2025-02-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tror att du är nära sanningen. Det kommer att visa sig.

Problemet är att kunna fånga upp dessa människor. Knappast att han sökt upp psykiatrin självmant. Det tror jag inte.

Nä precis, de är nästa problem, hur ska vi få dessa människor att vända sig till psykiatrin, för de kommer dom inte göra själva. Och om man ska hålla sig till denna person. Märkligt att inte hans anhöriga har kontaktat någon och berättat att man är orolig för sin son/bror eller va de nu är. Sen bär ju soc ett väldigt stort ansvar. Dom måste ju ha märkt på några av dom möten dom haft med honom att här är de något som inte riktigt stämmer, plus att dom ställer ju alltid massa frågor som "vad har du för förhinder för att kunna arbeta" och såna frågor. Och känner soc att denna personen behöver hjälp och stöttning så ska dom kontakta arbetsförmedling, sjukvård, allt. Och då kan man få börja med att prata med psykolog, sen tar psykologen ett nytt beslut efter ungefär tio möten.

Men de verkar som att han har hamnat mellan stolarna rejält
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen något, höjt ljudet lite och även gjort så att det går i blade-speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det, men..." med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Snyggt!👍
..låter som han säger 'man behöver inte jobba' lr ngt liknande.

Vidare vad TV4 har basunerat ut är häpnadsväckande... tom Polisen tar avstånd från det...
Det är just det som TV4 gör att vårt samhälle är nära 'the tipping point'
HELT OTROLIGT!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Precis som du inte kan hävda att han inte haft.
Jag har goda skäl för min övertygelse. Det har inte du.
Citera
2025-02-07, 09:44
Medlem
MurrayHewitts avatar
Känns spontant som att man borde vända på prövningen så att det blir den som ansöker om vapenlicens för jakt som måste ska visa att man har ett behov att ha vapen för jakt.
Rimligen bör exempelvis en jaktledare intyga ett man jagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Det vi kan veta i dagsläget är att soc inte har gjort sitt jobb. Varje socialsekreterare ska utgå från individens förmåga när den formulerar vilka motkrav som ställd vid försörjningsstöd. Detta görs ofta inte, utan alla individer trängs in i samma mall. Att en person som Rickard, med hans historik och sociala handikapp, ska söka en massa jobb (som han aldrig ens skulle våga/orka gå till) för att trygga sin försörjning är ju fullkomligt vansinne. Och var är konsekvensanalysen? Att ta bort hans enda försörjning trots att han lever helt isolerad, utan skyddsnät, är också fruktansvärt ansvarslöst. Dessutom borde soc skaffat honom en vårdkontakt. Man borde ha fångat upp att han var i obalans när han "bråkat" om försörjningsstödet.

Du måste ha varit med på hans möten med socialen för att kunna dra liknande långtgående slutsatser.

Jag tvivlar på att du varit det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Tyvärr inte eftersom din kommentar tydligt visar att du inte har kunskap.
Varför tror du det?
Citera
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Det är intressant hur många här inne som tycker att det hade varit bättre att polisen hade rusat in och pepprat hej vilt rakt in i en skola där det befinner sig mängder med människor som ligger skadade på golvet och springer runt i korridorerna eller har gömt sig i klassrum med glasrutor. Om polisen följde era råd hade det väldigt troligt varit ännu fler döda nu. Hollywood ligger inte i Örebro era sopor.

Dessutom när skolan va rökfylld och sikten lär ha varit obefintlig.
Polisen visste ju inte heller om det fanns en GM eller 158 stycken.

Tangentkrigarna bör starta en egen insatsstyrka! 🤡
Citera
Medlem
Regeringens aktivitetskrav som kommer när man har försörjningsstöd är lovvärt men kommer garanterat föra med sig att människor som inte är redo för samhället på olika sätt kommer kastas ut i saker varken dom eller tredje part är redo för. Kan bli rörigt…
Citera
2025-02-07, 09:45
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Motivet börjar klarna nu när man idag förmodligen kommer att få veta vilka som omkom.
Personal saknas (soc?) så det tyder väl på att han varit där för att döda just dom, och att andra som kommit ivägen också skjutits.

2 hagel och 2 halvautomatiska gevär ägde han.
Då stämmer även det som någon jaktutbildare på P1 sa för ett par dagar, sen innan han snabbt testades att han bla använt hagel.
Och hagel på nära håll förklarar bla varför man haft svårt att identifiera vissa offer.

Någon som vet nåt om tid för pressträff?
Citera
2025-02-07, 09:46
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
De anhöriga verkade ha en ganska bra bild över hans vardag. Bland annat framkom att han tog hand om föräldrarnas hund.

Dessutom borde han ha haft sjukersättning om han hade haft en vårdkontakt.

Det är nästan omöjligt att få sjukersättning idag. Sedan alliansen styrde.
För att få det skall alla rehabiliteringsinsatser vara uttömda, du ska ha provat på mängder av olika jobb & failat, medverkat i utredningar etc. Inga utsikter att återfå ngn arbetsförmåga i framtiden. Du bör oxå ha testat massa olika mediciner för att bli friskare.

Han hade garanterat inte fått sjukersättning enkom via en vårdkontakt. Det krävs mkt mer än så.
Citera
2025-02-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ok vilka special enheter så? Och hur snabba är dem nu då? Varför användes inte dem i Örebro?

Har du läst på alls? Regionala insatsstyrkan var på plats efter 10 min.
Citera
2025-02-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du måste ha varit med på hans möten med socialen för att kunna dra liknande långtgående slutsatser.

Jag tvivlar på att du varit det.

Jag kan veta det eftersom hans bidrag drogs in med motiveringen inte nog sökta jobb.

"Den misstänkte massmördaren Rickard Andersson har inte haft någon inkomst alls under de senaste tio åren. Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.

– Detta har gjort att han stått helt utan inkomst, säger en källa."

Detta tyder inte på någon vidare flexibilitet eller konsekvensanalys från SOC sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in