2025-02-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Absolut, jag tror till 100% att den här killen hade kunnat vara en del av samhället och haft ett yrke om han fått det stöd han behövde. Han kanske inte hade fixat heltid, och han hade definitivt inte kunnat ha vilket jobb som helst. Men på ett eller annat sätt hade han helt säkert kunna integreras med rätt stöd.

Ett stöd som han bevisligen aldrig fick, oavsett om han sökt den själv eller borde ha fångats upp av tex soc. Istället verkar det som att man försökt pressa in honom i samhällets mall och brutalt misslyckats med det, vilket ledde fram till en tragedi.

Det här händer varenda dag i Sverige, den enda skillnaden är att han tog ytterligare 10 personer med sig i sitt suicid medan majoriteten åker hem, tar en näve tabletter och får en liten dödsannons i tidningen som ingen reflekterar över. De försvinner från jordens yta utan ett ljud och Svensson lever sitt liv som om ingenting har hänt.

Det som har hänt är förjävligt, men det är en konsekvens av ett samhälle som inte fungerar. Vi får bara hoppas att det här väcker en debatt som skapar förändring innan såna här vansinnesdåd blir vardag.
Ja, jag tycker det är åthelvete att media och politik inte fokuserar mer på hur vi tar hand om personer som har den här typen av problematik.

Istället väljer man att fokusera på lagliga skjutvapen. Sjutvapen som finns i tusental utan att skapa problem.
Citera
2025-02-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du hoppar över ett viktigt steg här.

Att personal från socialtjänsten har mördats är fullt möjligt. Att annonsen är direkt kopplad till detta, 48 timmar efter dådet, innan ens de döda är identifierade, ser jag som icke existerande.

Fullständigt orimligt. Dessutom såg jag att fackdörbundetkommunal uttalade sig om att deras medlemmar saknas. Soc. Sekr brukar tillhöra SSR eller vision. Kommunal tyder på att det snarare rör sig om vårdbiträde, socialpedagoger eller liknande
Citera
2025-02-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Hade han blivit sjukskriven så skulle GMs sjukpenning ändå varit noll (0) kr pga att han ingen inkomst haft, så likväl hade GM behövt vända sej till Soc, dock skulle ett sjukintyg gett honom försörjningsstöd.

Ja just det, han hade inte haft nån SGI nej.
Tack för upplysningen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Den grundar sig på en inkomst. Är den noll blir sjukpenning noll.
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ja det ska bli intressant att få veta vilka kriterier som gjorde att han valde ut de han skonade.

Efter svärdskillen i Trollhättan berättade en del elever varför De blev skonade.
Fanns t.o.m en video om det.
De hade svensk liknande utseende.
Ja, när kaoset som råder nu lugnat sig lite (kanske nästa vecka?) så får vi förhoppningsvis lite mer fakta serverat. Kanske rent av en intervju med någon av dem han "skonade".

Så som det ser ut nu - baserat på det vi fått reda på av polisen - låter det som att han inte var motiverad av rasism. Om man även tar fasta på sådant som sipprat ut till journalisterna pekar det snarare åt att han var ute efter att skada människor som arbetade på socialkontoret (kanske då på grund av att hans bidrag strypts).

Men det ena utesluter ju inte det andra. Han kanske var ute efter hämnd på de som arbetar på socialkontoret, han skriker kanske att "jag kan inte jobba!" i det omtalade klippet, men han kan ju förstås ändå vara rasist. Dock lutar det inte åt att det var hans primära drivkraft, anser jag. Men jag har haft fel förut och kan naturligtvis ha fel igen.
Citera
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Populära halvisar i Sverige vid den tiden var Ruger mini 14 (.223). I polisen slutade ge licenser på dessa efter Breiviks härjande på Utöya. Alla som hade sådana fick dock behålla dom. Kan det vara e sådan han hade?

Sen undrar jag lite vad tanken var att ta med tre gevär, det är tungt och otympligt att bära omkring på. Ett enda halvautomatiskt med flera magasin ställer till mer mer skada.

Fick info om att två av vapnen var:
Kulgevar Browning Bar Long Track kal. 30-06
Hagelgevär Mossberg 590A1 kal. 12

Kan förklara svårigheter att identifiera offren... De blir stora skador med 30-06, särskilt om blyspetsammo används, & hagel är ju hagel...
Citera
2025-02-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja det har du rätt i Svempa. Han hade kunnat gå ut med hunden i lugn och ro utan påhopp utav varken den ene eller den andre .
Han hade haft harmoni inombords och det hade gjort att hela skolan som borde byggas om hade sluppit byta matta ,och människorna på skolan hade livet i behåll .

Jag uppfattar ditt svar som delvis ironiskt.

Såklart att killen kunnat göra annat men just den här händelsen hade troligen aldrig hänt.
Citera
2025-02-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Håller med, det troligaste är kan inte jobba... Det finns förmodligen fler inspelningar från toaletten bredvid typ... Alla skickar ju inte sitt material till skvallertidningar och press, polisen får nog en del direkt.
Ja, förhoppningsvis dyker det upp fler ljudupptagningar. Inte för att vi behöver lyssna på folk som dör, men om han skriker och gapar mer så avslöjar han ju säkerligen sin egentliga motivation.
Citera
2025-02-07, 10:43
Medlem
back flashs avatar
Han hade licens för en Browning Bar, 30-06, och två pumphagelgevär, Mossberg 590 A1 och Winchester 1300. Dessutom en 22:a.

B.F
Citera
2025-02-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Hur fan fick du mig till en del av problemet för att jag skriver om de regler som vi har i samhället?!

Att du är en jävla paragrafryttare. En perfekt byråkrat som inte kan se en individs samlade erfarenheter och orsaker till dess mående. Du kan ta dina jävla regler och stoppa upp i arslet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hur vet vi att 30-06:an var halvautomatisk?
För att det var en Browning BAR, klassisk halvautomatisk bössa bland jägare som man inte vill ha i sitt jaktlag. Känt sedan läge att det bara är fittor som bär runt på sådana, vilket härmed har bevisats.

https://www.svd.se/a/bm6rr5/vapnen-som-rickard-andersson-kan-ha-anvant-i-orebro

Utöver detta två hagelvapen varav ett med pipa för slug (22:an lär han ha lämnat hemma, för klen effekt). Han har haft vapenlicenser i många år utan att någon slagit larm. Familjen borde skämmas och be om ursäkt offentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vad ger hagelgevär för typ av skador ?

Det beror på vilken ammunition som används. Det finns hagel med allt från många pyttesmå kulor för lerduvor till patroner med ett tiotal grövre kulor av 8 - 9 mm diameter (.00 och .000 buckshot) samt även "slugs" som är en enda större solid projektil. På nära håll så kan dock nästan alla typer av hagelammunition vara dödlig och göra stor skada. Ett skott från en klass 1-studsare som en 30-06 kan ju i vissa fall få stora bitar av huvudet eller hela hjärnan att flyga iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in