2025-02-07, 09:22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Upplys mig då om vilken färg svenska liksäckar är. De jag har öppnat har alla varit svarta.

Är du full eller påtänd?

Inser du inte att du är avslöjad och totalt bortgjord?

Sluta störa tråden med dina psykiska problem, du har redan en egen tråd om dina problem.

(FB) Varför vill jag bli A-lagare (självförakt)?
Senast redigerad av trottwell 2025-02-07 kl. 09:52.
Citera
2025-02-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen, höjt ljudet på lite och gjorde även så att det går i blade speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det" med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?

Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det"..

Ja, låter mycket troligt. Och ja, TV4.s ansvarige utgivare, vilket kräk.
Citera
2025-02-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Vet dina sysslingar om ditt senaste vårdcentralsbesök?
Än verkar de enda släktingar som uttalat sig vara utanför den innersta kretsen och uttalar sig väldigt svepande. Klart att dessa inte känner till all fakta.
Jag hävdar inte att RA de facto skulle haft vårdkontakt, dock ifrågasätter jag att man kan utesluta det utifrån den faktan som finns idag.
Citera
2025-02-07, 09:23
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Det verkar nu som polisen skickade samtliga tillgängliga patruller till platsen som åkte dit för att hjälpa till. Väl på plats tog dom genast upp mobilerna och började filma, som sig bör i dessa moderna tider, istället för att ingripa mot skytten. Efter någon timme råkade skytten skjuta sig själv, all action var över och polisen kunde återvända till stationen och redigeringsbordet där dom kunde arbeta vidare med att klippa ihop en film som man kan använda till nästa utbildningstillfälle om skolskjutningar.

Bra jobbat svenska polisen!
Citera
2025-02-07, 09:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Men det måste göras en utredning om hur farligt det är med legala skjutvapen, det kan inte vara rätt att laglydiga människor som väljer motorsport eller skytte ska ha jättesvårt att syssla med sin hobby medans golf och tennis skall vara tillgängligt.

Jag påstår utan fakta att skytte och jakt förmodligen räddar fler liv än det tar. Jag skulle vilja påstå att utförsåkning och fallskärmshoppning dödar fler än legala vapen... Men det är en laddad fråga, för okunniga människor ser vapen som mordredskap och skytte som något perverst... Det märks tom bla anhöriga på deras frågor.

Skjutvapen är något annat, än allt faktiskt. Det är inget synsätt, utan det är vad det är.
Steget från hobby/sport till något annat kan vara extremt kort/litet och ej i paritet med andra hobbys.
Andra sporter/hobbys dödar garanterat fler, men det är inte riktigt vad det handlar om.

Det räcker ju egentligen med en enda sådan här händelse som ligger i linjen det nu gör, för att kanske ta ett tag om vapeninnehav rent allmänt utan att det försvårar något alls faktiskt.
Citera
2025-02-07, 09:24
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Vilka chanser? Många som t.ex. har autism kan bara inte ha ett s.k. vanligt arbete. Alltid skylla på offren aldrig på systemet.

Om det inte "fanns på kartan" att det skulle ha hänt för 30 år sedan så är det ju något som har ändrats på ett sätt som inte den enskilde kan rå för.
Det är sant. John Ausonius (Lasermannen) blev diagnosticerad med autism efter han blev dömd för sina brott. Hela hans livshistoria, föredömligt skildrad i både litteratur och på film är en enda lång berättelse om misslyckanden och tillkortakommanden som kunde ha undvikits.

Förvånar mig inte det minsta om MGM i detta fall har en liknande livshistoria.
Citera
2025-02-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Ja, det är fel, och du blandar ihop flera saker. Du måste vara mer noga.

När skytten hittades är inte samma tidpunkt som när skytten dog - han dog tidigare.
När polisen berättade för pressen att skytten hittades är inte samma tidpunkt som när polisen hittade skytten - de hittade honom tidigare.
När skadade fick vård är inte samma tidpunkt som när skytten hittades. De fick vård så fort insatsstyrkan hade säkrat platsen de låg på (PDV-taktik "säker korridor", googla)

Den där timmen är en tidpunkt men det hände massor med saker under den timmen.

Jag är med på det mesta du skriver men är det verkligen så att de skadade fick vård innan polisen hittade GM? Trodde att PDV gick ut på att först och främst hitta GM och säkra att ingen mer blir skadad.

Du verkar ha stenkoll på hur allt har gått till. Har du svar även på mina andra funderingar kring motivet, identifieringar etc?
Citera
2025-02-07, 09:25
Medlem
Smygknullarns avatar
Har offrens namn kommit fram? Följt tråden men den börjar urarta i omfattning

Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
hur vet du att han inte sökt våd?

En tapetserare nämnde något om det.
Citera
2025-02-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Vet dina sysslingar om ditt senaste vårdcentralsbesök?
Än verkar de enda släktingar som uttalat sig vara utanför den innersta kretsen och uttalar sig väldigt svepande. Klart att dessa inte känner till all fakta.
Jag hävdar inte att RA de facto skulle haft vårdkontakt, dock ifrågasätter jag att man kan utesluta det utifrån den faktan som finns idag.
De anhöriga verkade ha en ganska bra bild över hans vardag. Bland annat framkom att han tog hand om föräldrarnas hund.

Dessutom borde han ha haft sjukersättning om han hade haft en vårdkontakt.
Citera
2025-02-07, 09:26
Medlem
McFaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen, höjt ljudet på lite och gjorde även så att det går i blade speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det" med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..

Bra jobbat med klippen måste jag säga. Efter att ha lyssnat flertalet gånger på TV4s klipp så har jag aldrig kunnat höra "ni ska bort från europa" och det känns väldigt konstigt varför han skulle säga det till någon som han avrättar två sekunder senare. Jag hörde snarare som du att han säger "Jag kan ju inte jobba".

Men nu i dina klipp tycker jag mer det låter som han säger något i stil med "jag klarar/pallar inte jobba".

Hur som helst så kan jag inte få det till "ni ska bort från europa" eller förstå varför han skulle säga det. Känns jävligt ologiskt i situationen.
Senast redigerad av McFap 2025-02-07 kl. 09:28.
Citera
2025-02-07, 09:27
Medlem
Valtieris avatar
Nu lär det väl dröja innan vilka vapen som Gm hade med sig blir offentligt men en fundering, det skall ha påträffats 3 vapen i anslutning till Gm, ett misstänks vara hagel.

Tror inte att det är något "AR" vapen eller annan typ av karbin, det är inte logiskt att kånka runt på 3 otympliga långvapen när du blir 5ggr mer effektiv med en säg Ar15 med ett gäng extra mag.
Citera
2025-02-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Okej, ja då är det jag som inte kollat källorna ordentligt.
Har full förståelse att man inte kan ha koll på alla Sveriges kommuner. Ingen skada skedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in