Citat:
Ursprungligen postat av
GoteborgU
Det kan konstateras att det INTE GÅR att höra vad som sägs på klippet. Vill man höra "Ni ska bort från Europa" så hör man det. Vill man höra "Jag kan inte jobba" så hör man det.
Påminner extremt mycket om det klassiska Bart Simpson Bouncing-klippet som delas runt överallt:
https://www.youtube.com/shorts/JbueQpmh_8A
Håller inte med. Nog för att det kan vara svårt att höra korrekt, jag hör ofta fel, men just ordet ”jobba” är det som hörts allra tydligast i de uppspelningar jag hört.
”Europa” och ”jobba” är inte heller likt - Europa har lång vokal och jobba kort, med efterföljande olikartad betoning av konsonanterna.
”Europa” och ”allihopa” mer logisk fellysning eftersom både har lång vokal i sista stavelsen (för att inte tala om faktiskt rimmar).
Men jämför ”kan” och ”lamm” (bortse från att stavningen av kan bryter mot stavningsregeln, uttalsmässigt uttalar man det som det vore två N), bägge enstaviga ord med kort vokal. Således hyfsat enkelt att höra fel.
Men ”kan” och ”lam”, däremot, inte alls lika enkelt att höra fel. Fortfarande enstaviga ord, men nu skillnaden att lam uttalas med lång vokal.
Jag anser det alltså osannolikt att även om ”jobba” inte skulle vara korrekt (vilket jag dock tror att det är) skulle Europa inte matcha. För att det skulle göra det skulle uttalas Euråppa. (Dvs med kort vokal, som jobba, och annat uttal av O-ljudet.)
För mig är det tydligt att ordet han säger har kort vokal i slutet. Men ja, det är min personliga uppfattning.
Men som tidigare sagt: givetvis skulle det kunna vara ett rasistdåd. Men det vet vi faktiskt inte ännu och då kan det alltså vara passande att vara tydlig med att man spekulerar och inte presenterar sina egna teorier som fakta.
Och missade att citera kommentaren i villervallan av inlägg men håller med användaren som skrev om Salim. Verkade vara en så himla fin kille. Omtänksam, köper gåvor till killen han är personlig assistent för, älskar att besöka kyrkor och drömde om att få besöka Peterskyrkan. Tårarna rann när jag läste om honom. Hoppas verkligen att himmelriket finns och att han numer är en ängel.