2025-02-07, 10:11
Medlem
Socialtjänsten i Örebro söker 6 st nya socialsekreterare idag..
Citera
2025-02-07, 10:11
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Men snälla det är fan helt omöjligt att få nu mer. Hört om alla med utförsäkrade? Träffade en man i min kyrka ganska likt detta fall. Han lider av svår ångest och har autism han är inte korkad men har extremt svårt för det sociala och lider av sin ångest har svårt att gå ut vissa dagar han är helt ensam ingen familj som bryr sig inga vänner.
Han är helt oförmögen att ha ett jobb har gått på soc i hela sitt liv.

I förra väckan fick han fredag eftermiddag ett brev från soc där det stod att han kommer bli anmäld för bidragsfusk och inte kommer få någon ersättning där ifrån mer. Han förstod inte varför. Han kunde inte ringa och fråga då det är stängt på helgerna.

Det visar sig att han fått tre hundra kronor insatt på kontot av någon som ville hjälpa honom med mat. Det skulle han anmält som inkomst vilket han inte visste.
Han blir alltså utslängd på gatan för TREHUNDRA JÄVLA KRIONOR. Vad tror du hände?

Jag har också hört talat om sånt.

Har en vän som gick på A-kassa ett tag, han fick jobb och skulle stämpla den sista månaden och söka 8 jobb (har jag för mig) fast han redan hade ett jobb. Han gjorde inte det och fick en varning eller vad det kallas, indragen a-kassa kanske det var.

Vi får börja fatta att det är en människa som sitter och tar alla beslut, visst det finns lagar och regler men i slutändan sitter det en människa och tar beslut som kan driva en annan människa i graven.

Det finns så många exempel på hur utsatta människor ger upp när de tvingats slåss med iskalla myndighetspersoner. Jag tycker det är dags att vi börjar prata om det.

Någon här skrev om att det verkar konstigt att folk kan känna empati för Rickard och att det beror på att han är svensk. Det är skitsnack, ingen tyckte synd om Breivik fast han är väldigt ”vit”.

Har man en gång fått se en försvarslös människa bli rövknullad av systemet som ska stötta och hjälpa våra utsatta, då blir det lätt så att man ser hela bilden och tänker: aaah, så kan det också gå när ingen bryr sig!
Citera
2025-02-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Sökte han vård då? Nej.
Men för i helvete han har sökt vård i hela sitt jävla liv. Men får ingen hjälp. Så inte ens när han kom in akut med polis. Jag pratade med poliserna om att dom dagligen kör dit folk som är ute efter några timmar sen får dom hämta samma person igen!
Citera
2025-02-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Det vi kan veta i dagsläget är att soc inte har gjort sitt jobb. Varje socialsekreterare ska utgå från individens förmåga när den formulerar vilka motkrav som ställd vid försörjningsstöd. Detta görs ofta inte, utan alla individer trängs in i samma mall. Att en person som Rickard, med hans historik och sociala handikapp, ska söka en massa jobb (som han aldrig ens skulle våga/orka gå till) för att trygga sin försörjning är ju fullkomligt vansinne. Och var är konsekvensanalysen? Att ta bort hans enda försörjning trots att han lever helt isolerad, utan skyddsnät, är också fruktansvärt ansvarslöst. Dessutom borde soc skaffat honom en vårdkontakt. Man borde ha fångat upp att han var i obalans när han "bråkat" om försörjningsstödet.

Jag har ingen erfarenhet av soc, så jag vill inte uttala mig kring det.
Men det låter absolut vansinnigt det du skriver!
Citera
2025-02-07, 10:13
Medlem
barkeepers avatar
Det borde vara ganska lätt att utröna om motivet var rasistiskt.

Han gick förbi vissa, men sköt andra.

Han verkar ha varit en habil skytt

Har ännu så länge inte hört om några saknade elever.

Många elever är utlänningar på den skolan.

Var motivet rasistiskt borde det bli ett tydligt rätt fort.

