2025-02-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
PDV går ut på att störa skytten så att skytten (GM) fokuserar på polisen istället för offren. Det hjälper att hitta skytten men det är okej om skytten springer och gömmer sig så länge han slutar skjuta.

Samtidigt som insatsstyrkan går mot skytten så skapas en "säker korridor" bakom dem, där man vet att skytten inte är. I det området så kan andra poliser och räddningspersonal gå in och börja ge vård åt skadade. Tänk dig som att insatsstyrkan flyttar en linje framåt. Du har sett det på film. "Clear!" "Clear!" Och bakom dem så vet andra poliser att rummen är säkrade.

Jag har inte stenkoll men jag har lyssnat på alla presskonferenser och läst vad polisen säger i media och på sociala medier. Det finns många poliser som berättar om hur PDV fungerar.

Japp, så är min bild också av hur det borde gå till men jag har ingenstans sett eller hört att de har gått in och hjälpt skadade innan skytten var funnen. Kan du länka?
Citera
2025-02-07, 10:24
Medlem
blunteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Snyggt jobbat. "..kan inte.." hörs mycket tydligt tycker jag. Men oavsett vad någon på klippet säger (för vi har ingen aning vem eller vilka som hörs), så är poängen att TV4 gjort bort sig fullständigt.
Vilka valde han ut att skona??
Citera
2025-02-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scharlottenlok
Om man får sjukersättning så är man inte nolltaxerare. Man deklarerar och betalar skatt på det.

Han verkar aldrig ha uppburit vilket ju är det anmärkningsvärda. Finns det verkligen ingen som helst samverkan hos myndigheterna eller ett övergripande ansvar hos någon?

Det är människor i kris som Socialtjänsten har att göra med. Förstår de sitt uppdrag?
Citera
2025-02-07, 10:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Tror knappast detta handlade om rasism utan snarare om att ca:80- 90 % av eleverna på en vuxenskola i dagens Svrige är invandrare , det är ju tyvärr så samhället ser ut idag.

Därför stryker några invandrare med.

Om så ändå skulle vara fallet lär detta framgå då RA:s dator och internethistorik kollats upp.
Många inte minst media hoppas nog på det.

Ja, man verkar vara väldigt sugna på det motivet. Är väl för komplicerat och skapar för få klick att skriva om fallerad psykvård.
Citera
2025-02-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jo han had kunnat få sjukersättning under rehabiliteringen.

Hade han visat sig vara terapiresistent borde han få sjukbidrag.

Du vet uppenbart inte vad du pratar om..
Vad är ens "sjukbidrag"??

I Sverige har vi sjukpenning och sjukersättning, två vitt skilda saker.

Sjukpenning hade han kunnat få, men det kan du inte få hur länge som helst.
Sjukersättning kunde han inte få utifrån de tillstånd du radar upp (=autism, social fobi & ångest).

Autism i sig är inte nog för sjukersättning om du är högfungerande, vilket vi ändå får anse då han bodde ensam och verkar hjälpligt kunnat ta hand om sig själv. Social fobi och ångest är "botbart" och såldes inte grund till sjukersättning som kräver att tillståndet är kroniskt och utan möjlighet till förbättring inom överskådlig tid.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Idioterna på Flashback sitter och hänger ut oskyldiga personer, sympatiserar med gärningsmannen samt pissar på polisen. Forumet är i kris helt klart.
Låter som det alltid varit.
Ändå hänger både polis och media här.
Jag tror att dom flesta som finns på Flashback förstår dess storhet, men att man måste lära sig att sortera, att ha ett filter när man läser.
Troll och idioter finns det massor av i vissa forumdelar men kan man undvika dom är Flashback väldigt användbart på många sett, och därför blir ju antalet besökare så stort när en större händelse inträffar. Folk vet att man hittar information här först.

Men jag önskar så klart att man slapp idioter som sprider skit, hetsar och trollar men vissa har det som sitt intresse och mål tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blunted
Vilka valde han ut att skona??
Det tror jag inte någon vet ännu (förutom de som var där förstås), har i alla fall inte hittat någon info om detta än.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Skotten på toalettfilmen låter absolut som hagelgevär i mina öron.

