2025-02-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men om mitt barn, om sen vuxen, hade sådana svårigheter hade jag aldrig tillåtit att hen hade vapen runt sig. Det måste väl ändå föräldrarna ha vetat om? Det måste väl kunna gå att anmäla så att vapnen blir omhändertagna och människan inte anses lämplig.

Inte för att jag inte håller med dig men jag ser inte riktigt vad de skulle kunna anmäla. Att inte vilja umgås med sin familj eller folk i allmänhet är inget som gör att du inte kan få vapenlicens. Om han pratat med någon, tex en läkare om att han vill skada sig själv eller andra är det en annan sak.
Citera
2025-02-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast en BAR i 30-06 är ju ett sjujäkla kraftfull automatvapen i och för sig.

Du blandar inte ihop den nutida civila jakt-BAR med det gamla kulsprutegeväret BAR va? Det är lite förvirrande att de valde samma namn på helt olika vapen.
Citera
2025-02-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man skriker ju inte bara "Jag kan inte jobba"! helt taget ur sin kontext före man skjuter någon. Har han skrikit så är det ju del av en argumentation och ingen tycks ha hört GM bråka med någon. Samma sak med "Ni ska ut ur Europa", han hade väl skrikit fler saker om han nu öht skrek medan han sköt. Tvärtom säger vittnen att han var tyst. Man får ju använda Occhams rakkniv här, det är väldigt mycket sannolikhet att den där läraren skrek: "Ni ska ut allihopa"
Ja, det är också helt sant. Om vi ska tro vittnesuppgifterna om att han var tyst så är det troligare att någon annan än R.A. skriker (kanske "ni ska ut allihopa") - håller helt med.

När klippet ursprungligen länkades i tråden hörde jag inte ens att någon ropade i bakgrunden (det var först när någon annan påpekade detta som jag noterade det), så för mig lät det direkt orimligt att den som står precis vid dörrarna och skjuter samtidigt var innehavare av den skrikande rösten, som lät mycket mer avlägsen. Men akustik och skjutvapen är inte mina expertområden!
Citera
2025-02-07, 11:08
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Ja, föräldrarna har haft alla möjligheter att ingripa. Och många i deras omgivning också. Det är en sak att han inte velat eller kunnat ta emot någon behandling, men de har lämnat honom vind för våg fullt medvetna om att något allvarligt till slut skulle hända.
Eftersom RA bytt sitt släktnamn indikerar detta ett avståndstagande gentemot familj och släktingar.

Är du dum på riktigt?
Citera
2025-02-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ha! FAN vad grym jag är! Jag gissade just på en Browning i 30-06 och en halvautomatisk .22LR! Det var alltså precis som jag föutspådde en helt vanlig jaktgarderob med helt vanliga jaktgevär, möjligen med undantag för Mossberg 590 som är lite mer "taktisk".

Kommunistsvinen hade FEL. Det var ingen AR15, inget "kraftfullt automatvapen" eller ett "coolt" och "kontroversiellt" vapen.

Jag beklagar nästan att jag hade fel eftersom det bevisar min misstanke att polisen hade genast gått ut med information om det hade varit en AR-15.

Däremot är jag glad att jag hade rätt för nu finns det betydligt högre chans för att fokuset istället hamnar på beottsoffrrn, deras anhöriga och hur vi som samhälle hade kunnat fånga upp gärningsmannen mycket tidigare.

Jag hoppas att samhället blir mer förstående, att man inte kan ge människor med autism luddiga och otydliga riktlinjer.
Jag utgår från det som spekulerats i tråden om att GM fått besked att "nya tag tas efter jul" varmed han fattar det som att han inte behöver söka några jobb tills ny information eller instruktioner tillkommer honom, varmed soc återkommer med beslut att han inte sökt jobb och därför blir av med ersättning.

Känns som ett väldigt sannolikt scenario.
Behandla hellre autister som datorer än som någon jävlar lat "utbränd" kärring.
Citera
2025-02-07, 11:09
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Du blandar inte ihop den nutida civila jakt-BAR med det gamla kulsprutegeväret BAR va? Det är lite förvirrande att de valde samma namn på helt olika vapen.

Återigen, automatvapen betyder bara att nästa kula laddas automatiskt från magasinet.

Semiautomatisk 30-06 är väl ändå en jävla eldkraft?
Senast redigerad av ValkPadda 2025-02-07 kl. 11:15.
Citera
2025-02-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det är väl inte så säkert att dom visste om det? Om han inte berättar det för dom, hur ska dom få veta?
ja de verkar ju inte varit så intresserade eller insatta i hans liv. han har ju haft dessa ända sedan 2011.
Citera
2025-02-07, 11:10
Medlem
Har någon i Rikards jaktlag yttrat sig i media?
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Men varför har inte de i hans närhet hjälpt honom med att söka vård? Varför har ingen liksom brytt sig om honom? Man har bara låtit honom vara för sig själv och dra sig undan allt mer. Även om mina barn skulle vara vuxna hade jag inte bara tillåtit att inte bry mig utan gjort allt i min makt för ett drägligare liv.

Men snälla.. Hur vet du att de inte gjort något för att hjälpa honom? De kan ha kämpat som dårar för honom, utan att få någon hjälp från samhället överhuvudtaget.
Det är så det ser ut i verkligheten, precis som många här redan beskrivit. Det är fruktansvärt att som anhörig göra allt i sin makt och mer därtill för sin anhöriga, utan att få något stöd och hjälp..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det kom ut många filmklipp på instagram och snapchat hur skadade bärs ut på bår och lastas in i de 20 ambulanser som var på plats. Jag har inget klipp med klockslag just nu men om du tittar i den här tråden så kan du se när klippen postades och att det var under pågående insats.

Dessa har jag också sett, dock inga klockslag. Svårt då att påstå något så säkert när man inte kan styrka det.
Citera
2025-02-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Har någon i Rikards jaktlag yttrat sig i media?
har han ens tillhört något jaktlag är då frågan?
Citera
2025-02-07, 11:11
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
ja de verkar ju inte varit så intresserade eller insatta i hans liv. han har ju haft dessa ända sedan 2011.

Men snälla, försök själv att inkludera dig i en autists liv om den inte vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in