2025-02-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Rickard var 35år gammal, vad får dig att tro att hans anhöriga ens vet om han har kontakt med vården eller inte? Mina föräldrar har då ingen aning om mina vårdkontakter.
Därför att de nämner andra kontakter som också är sekretessbelagda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Hade han haft en vårdkontakt kunde han ha fått sjukersättning.

För vadå? Enbart autism? Glöm det..
Nu får du lugna dig med dina antaganden.

Sjukersättning är väldigt svårt att bli beviljad, man kan i princip kalla det omöjligt.
Inte ens bipolära brukar bli beviljade sjukersättning, trots att det är en kronisk sjukdom som av WHO räknas som en av de 10 mest handikappande sjukdomar som finns.

Att tro att autism då skulle räcka för att bli beviljad är väldigt naivt och verklighetsfrånvänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ja. Jag skrev just i tråden om politiken i samband med det här dådet att politikerna har helt fel fokus; man fokuserar på jaktvapen när man borde fokusera på det sociala och psykiatriska skyddsnätet runt de här personerna som lider av social fobi.

(Nu VET jag inte att han led av social fobi men det som framkommit i intervjuer med närstående tyder starkt på det.)

Är säkert så, svinigt.
Citera
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Om det stämmer att hagel använts kan ju det vara anledningen att det inte lät som en skarp knall eller bogknall….

Så en drös med gissningar på 9x19, halvautomatiska rugers etc etc etc kan ju få fortsätta vara just gissningar tills vi vet mer. Säger inte att det är fel med 9x19, men om jag ska tippa tippar jag på att det är hagelmagasin man hittat.

Men hur många hagelgevär har löstagbara magasin? Visst det finns ju men jag har knappt sett något ute på svenska marknaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen, höjt ljudet på lite och gjorde även så att det går i blade speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det" med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Jag tror på polisens huvudspår, d.v.s. att GM skulle hämnas hans indragna ekonomiska bistånd och av någon anledning visste att just soc etc. skulle befinna sig på skolan för ev. vidareutbildning, kompletterande utbildning etc. Att han förberett under en tid råder knappast något tvivel, har man med sig flera vapen, mycket ammo och dessutom pyroteknink eller rökgranat av något slag, möjligen t.o.m. byter kläder, har vapnen i ett ej iögonfallande fodral mm. så är det knappast stundens ingivelse.

Att t.ex. TV4 går ut med ljudupptagningar där man knappast kan urskilja vad som sägs följer deras narrativ, det måste vara ett dåd mot invandrare. Att vissa namn har utländskt klingande namn bland de skjutna säger absolut ingenting. Det finns en hel del med utländska namn i våra myndigheter vilket borde vara väl känt vid detta lag.
Citera
2025-02-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Jag talade bara om psykiatrin som helhet, de främsta ansvaret ska ligga på individen. Men är inte han kapabel att ta de ansvaret. Då måste anhöriga ingripa, och då spelar de fan ingen roll hur gammal personen är, ser man att den man påstår sig älska bara sjunka djupare och djupare in i mörker, så måste man göra något. Sen borde både soc och arbetsförmedlingen också ha märkt att något inte stämmer, om inte på sättet hur han är, men på svaren dom får tillbaka, på alla möten dom borde haft med honom.
Som lagarna är skrivna idag kan varken socialtjänsten eller anhöriga göra något för att få en person till vården.
Citera
2025-02-07, 10:01
Medlem
Citat:
Jag har goda skäl för min övertygelse. Det har inte du.
Du ska inte utgå från egna val när du försöker bedöma hur andra agerar. Bara för att du själv inte söker vård för idioti betyder inte att det är så för alla.

Att GM varit i kontakt självmant eller om vården sökt honom är ännu inget vi kan veta något om. Oavsett din övertygelse.
Citera
2025-02-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Så är det naturligtvis och det är helt rimligt och naturligt. Svenskar sympatiserar och solidariserar sig instinktivt med svenskar och andra närstående vita folk. Det är så naturen och evolutionen har skapat människor. Det är så det ska vara.

Fientligt sinnade individer (som Akilov m.fl) från starkt främmande folkgrupper som angriper svenskar i deras eget land är det givetvis ingen svensk som försöker förstå eller tycker synd om.

Varför i helvete sympatiserar du med en massmördare!!? Är du totalt sjuk i skallen? han sköt folk i huvudet och ansiktet så det inte ens gick att identifiera dom och ni sitter här och försvarar denna jävel?… helvete vilken sinnessjuk värld vi lever i..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen något, höjt ljudet lite och även gjort så att det går i blade-speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det, men..." med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Tack. Tycker det börjar klarna mer och mer att det var soc han var ute efter och inte invandrarna. Mannen från Syrien som dog (eller vi vet ju inte utan får se idag vid identifieringen) var ju inte den svartaste utav invandrare direkt utan mördaren kanske antog att han var anställd där och inte tillhörde de andra eleverna.

Tycker det låter precis som något en stressad person med Aspbergers skulle ropa, alltså i stil med "man måste inte jobba!" och absolut inte "ni ska bort ur Europa" vilket är något jag aldrig hört en nationalist eller rasist säga innan heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
För vadå? Enbart autism? Glöm det..
Nu får du lugna dig med dina antaganden.

Sjukersättning är väldigt svårt att bli beviljad, man kan i princip kalla det omöjligt.
Inte ens bipolära brukar bli beviljade sjukersättning, trots att det är en kronisk sjukdom som av WHO räknas som en av de 10 mest handikappande sjukdomar som finns.

Att tro att autism då skulle räcka för att bli beviljad är väldigt naivt och verklighetsfrånvänt.
För sin ångest och sin sociala fobi.
Citera
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är nästan omöjligt att få sjukersättning idag. Sedan alliansen styrde.
För att få det skall alla rehabiliteringsinsatser vara uttömda, du ska ha provat på mängder av olika jobb & failat, medverkat i utredningar etc. Inga utsikter att återfå ngn arbetsförmåga i framtiden. Du bör oxå ha testat massa olika mediciner för att bli friskare.

Han hade garanterat inte fått sjukersättning enkom via en vårdkontakt. Det krävs mkt mer än så.
Här skulle det vara intressant att se statistik över vilka som får sjukersättning beviljat i dag och på vilka grunder och av vem...visst, fiskar i lite grumliga vatten men eftersom det går runt mängder av invandrare i arbetsför ålder år efter år så måste något vara ruttet i systemet. Kanske räcker det med att hävda trauma från hemlandet och att en invandrad doktor skriver intyget och sen rullar det bara på. Men som svenska psyksjuk individ så får man numera ett rent helvete enligt kraven i din beskrivning. Nog många som hellre tar livet av sig än att förnedra sig att leva upp till krav de omöjligt kan motsvara.
Citera
2025-02-07, 10:03
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Kommunanställda för vård och omsorg, som både arbetat och pluggat saknas.
Hemtjänstpersonal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in