2025-02-07, 11:02
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Samhället borde ha verktyg att tvinga den här typen av personer till vård.

Det finns som bekant tvånsgvård, och alla som jobbat med den här typen av människor vet att något extremt allvarligt måste inträffa innan LPT kan tillämpas. Oftast hjälper inte ens det. Prova mord kanske.
Citera
2025-02-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Personer med autism brukar ju inte direkt vara enkla att ha och göra med.

Om det kan ta dagar att få in en autist i duschen, då kan det nog vara rätt svårt att få dom till psyket.
men om mitt barn, om sen vuxen, hade sådana svårigheter hade jag aldrig tillåtit att hen hade vapen runt sig. Det måste väl ändå föräldrarna ha vetat om? Det måste väl kunna gå att anmäla så att vapnen blir omhändertagna och människan inte anses lämplig.
Citera
2025-02-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Du får verkligen passa dig hur du uttrycker dig mot poliserna, är minst sagt respektlöst. Poliserna blir beskjutna av en tungt beväpnad GM som inser att poliserna är nära och drabbas förmodligen av en extrem paranoia huruvida det finns fler poliser och vart de kan befinna sig någonstans. Poliserna gjorde sitt bästa utifrån förutsättningarna måste vi anta. Att börja peka på tjänstefel och dra alla över en kam är väl inte rätt sätt att gå framåt.

Nu gissar jag bara: Polisen (de första som kom) hade sannolikt sirenerna på. Om mördaren hörde sirenerna så kan det förklara varför han så snabbt kunde möta upp poliserna, skjuta mot dem och kasta sin "rökgranat". Han kan i och för sig ha haft hörlurar på sig med "actionmusik" för att inte höra. Men min hypotes är att han ville ha full koll och därför mycket väl kan ha hört polissirenerna.
Citera
2025-02-07, 11:03
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Psykologisk operation

Kan du utveckla det här. Vem ligger bakom och vad är motivet? Har du några bevis?
Citera
2025-02-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Det finns som bekant tvånsgvård, och alla som jobbat med den här typen av människor vet att något extremt allvarligt måste inträffa innan LPT kan tillämpas. Oftast hjälper inte ens det. Prova mord kanske.
Nej. NPF ingår inte i LPT.

Det borde de göra, anser jag, i vissa allvarliga fall. Fall som detta.
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men om mitt barn, om sen vuxen, hade sådana svårigheter hade jag aldrig tillåtit att hen hade vapen runt sig. Det måste väl ändå föräldrarna ha vetat om? Det måste väl kunna gå att anmäla så att vapnen blir omhändertagna och människan inte anses lämplig.

Det är väl inte så säkert att dom visste om det? Om han inte berättar det för dom, hur ska dom få veta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Du får äga vilket vapen du vill, inom lagens ramar. Jag får döma dig hur jag vill.

I de jaktlag jag har varit med (mestadels riktigt gamla gubbar i lagen) så har säkert 1/3 eller 1/4 haft halvautomater och i många fall just Browning
och förmodligen i kaliber 30-06 också misstänker jag då det fortfarande är Sveriges vanligaste jaktkaliber. Det är mycket vildsvin och dovhjort här vilket kan ha påverkat valet av vapen.
Citera
Medlem
Piddelitos avatar
Dagens DN debatt:

Citat:
Det finns en koppling mellan psykisk sjukdom och våld, även om den är något vag och svårdefinierad. Faktum är att personer som lider av psykisk sjukdom mycket oftare skadar sig själva, än andra. Många studier har visat att det finns en ökad risk för våld vid psykossjukdomar, men också att psykisk sjukdom är starkt kopplat till att själv bli ett offer.

Den allmänna uppfattningen att extrema våldshändelser beror på psykisk sjukdom leder till stigmatisering av personer som kämpar med ohälsa. Detta i sin tur kan påverka vård och behandling negativt (Ahonen, 2019). De allra flesta med psykisk sjukdom begår aldrig våldsbrott under sin livstid, precis som resten av befolkningen.

I flertalet länder, inklusive Sverige, där händelser som denna har inträffat, lägger forskare och myndigheter resurser på att ta fram prediktionsverktyg för att identifiera framtida gärnings*personer. Faktum är att detta är en näst intill omöjlig uppgift.

https://www.dn.se/debatt/farligt-att-avfarda-skolskyttar-som-udda/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Nu gissar jag bara: Polisen (de första som kom) hade sannolikt sirenerna på. Om mördaren hörde sirenerna så kan det förklara varför han så snabbt kunde möta upp poliserna, skjuta mot dem och kasta sin "rökgranat". Han kan i och för sig ha haft hörlurar på sig med "actionmusik" för att inte höra. Men min hypotes är att han ville ha full koll och därför mycket väl kan ha hört polissirenerna.

Som en del i polisens PDV-taktik ingår det att göra så mycket ljud som möjligt. Sirener, blåljus, rop, till och med skott. Allt går ut på att styra om gärningsmannens fokus från eleverna till poliserna. Det verkar ha fungerat eftersom han började skjuta mot poliserna istället för eleverna.
Citera
2025-02-07, 11:05
Medlem
Citat:
Men varför har inte de i hans närhet hjälpt honom med att söka vård? Varför har ingen liksom brytt sig om honom? Man har bara låtit honom vara för sig själv och dra sig undan allt mer. Även om mina barn skulle vara vuxna hade jag inte bara tillåtit att inte bry mig utan gjort allt i min makt för ett drägligare liv.

Jag tror nog de anhöriga har gjort precis det de har kunnat om inte annat har de tagit med honom fortsatt som vuxen på sina resor, säkert i ett försök att aktivera honom i ett sammanhang.

Redan när ett barn fyller 13 år får man begränsad åtkomst och journaler och annat. Du kan ju försöka föreställa sig hur det ser ut när barnet blir myndigt.

I Sverige är allt uppbyggt på att individen själv ska ta och hämta hjälp. Det funkar inte för alla och dessutom hade det absolut bästa varit om dessa personer redan i grundskolan fick rätt bemötande och sammanhang.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, föräldrarna har haft alla möjligheter att ingripa. Och många i deras omgivning också. Det är en sak att han inte velat eller kunnat ta emot någon behandling, men de har lämnat honom vind för våg fullt medvetna om att något allvarligt till slut skulle hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är ingen som verkar fatta det och i framtiden är risken att det blir ännu mer av liknande händelser då det sitter 1000-tals barn hemma från skolorna idag. De flesta med npf-diagnoser som slås ut från dagens skola och isoleras och mår väldigt dåligt. Det finns vare sig förståelse eller hjälp att hämta i dagens Sverige utan det pratas bara om skolplikt. De här barnen mår inte bra i svenska skolan som den är utformad idag.

Och första fokus hos politiker och massmedia är hårdare vapenlagar och låsta skolor. Förbluffande.

Exakt.. utan förändring kommer vansinnesdåd som detta bli vardagsmat i framtiden.
Att symtomlindra med hårdare vapenlagar och låsta skolor men samtidigt blunda för det faktiska problemet är precis vad som drivit vårt samhälle att se ut såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in