2025-02-07, 09:55
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Ja. Och politiker måste ta ansvar för sin förda politik och förändra den mot bakgrund av det som nu hänt.

Men i vanlig ordning kommer det inte hända. Istället kommer man göra saker svårare för vanliga laglydiga friska människor, samtidigt som inget effektivt kommer hända med psykvården eller uppfånganden av framtida ensamma galningar i tidig ålder.
Citera
Medlem
Citat:
Exakt, det är samhällets uppgift att fånga upp såna här individer.
Myndigheter ska samverka för individens bästa, men i praktiken är det ofta tvärtom – myndigheter motarbetar varandra (och har inte insyn i varandras verksamheter pga sekretess) och enskilda individer hamnar i kläm.

Nä, jag vet, de är så jävla dumt så man blir ta mig fan mörkrädd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Oj, ja detta gör det väldigt tydligt att det inte alls låter som något i närheten av: "Ni ska bort från Europa!"

Oansvarigt av TV4 att vara så kåta på raskrig att publicera det.

Ansvarige utgivaren ser adopterad ut, han sveptes nog med av känslorna där för ett ögonblick.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om det stämmer att hagel använts kan ju det vara anledningen att det inte lät som en skarp knall eller bogknall….

Så en drös med gissningar på 9x19, halvautomatiska rugers etc etc etc kan ju få fortsätta vara just gissningar tills vi vet mer. Säger inte att det är fel med 9x19, men om jag ska tippa tippar jag på att det är hagelmagasin man hittat.

Hur menar du då? Hur många hagelbössor med löstagbara magasin finns ens på den svenska marknaden? Är du vapenmässigt okunnig?
Citera
2025-02-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det borde ha framkommit i intervjuer med anhöriga som tidigt genomfördes av media.

Media hade sedan tagit upp det spåret.

Det har media inte gjort eftersom GM inte hade någon aktuell vårdkontakt.

Rickard var 35år gammal, vad får dig att tro att hans anhöriga ens vet om han har kontakt med vården eller inte? Mina föräldrar har då ingen aning om mina vårdkontakter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Väldigt vanligt att vårdbiträden eller hemtjänstpersonal uppmuntras att läsa till exempelvis undersköterska på så sätt.

Om det är "många" som gör detta så kanske de inte är avlidna utan bara i chock och därför inte kommer till jobbet.

Jag tolkar det som att det är invandrare som jobbar som vårdbiträden men som läser till USK - de har kanske inte så stort kontaktnät - särskilt inte på arbetet.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag förstår fortfarande inte varför han var tvungen att dras med soc i över 10 år?

Han måste ju ha haft en diagnos. Det betyder att FK borde ha tagit över.

Fick han ingen hjälp med dessa saker alls? Fattar ingenting.
Tydligen inte. Ändå var han placerad i en specialklass för asperger/autism gymn.
Undrar mkt över släkting som uttryckt sig om honom, föräldrarna… ville dom inte ”se” - nä att han inte sjukpensionerades är en gåta. För jävligt.
Han krävdes på ngt han inte kunde - söka mer jobb!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Oj, ja detta gör det väldigt tydligt att det inte alls låter som något i närheten av: "Ni ska bort från Europa!"

Oansvarigt av TV4 att vara så kåta på raskrig att publicera det.

Deras sk ljudexpert borde söka nytt jobb. Raskrigssökare. Solklart att han säger jag kan inte jobba.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det är ju helt felaktigt eftersom polisen lyckades stoppa skytten mycket snabbt.

Den första polispatrullen gick in i skolan 5 minuter efter larmet.
Omedelbart så började skytten fokusera på poliserna och skjuta på dem istället för eleverna.
Sedan sköt han sig själv.

Polisens snabba insats räddade liv och de stoppade skytten från att skjuta fler elever.

Har vi verkligen underlag för att kunna dra denna slutsats?

Allt vi vet är väl att inte särskilt mycket hände förrän insatsstyrkan anlände (aspiranterna besköts och tog skydd), och att man ungefär en timme efter larmet påträffade GM död. Vi vet inte riktigt vad som hände mellan att insatsstyrkan anlände och att GM påträffades död, dvs om man bara stod och stampade eller om man agerade offensivt.
Citera
2025-02-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ja. Och politiker måste ta ansvar för sin förda politik och förändra den mot bakgrund av det som nu hänt.
Ja. Jag skrev just i tråden om politiken i samband med det här dådet att politikerna har helt fel fokus; man fokuserar på jaktvapen när man borde fokusera på det sociala och psykiatriska skyddsnätet runt de här personerna som lider av social fobi.

(Nu VET jag inte att han led av social fobi men det som framkommit i intervjuer med närstående tyder starkt på det.)
Citera
2025-02-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om det stämmer att hagel använts kan ju det vara anledningen att det inte lät som en skarp knall eller bogknall….

Så en drös med gissningar på 9x19, halvautomatiska rugers etc etc etc kan ju få fortsätta vara just gissningar tills vi vet mer. Säger inte att det är fel med 9x19, men om jag ska tippa tippar jag på att det är hagelmagasin man hittat.

Såg en film från en toalett och jag tycker också att det inte låter som skarpa skott MEN det är ju även lagligt med ljuddämpare till automatgevär nu. Kan man visa upp en vapenlicens så kan man köpa ljuddämpare enkelt och utan tillstånd.
Citera
2025-02-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är nog så att psykiatrin fungerar dåligt, ibland men min poäng var bara att det nog inte är något huvudspår här.

Jag tror att psykiatrin borde få mer resurser och andra verktyg men det är en större fråga än topic i den här tråden.

Jag talade bara om psykiatrin som helhet, de främsta ansvaret ska ligga på individen. Men är inte han kapabel att ta de ansvaret. Då måste anhöriga ingripa, och då spelar de fan ingen roll hur gammal personen är, ser man att den man påstår sig älska bara sjunka djupare och djupare in i mörker, så måste man göra något. Sen borde både soc och arbetsförmedlingen också ha märkt att något inte stämmer, om inte på sättet hur han är, men på svaren dom får tillbaka, på alla möten dom borde haft med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in