2025-02-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja precis. Det framkom att han fått ett brev från socialtjänsten.

Däremot framkom inte något om någon vårdkontakt.
Jag frågade vad du tror hände. Men jag ska berätta.
Han sa då finns det ingen annan väg än att avsluta sitt liv. Var på jag ringer polisen som kör honom till akut psyk. Jag åker efter. Där sitter vi i 6 timmar väntrummet är fullt med folk som har sån ångest att de inte vet var dom ska ta vägen.
Vi får träffa en läkare som säger att han inget kan göra. Jag vet att han menar allvar han vill dö jag vill få honom inlagd. Men inte vi blir mer eller mindre utslängda. Åker med honom hem. Jag somnar till slut när jag vaknar har han överdoserat sömn tabletter och är helt borta. Så till akuten magpumpning. Då får jag ringa vår präst som får ta över för jag måste hem.

Det hela slutar med att polisen lägger ner utredningen och han får behålla biståndet. Men han kunde varit död pgr av den jävla soc. Dom har inte förmåga att förstå om dom tar ifrån någon psykiskt sjuk människa allt han har så blir det sådana konsekvenser. Han får absolut INGEN HJÄLP AV VÅRDENQ!
Citera
2025-02-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Du ska inte utgå från egna val när du försöker bedöma hur andra agerar. Bara för att du själv inte söker vård för idioti betyder inte att det är så för alla.

Att GM varit i kontakt självmant eller om vården sökt honom är ännu inget vi kan veta något om. Oavsett din övertygelse.
Det har inget med introspektion att göra.

Jag får min goda skäl från vad media rapporterat om GMs liv innan dådet.
Citera
2025-02-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför i helvete sympatiserar du med en massmördare!!? Är du totalt sjuk i skallen? han sköt folk i huvudet och ansiktet så det inte ens gick att identifiera dom och ni sitter här och försvarar denna jävel?… helvete vilken sinnessjuk värld vi lever i..

Ja det är fullständigt obegripligt.
Citera
2025-02-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Jag frågade vad du tror hände. Men jag ska berätta.
Han sa då finns det ingen annan väg än att avsluta sitt liv. Var på jag ringer polisen som kör honom till akut psyk. Jag åker efter. Där sitter vi i 6 timmar väntrummet är fullt med folk som har sån ångest att de inte vet var dom ska ta vägen.
Vi får träffa en läkare som säger att han inget kan göra. Jag vet att han menar allvar han vill dö jag vill få honom inlagd. Men inte vi blir mer eller mindre utslängda. Åker med honom hem. Jag somnar till slut när jag vaknar har han överdoserat sömn tabletter och är helt borta. Så till akuten magpumpning. Då får jag ringa vår präst som får ta över för jag måste hem.

Det hela slutar med att polisen lägger ner utredningen och han får behålla biståndet. Men han kunde varit död pgr av den jävla soc. Dom har inte förmåga att förstå om dom tar ifrån någon psykiskt sjuk människa allt han har så blir det sådana konsekvenser. Han får absolut INGEN HJÄLP AV VÅRDENQ!
Sökte han vård då? Nej.
Citera
2025-02-07, 10:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Men hur många hagelgevär har löstagbara magasin? Visst det finns ju men jag har knappt sett något ute på svenska marknaden.

https://fksport.se/sv/fabrikat/utas/utas-xtr-12-hagelgevar
Citera
2025-02-07, 10:08
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Det kan konstateras att det INTE GÅR att höra vad som sägs på klippet. Vill man höra "Ni ska bort från Europa" så hör man det. Vill man höra "Jag kan inte jobba" så hör man det.

Påminner extremt mycket om det klassiska Bart Simpson Bouncing-klippet som delas runt överallt: https://www.youtube.com/shorts/JbueQpmh_8A
Håller inte med. Nog för att det kan vara svårt att höra korrekt, jag hör ofta fel, men just ordet ”jobba” är det som hörts allra tydligast i de uppspelningar jag hört.
”Europa” och ”jobba” är inte heller likt - Europa har lång vokal och jobba kort, med efterföljande olikartad betoning av konsonanterna.
”Europa” och ”allihopa” mer logisk fellysning eftersom både har lång vokal i sista stavelsen (för att inte tala om faktiskt rimmar).
Men jämför ”kan” och ”lamm” (bortse från att stavningen av kan bryter mot stavningsregeln, uttalsmässigt uttalar man det som det vore två N), bägge enstaviga ord med kort vokal. Således hyfsat enkelt att höra fel.
Men ”kan” och ”lam”, däremot, inte alls lika enkelt att höra fel. Fortfarande enstaviga ord, men nu skillnaden att lam uttalas med lång vokal.
Jag anser det alltså osannolikt att även om ”jobba” inte skulle vara korrekt (vilket jag dock tror att det är) skulle Europa inte matcha. För att det skulle göra det skulle uttalas Euråppa. (Dvs med kort vokal, som jobba, och annat uttal av O-ljudet.)
För mig är det tydligt att ordet han säger har kort vokal i slutet. Men ja, det är min personliga uppfattning.