Är det som polisen antyder, att motivet inte var ideologiskt, kan det bero på att polisen redan vet att de flesta, eller alla, offren är från SOC, medans de utländska eleverna lämnats ifred.
Citera
2025-02-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Väldigt vanligt att vårdbiträden eller hemtjänstpersonal uppmuntras att läsa till exempelvis undersköterska på så sätt.

Man slås lite av hur det satsas väldigt mycket på vissa grupper i samhället medans andra helt glöms bort och får mattan undanryckt. Det kokar ner till vilka prioriteringar som ska gälla, vilka som ska bli hjälpta och vilka som förtjänar en framtid.
Citera
2025-02-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Men hur många hagelgevär har löstagbara magasin? Visst det finns ju men jag har knappt sett något ute på svenska marknaden.

De används normalt inte för jakt men det är en del i Sverige som använder dem för vissa sportskyttegrenar. Vanliga modeller är de ryska fabrikaten Saiga och Molot, turkiska Akdal m.fl.
Citera
Medlem
Citat:
Därför att de nämner andra kontakter som också är sekretessbelagda.

Citat:
För sin ångest och sin sociala fobi.

Det är ju fortfarande baserat på vad han VALT att berätta för dom.

Ångest och social fobi? Båda de klassas som botbara tillstånd och är således inte berättigat sjukersättning.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ja. Jag hoppas att debatten nyktrar till.

Ja det är verkligen på tiden.

Flashback får mycket skit från media nu.
Men det är inte Flashbacks fel, det är vi här inne som skriver en massa ovidkommande offtopic inlägg.

Skärpning nu!
Citera
2025-02-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Har vi verkligen underlag för att kunna dra denna slutsats?

Allt vi vet är väl att inte särskilt mycket hände förrän insatsstyrkan anlände (aspiranterna besköts och tog skydd), och att man ungefär en timme efter larmet påträffade GM död. Vi vet inte riktigt vad som hände mellan att insatsstyrkan anlände och att GM påträffades död, dvs om man bara stod och stampade eller om man agerade offensivt.

Det stämmer att tiden mellan att insatsstyrkan anlände och att MEDIA FICK VETA att GM påträffats död är lång. Men det stämmer inte att "man bara stod och stampade".

Vi vet att
insatsstyrkan gick in direkt, 10 minuter efter larmet och agerade offensivt enligt PDV och sökte igenom den 17000 kvadratmeter stora skolan.

Vi vet att gärningsmannen bytte fokus från elever till poliserna så fort de första poliserna gick in i skolan Det här har poliserna berättat om. Det är många som fokuserar på att poliserna gömde sig när de blev beskjutna, men vad gör det. Så länge elden riktas mot gömda poliser så skadas inga fler elever.
Citera
2025-02-07, 10:15
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
Nu lär det väl dröja innan vilka vapen som Gm hade med sig blir offentligt men en fundering, det skall ha påträffats 3 vapen i anslutning till Gm, ett misstänks vara hagel.

Tror inte att det är något "AR" vapen eller annan typ av karbin, det är inte logiskt att kånka runt på 3 otympliga långvapen när du blir 5ggr mer effektiv med en säg Ar15 med ett gäng extra mag.
Han fick licenserna runt 2011, så ar15 är det inte... Finns några ruger mini 14 ute på marknaden med jaktlicens... De gick nog att köpa för jakt, men det var inte så många.

Jag gissar på typ browning bar eller liknande... Vet att det finns 20 p mag till dem... Och sedan hagelautomat snarare än pump.
Citera
2025-02-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Ja men det vapnet får du inte licens på för jakt.
Även med de nya reglerna så hade handläggarna aldrig godkänt detta då det uteslutande är framtaget för dynamiskt skytte.
Jo faktiskt så får man licens även på den där för jaktändamål.

Magasinet måste dock vara spärrat till två patroner och magasinet måste vara fastsvetsat i magasinsbrunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in