Ja mina med. Med reservationen att saker blir förvrängt med akustik, och varierande kvalitet på mikrofoner, eventuell mjukvara i telefoner som dämpar höga skarpa ljud etc.
Citera
2025-02-07, 10:27
Medlem
Örebros lokalpress NA.se har låst upp alla nyheter om dådet. Så man kan läsa gratis. Man behöver bara regga sig.
Citera
2025-02-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Du vet uppenbart inte vad du pratar om..
Vad är ens "sjukbidrag"??

I Sverige har vi sjukpenning och sjukersättning, två vitt skilda saker.

Sjukpenning hade han kunnat få, men det kan du inte få hur länge som helst.
Sjukersättning kunde han inte få utifrån de tillstånd du radar upp (=autism, social fobi & ångest).

Autism i sig är inte nog för sjukersättning om du är högfungerande, vilket vi ändå får anse då han bodde ensam och verkar hjälpligt kunnat ta hand om sig själv. Social fobi och ångest är "botbart" och såldes inte grund till sjukersättning som kräver att tillståndet är kroniskt och utan möjlighet till förbättring inom överskådlig tid.
Javisst. Jag skrev fel. Jag menade sjukersättning och sjukpenning under rehab.

Om man kommer tillrätta med ångesten och den sociala fobin borde ju en person isf åtminstone sköta någon daglig verksamhet eller liknande.
Citera
2025-02-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Försvarslös? De som mår riktigt riktigt dåligt orkar inte ta sig iväg till nån kyrka eller ringa en bekant.
Än mindre planera ett dåd genom att fixa kläder, vapen, gasta om att ”ni ska ut ur Europa”.

Jag känner ingen empati med Andersson och till skillnad från många andra inte heller med asets familj.
Hans hat mot icke-svennebananer kom nånstans ifrån. I Anton Lundin Petterssons fall kom det från familjen och så är det troligen med den här lilla pissråttan också. Man kan inte skylla på ”internet” helt och hållet. Familjen var de enda han träffade.

Dessutom ett jävla gnäll om autism och npf.
Några av de snällaste människorna hittar vi inom det spektrumet.
Att han var ett as har inget med det att göra.

Har familjen minsta respekt för hans offer så spolar de ner hans aska i toaletten utan begravningsceremoni.
Nej det gör dom inte alltid. Min vän skrev i chock så jag ringde. Jo en person som mår dåligt och blir pressad över en gräns kan reagera med adrenalin påslag. Mång som tar livet av sig verkar må bättre en period för att dom planerar sitt självmord och spelar glada för ingen ska förstå och kunna hindra dom. Andra kan göra det i chock. Lägg av med det där jävla rasist tramset.
Citera
2025-02-07, 10:31
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det stämmer att tiden mellan att insatsstyrkan anlände och att MEDIA FICK VETA att GM påträffats död är lång. Men det stämmer inte att "man bara stod och stampade".

Vi vet att
insatsstyrkan gick in direkt, 10 minuter efter larmet och agerade offensivt enligt PDV och sökte igenom den 17000 kvadratmeter stora skolan.

Vi vet att gärningsmannen bytte fokus från elever till poliserna så fort de första poliserna gick in i skolan Det här har poliserna berättat om. Det är många som fokuserar på att poliserna gömde sig när de blev beskjutna, men vad gör det. Så länge elden riktas mot gömda poliser så skadas inga fler elever.

Exakt och jag tror det kommer visa sig att att han sköt i princip alla offer innan Örebros piketstyrka gick in 12:45.
Ändå är det massa puckon här inne som kritiserar polisen.
Vi får se men att det gick 45 minuter innan dom hittade honom är inget som helst konstigt med tanke på lokal och lägesbild.

Av den tillgängliga informationen än så länge tycker jag det känns som polisen gjorde helt rätt och allt dom kunde. Aspiranter och trafikpolis gick in men blev beskjutna, väntar 7 minuter på piketstyrka med rätt utrustning bl.a gasmask osv och dom går också in direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in