2025-02-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja mina med. Med reservationen att saker blir förvrängt med akustik, och varierande kvalitet på mikrofoner, eventuell mjukvara i telefoner som dämpar höga skarpa ljud etc.

Även eldhastigheten är ganska låg för de skott som låter som hagel så jag gissar på att han använder ett pumphagel. Sen mot slutet (eller om det var en annan filmsekvens, minns inte) hör man några snabba skott från en halvautomat som låter lite skarpare, tyckte jag mig höra.
Citera
2025-02-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Du vet uppenbart inte vad du pratar om..
Vad är ens "sjukbidrag"??

I Sverige har vi sjukpenning och sjukersättning, två vitt skilda saker.

Sjukpenning hade han kunnat få, men det kan du inte få hur länge som helst.
Sjukersättning kunde han inte få utifrån de tillstånd du radar upp (=autism, social fobi & ångest).

Autism i sig är inte nog för sjukersättning om du är högfungerande, vilket vi ändå får anse då han bodde ensam och verkar hjälpligt kunnat ta hand om sig själv. Social fobi och ångest är "botbart" och såldes inte grund till sjukersättning som kräver att tillståndet är kroniskt och utan möjlighet till förbättring inom överskådlig tid.

Du är en del av problemet. Helt oförmögen att se en helhetsbild? Botbart? Visst, men dra ersättning från en sådan här individ och du är näst på tur.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Du vet uppenbart inte vad du pratar om..
Vad är ens "sjukbidrag"??

I Sverige har vi sjukpenning och sjukersättning, två vitt skilda saker.

Sjukpenning hade han kunnat få, men det kan du inte få hur länge som helst.
Sjukersättning kunde han inte få utifrån de tillstånd du radar upp (=autism, social fobi & ångest).

Autism i sig är inte nog för sjukersättning om du är högfungerande, vilket vi ändå får anse då han bodde ensam och verkar hjälpligt kunnat ta hand om sig själv. Social fobi och ångest är "botbart" och såldes inte grund till sjukersättning som kräver att tillståndet är kroniskt och utan möjlighet till förbättring inom överskådlig tid.

Hade han blivit sjukskriven så skulle GMs sjukpenning ändå varit noll (0) kr pga att han ingen inkomst haft, så likväl hade GM behövt vända sej till Soc, dock skulle ett sjukintyg gett honom försörjningsstöd.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vi får se hur många utav socialtjänstens anställda som har fått sätta livet till.
Jag återkommer till dig när offren är identifierade så jag kan tala om för dig hur fel du hade

Du hoppar över ett viktigt steg här.

Att personal från socialtjänsten har mördats är fullt möjligt. Att annonsen är direkt kopplad till detta, 48 timmar efter dådet, innan ens de döda är identifierade, ser jag som icke existerande.
Citera
Avslutad
Citat:
Baserar man det hela då på det specifika vapen han hade? Var det en AR-15 med i arsenalen? Blir spännande att höra

Mycket möjligt. Låt mig utveckla vad jag menade med tidigare inlägg; jag är inte emot att man ser till att friska och mentalt stabila personer ska ha vapen, att man gör extra kontroller, men att man ska dra alla över en kam och inskränka på deras vapen enbart för att en person får ett psykbryt är absurt.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det tror jag inte någon vet ännu (förutom de som var där förstås), har i alla fall inte hittat någon info om detta än.

Ja det ska bli intressant att få veta vilka kriterier som gjorde att han valde ut de han skonade.

Efter svärdskillen i Trollhättan berättade en del elever varför De blev skonade.
Fanns t.o.m en video om det.
De hade svensk liknande utseende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Skotten på toalettfilmen låter absolut som hagelgevär i mina öron.

Vad ger hagelgevär för typ av skador ?
Citera
2025-02-07, 10:35
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Baserar man det hela då på det specifika vapen han hade? Var det en AR-15 med i arsenalen? Blir spännande att höra
Han hade licens från 2011(?) så en AR bör inte kunna används då betalade blev godkänt först 2023.
Men halvautomatiska gevär har varit godkända för jakt i Sverige sedan 80-talet.
Just AR handlar enbart om utseende och inte vapnets funktion.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Snyggt jobbat. "..kan inte.." hörs mycket tydligt tycker jag. Men oavsett vad någon på klippet säger (för vi har ingen aning vem eller vilka som hörs), så är poängen att TV4 gjort bort sig fullständigt.
Håller med, det troligaste är kan inte jobba... Det finns förmodligen fler inspelningar från toaletten bredvid typ... Alla skickar ju inte sitt material till skvallertidningar och press, polisen får nog en del direkt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheBrains
Du baserar alltså det på ett youtube-klipp? Det gör mig mer intresserad utav dig faktiskt. Är logiskt tänkande något du aldrig haft eller tappade du det någonstans?

Att regeringen + SD precis som sossarna försöker plocka billiga politiska poäng känns inte mer logiskt för dig?

Självklart är det inte bara på grund utav klippet, jag länkade det bara för det kan vara till värde att ha med i en tråd som just handlar om det specifika fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Hade han blivit sjukskriven så skulle GMs sjukpenning ändå varit noll (0) kr pga att han ingen inkomst haft, så likväl hade GM behövt vända sej till Soc, dock skulle ett sjukintyg gett honom försörjningsstöd.
Nja det finns väl en miniminivå för sjukpenning?
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Även eldhastigheten är ganska låg för de skott som låter som hagel så jag gissar på att han använder ett pumphagel. Sen mot slutet (eller om det var en annan filmsekvens, minns inte) hör man några snabba skott från en halvautomat som låter lite skarpare, tyckte jag mig höra.

Tar ju tid att sikta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in