Men som tidigare sagt: givetvis skulle det kunna vara ett rasistdåd. Men det vet vi faktiskt inte ännu och då kan det alltså vara passande att vara tydlig med att man spekulerar och inte presenterar sina egna teorier som fakta.

Och missade att citera kommentaren i villervallan av inlägg men håller med användaren som skrev om Salim. Verkade vara en så himla fin kille. Omtänksam, köper gåvor till killen han är personlig assistent för, älskar att besöka kyrkor och drömde om att få besöka Peterskyrkan. Tårarna rann när jag läste om honom. Hoppas verkligen att himmelriket finns och att han numer är en ängel.
Citera
2025-02-07, 10:08
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
I Sverige får du inga automatvapen på licens för sportskytte eller jakt, det är bara en lögn skapad av brist på kunskap.

Du verkar också ha en brist på kunskap inom vapen. Automatvapen ( men halvautomatiska) har varit tillåtna inom jakt sedan länge. Den stora förändringen kom 2023 när Naturvårdsverket plötsligt vände 180 grader och tillät vapen som tidigare varit förbjudna pga militärt eller taktiskt utseende. Det såldes sedan tusentals vapen av AR-typ. Du tänker nog på HELAUTOMATISKA vapen. Det har aldrig varit tillåtet inom jakt. Men ett automatiskt vapen kan vara av både typen hel eller halv. De laddas båda om automatiskt därav namnet.
Citera
2025-02-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det här med anställda på Socialen och att flera saknas (underförstått att de är avlidna).

Det spekulerades ju att Socialen hade kontor eller liknande på skolan men så läser man detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPOJbR/flera-anstallda-pa-orebro-kommun-saknas-efter-dadet-pa-risbergska

Pluggar SFI/Komvux och samtidigt anställda på kommunen?

Ja de pluggar vid sidan av jobb, är det konstigt tycker du? Gissar de jobbar inom vård hos kommunen och ökar på sin kompetens.. många arbetsplatser vill höja kompetensen bland personal… jag har läst och tentat av vissa universitetskurser som jobbet skickat oss ingenjörer på..

Beträffande komvux..Jag kompletterade själv specifika ämnen/nivå (vid sidan av heltidsjobb), som jag saknade för att ha behörighet till högre universitetsutbildning.
Citera
2025-02-07, 10:09
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
https://fksport.se/sv/fabrikat/utas/utas-xtr-12-hagelgevar

Ja men det vapnet får du inte licens på för jakt.
Även med de nya reglerna så hade handläggarna aldrig godkänt detta då det uteslutande är framtaget för dynamiskt skytte.
Citera
2025-02-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför i helvete sympatiserar du med en massmördare!!? Är du totalt sjuk i skallen? han sköt folk i huvudet och ansiktet så det inte ens gick att identifiera dom och ni sitter här och försvarar denna jävel?… helvete vilken sinnessjuk värld vi lever i..

Jag "sympatiserar" inte med honom. Det jag skrev var att svenskar ofta åtminstone försöker förstå svenska förövare, eller tycker synd om deras anhöriga, medan ingen svensk gör detsamma för icke-vita främlingar som angriper svenskar och andra vita människor. Detta är ju bara en ren självklarhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Nä precis, de är nästa problem, hur ska vi få dessa människor att vända sig till psykiatrin, för de kommer dom inte göra själva. Och om man ska hålla sig till denna person. Märkligt att inte hans anhöriga har kontaktat någon och berättat att man är orolig för sin son/bror eller va de nu är. Sen bär ju soc ett väldigt stort ansvar. Dom måste ju ha märkt på några av dom möten dom haft med honom att här är de något som inte riktigt stämmer, plus att dom ställer ju alltid massa frågor som "vad har du för förhinder för att kunna arbeta" och såna frågor. Och känner soc att denna personen behöver hjälp och stöttning så ska dom kontakta arbetsförmedling, sjukvård, allt. Och då kan man få börja med att prata med psykolog, sen tar psykologen ett nytt beslut efter ungefär tio möten.

Men de verkar som att han har hamnat mellan stolarna rejält

Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Jag talade bara om psykiatrin som helhet, de främsta ansvaret ska ligga på individen. Men är inte han kapabel att ta de ansvaret. Då måste anhöriga ingripa, och då spelar de fan ingen roll hur gammal personen är, ser man att den man påstår sig älska bara sjunka djupare och djupare in i mörker, så måste man göra något. Sen borde både soc och arbetsförmedlingen också ha märkt att något inte stämmer, om inte på sättet hur han är, men på svaren dom får tillbaka, på alla möten dom borde haft med honom.

Jag håller med dig i mycket du skriver, men du verkar helt sakna erfarenhet av att försöka hjälpa en närstående! Samhället skiter fullständigt i att du är orolig för någon i din närhet. Om personen inte väljer att söka vård själv så kommer psykiatrin bara att rycka på axlarna och ignorera dig.

Jag har väldigt nära erfarenhet av detta, där personen uppfyller villkoren för ett vårdintyg (tvångsvård) men psykiatrin sitter på händerna och säger "hen får söka hjälp själv".

I Sverige väger integritet tyngre än liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Sökte han vård då? Nej.
Mycket killgissande från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto