentär framöver.
Citera
2025-02-07, 12:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Klippet har ju spridit sig till andra länder redan, så tv4 har absolut lyckats med det dom ville.
Jag tror knappast att dom kommer gå ut med en ursäkt.

Jag läste någonstans att det va en lärare som hade trätt fram att det va hon som hade skrikit nåt i stil med "Ni måste ut allihopa", jag minns ej ordagrant. Det finns längre bak i tråden.
Men det kan även vara som andra har skrivit, att GM säger (inte skriker) något i stil med att han inte kan jobba.

Dessutom med tanke på hur nära skotten hörs och såna där dörrar är extremt tunna, så hade det hörts klart och tydligt om det va GM som hade skrikit.
Men flera har vittnat om att GM va helt tyst under hela tiden.
Det var i en intervju på just tv4 som en person som satt på lunch berättade att en kvinna kommit in och skrikit nåt i stil med att alla måste ut.

Om polisen helt avfärdar det tv4 påstått måste dom gå ut med en ursäkt. På samma sätt som Aftonbladet gjorde efter deras osmakliga och galna arbete efter händelsen.
Men vi får se vad som händer...
Citera
2025-02-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoktPotatis
Har lite svårt att tro på att det stämmer. Mitt under skottlossning skriker läraren, är hon inte rätt för att dra till sig uppmärksamhet av GM?
tycker inte alls det är speciellt konstigt om hon skriker på de som inte är medvetna om vad som pågår för att rädda dem, det är hedersvärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Menar du ljudfilen som sådan? Möjligen källskydd.

Suck…
Om du hade läst tråden hade du sett att den ligger på Reddit. Det var så TV4 fick tag på den.

Oavsett vem det är som skriker så vore det konstigt om en gärningsman som vill ha ut invandrare skriker ”Europa”, hade varit mer logiskt om han skrek ”Sverige”.
Ännu märkligare vore det att han vill ha ut de svenskar som han sköt ur Europa. Noll logik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det är ju helt felaktigt eftersom polisen lyckades stoppa skytten mycket snabbt.

Den första polispatrullen gick in i skolan 5 minuter efter larmet.
Omedelbart så började skytten fokusera på poliserna och skjuta på dem istället för eleverna.
Sedan sköt han sig själv.

Polisens snabba insats räddade liv och de stoppade skytten från att skjuta fler elever.
Fel. Den första polispatrullen var mycket riktigt där på 5 minuter, men de fick sedan vänta i 10 minuter på insatsstyrkan som hade rätt utrustning för att kunna gå in i byggnaden.
Efter en timmas genomsök påträffas gärningsmannen avliden.
Under den timmen har han gått runt och mördat och skadat folk och sedan skjutit sig själv.
Polisen gjorde ingen som helst nytta, fyllde ingen funktion.
De beskriver sedan händelsen som ett ”inferno” med tårar i ögonen och darr på rösten.
Det tar sedan hela veckan att identifiera liken och anhöriga svävar i ovisshet med panikångest över situationen.

Jag bävar för den dagen vi drabbas av en större massaker än detta.
Exemplevis Bataclan eller Manchester Arena. Något sådant är vi inte rustade eller förberedda på.
”Vi såg det inte komma.”
Citera
2025-02-07, 12:20
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Enbart ett sätt att rädda polisens ansikte. Att familjer fått vänta 3 dygn på att veta ngt överhuvudtaget är skandal.

Altså, pressen vänder ju lite på det när de väljer vad de rapporterar. Som kvinnan som tog hand om sin systers barn, varav den äldtsa fått lämna DNA för att hjälpa till med identifieringen. Rubrik: "Vi vet ingenting!"

Nej, de har inte fått ett officiellt dödsbesked, men hallå. Blir du kontaktad för att lämna DNA för identifiering, och du får inte tag på personen som var på platsen för ett massmord krävs det inte många hjärnceller för att fatta.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markant
Jag har följt tråden till och från..

Tänker bara har man tagit upp hans färdväg någonstans?

Han har inga bilar registrerade på sig, oklart om han har körkort?

Ifrån hans boende bromsplan, stadsdelen norr till västhaga utan bil är en hyfsad lång färd med antingen cykel eller buss..

Om det enbart var ett vansinnesdåd utan motiv varför valde man inte en skola i närmare anslutning till sitt närområde?

Och socialtjänst teorin, kommunal har gått ut med att dom saknar medarbetare som tagit kurser för vidareutbildning på skolan.. om man är socionom varför om man har högskolebehörighet skulle man välja kurs/er på komvux och inte uni. Eller högskola?
En släkting har uppgett att han tyckte om att köra bil. Man kan ha tillgång till bil utan att äga bilen. Men med hans skolbetyg vore det lika konstigt att han tagit körkort som jägarexamen.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen något, höjt ljudet lite och även gjort så att det går i blade-speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det, men..." med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Ja jag tror också att detta var riktat mot myndigheter, utlöst av det nekade försörjningsstödet.
Citera
2025-02-07, 12:21
Medlem
KoktPotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
tycker inte alls det är speciellt konstigt om hon skriker på de som inte är medvetna om vad som pågår för att rädda dem, det är hedersvärt.
Hedersvärt med all ära, men inte i nära anslutning till GM och skottlossning före och efter skriket. Jag tror inte på det.
Citera
2025-02-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Enbart ett sätt att rädda polisens ansikte. Att familjer fått vänta 3 dygn på att veta ngt överhuvudtaget är skandal.

Nej.
Varför tycker du att man inte behöver var säker på identiteten när man dödförklarar någon?

Är du expert på identifiering av en människa med bortskjutet ansikte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in