2025-02-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Att diagnoser skulle skapa skolskjutare är en seglivad myt som Flashback harvar runt om flera gånger. Enligt Flashback borde jag vara en skolskjutare eftersom jag har diagnoser, var grovt mobbad och underkänd i skolan (nej, jag vart ingen skolattentare). Men om man faktiskt tar sig tid att läsa på och kolla undersökningar, ser man att det är tvärtom, man är snarare mer benägen att bli ett offer istället.

"Research indicates that individuals with autism spectrum disorder (ASD) are not more likely to commit mass shootings than the general population. A comprehensive review of 73 mass shooting events in the USA from 1982 to 2015 found that only 8% of perpetrators had a formal diagnosis of ASD, and an additional 21% exhibited traits consistent with ASD. This prevalence is higher than the estimated 0.8% of the general population diagnosed with ASD, suggesting that while ASD traits are present in some perpetrators, they are not a predominant factor in mass shootings." https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11505661/

Jag säger inte att man MÅSTE ha en diagnos, men att kalla de en myt är lite fel ord. Många av dom grova brott som sker så finns de olika diagnoser inblandat. Sen finns de givetvis dom som hamnar under kategorin "lättkränkta" som genomför hemskheter också.
Citera
2025-02-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Motivet börjar klarna nu när man idag förmodligen kommer att få veta vilka som omkom.
Personal saknas (soc?) så det tyder väl på att han varit där för att döda just dom, och att andra som kommit ivägen också skjutits.

Det här med anställda på Socialen och att flera saknas (underförstått att de är avlidna).

Det spekulerades ju att Socialen hade kontor eller liknande på skolan men så läser man detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPOJbR/flera-anstallda-pa-orebro-kommun-saknas-efter-dadet-pa-risbergska

Citat:
Ett flertal medarbetare på kommunen har inte dykt upp på jobbet.

Citat:
Campus Risbergska är en hubb för vuxenutbildningen i Örebro. Här finns både komvux och SFI, svenska för invandrare. Många av skolans runt 2 500 elever har en anställning på kommunen och pluggar på deltid.

Pluggar SFI/Komvux och samtidigt anställda på kommunen?
Citera
2025-02-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är nästan omöjligt att få sjukersättning idag. Sedan alliansen styrde.
För att få det skall alla rehabiliteringsinsatser vara uttömda, du ska ha provat på mängder av olika jobb & failat, medverkat i utredningar etc. Inga utsikter att återfå ngn arbetsförmåga i framtiden. Du bör oxå ha testat massa olika mediciner för att bli friskare.

Han hade garanterat inte fått sjukersättning enkom via en vårdkontakt. Det krävs mkt mer än så.
OK men i så fall var ju nästan den här händelsen tvungen att inträffa, på grund av politiska beslut.
Citera
2025-02-07, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
I det här fallet är det fel att skylla på psykiatrin. Denne GM verkar inte ha sökt vård.

Nä, och personer som denna kommer aldrig söka självmant heller. Men han har anhöriga, han har soc, och han har med största sannolikhet arbetsförmedlingen. Då är de deras uppgift att se till att han får den vård han behöver.

Men att psykiatrin i detta landet inte funkar överhuvudtaget de har vi sett bevis på. De springer runt galningar helt fritt i vårat samhälle.
Citera
2025-02-07, 09:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det ska bli väldigt intressant att se hur de har hanterat hans ärende på Socialtjänsten om det här stämmer.

Och gällande TV4 hoppas jag att de anmäls och blir fällda. Sprida den här typen av desinformation innan man vet något är fullständigt vansinne.

Instämmer. I det polariserade samhälle vi befinner oss i sedan åratal tillbaka sprida falsk information som riskerar en påtaglig risk för upplopp och social oro borde vara straffbart för MSM/offentliga institutioner. En annan sak om enskild privatperson "tycker" något. Eftersom TV4s lögner fått enorm spridning inte bara i Sverige utan internationellt kan jag lätt föreställa mig miljonskadestånd för de närmst anhöriga. Hoppas bara att de anlitar rätt advokat.

Man kan ju också hoppas att händelsen leder till utredningar om polisens insatser, socialtjänstens hantering och övriga välfärdssamhällets förfall mot svenskar.

Den officiella bilden på GM förefaller ha varit en person som haft behov av stöd och hjälp mer eller mindre hela livet. Sådant som Sverige hade råd med förr i världen.
Citera
2025-02-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OK men i så fall var ju nästan den här händelsen tvungen att inträffa, på grund av politiska beslut.

Ja. Och politiker måste ta ansvar för sin förda politik och förändra den mot bakgrund av det som nu hänt.
Citera
2025-02-07, 09:50
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Pluggar SFI/Komvux och samtidigt anställda på kommunen?

Väldigt vanligt att vårdbiträden eller hemtjänstpersonal uppmuntras att läsa till exempelvis undersköterska på så sätt.
Citera
2025-02-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen något, höjt ljudet lite och även gjort så att det går i blade-speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det, men..." med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Oj, ja detta gör det väldigt tydligt att det inte alls låter som något i närheten av: "Ni ska bort från Europa!"

Oansvarigt av TV4 att vara så kåta på raskrig att publicera det.
Citera
2025-02-07, 09:52
Medlem
barkeepers avatar
Om det stämmer att hagel använts kan ju det vara anledningen att det inte lät som en skarp knall eller bogknall….

Så en drös med gissningar på 9x19, halvautomatiska rugers etc etc etc kan ju få fortsätta vara just gissningar tills vi vet mer. Säger inte att det är fel med 9x19, men om jag ska tippa tippar jag på att det är hagelmagasin man hittat.
Citera
2025-02-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Nä, och personer som denna kommer aldrig söka självmant heller. Men han har anhöriga, han har soc, och han har med största sannolikhet arbetsförmedlingen. Då är de deras uppgift att se till att han får den vård han behöver.

Men att psykiatrin i detta landet inte funkar överhuvudtaget de har vi sett bevis på. De springer runt galningar helt fritt i vårat samhälle.

Exakt, det är samhällets uppgift att fånga upp såna här individer.
Myndigheter ska samverka för individens bästa, men i praktiken är det ofta tvärtom – myndigheter motarbetar varandra (och har inte insyn i varandras verksamheter pga sekretess) och enskilda individer hamnar i kläm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Oj, ja detta gör det väldigt tydligt att det inte alls låter som något i närheten av: "Ni ska bort från Europa!"

Oansvarigt av TV4 att vara så kåta på raskrig att publicera det.

De vet vad de gör. Det var inget misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88

Det är nog så att psykiatrin fungerar dåligt, ibland men min poäng var bara att det nog inte är något huvudspår här.

Jag tror att psykiatrin borde få mer resurser och andra verktyg men det är en större fråga än topic i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in