2025-02-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OM han hade sökt vård hade det framkommit.
Hurdå? Vården får ju inte bryta sekretessen hursomhelst. Vårdsystemet har logg på såväl akter som sökningar. Blir det en läcka är det bara att kolla vem som sköt på RA och koppla ihop det.
Citera
2025-02-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Polisen kommer att bli sågade jämt med fotknölarna när dammet har lagt sig och deras brist på agerande blir känt. 130 stycken av dom stod och svamlande om PDV och bläddrade i styrdokument och processblad medan skotten haglade och man gömde sig bakom bilarna. Sverige i ett nötskal.

Du vet inte ett skit.
Jävla svammel..
Citera
2025-02-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tids nog kanske, men tveksamt på 70h..
Det borde ha framkommit i intervjuer med anhöriga som tidigt genomfördes av media.

Media hade sedan tagit upp det spåret.

Det har media inte gjort eftersom GM inte hade någon aktuell vårdkontakt.
Citera
2025-02-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Hurdå? Vården får ju inte bryta sekretessen hursomhelst. Vårdsystemet har logg på såväl akter som sökningar. Blir det en läcka är det bara att kolla vem som sköt på RA och koppla ihop det.
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Citera
2025-02-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är ingen som fattar det eller tänker så långt. Nu pratas det endast om låsta skolor och skolsäkerhet etc.

Uppriktigt sagt är det nästan provocerande att följa nyhetssändningarna. Vet man hur illa ställt det är i Sverige är man tyvärr inte så förvånad över att händelser som denna inträffar.

Inget resonemang kring varför något sånt här uppstår; ingen självrannsakan av samhället och om hur vi bemöter utsatta sjuka människor i nöd och framförallt hur våra myndigheter fallerar i att samverka och ge människor det stöd de är i behov av.

Hoppas verkligen journalister, politiker, skolpersonal och myndighetspersonal är här inne och läser och tar sig en funderare.

Håller med. Kunskap om psykiska sjukdomar, NPF, suicidalitet osv borde tamejfan läras ut till varenda kotte i skolan, så att människor som senare sitter som folkvalda har grundläggande koll på dessa saker. Alla människor behöver förstå att vissa individer inte "väljer" att hamna utanför samhället. Lagstiftning och myndighetsutövning måste utformas så att inte enskilda slås ut – eller som i det här fallet, blir skolskjutare.
Citera
2025-02-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Dock har flera kommuner redan infört kräver på eget bevåg. Vet dock inte om Örebro är en av dem.

Okej, ja då är det jag som inte kollat källorna ordentligt.
Citera
2025-02-07, 09:20
Medlem
Hoforsmytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Som skrivits tidigare: de har släckt ner sina sociala medier.
Man kan välja att avregistrera sig på olika sidor.
Tacka f-n för det.

Förståeligt. Men de måste ju fortfarande finnas kvar på tex Hitta eller Mr Koll?
Citera
2025-02-07, 09:20
Medlem
KolarhustrunsPastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis! Låter som ett klart fall av konfirmeringsbias.

Jag har lyckats städa upp ljudsekvensen något, höjt ljudet lite och även gjort så att det går i blade-speed (blir mer och mer slow motion ned till 50% av orginal hastigheten i slutet). Jag tycker mig först höra en mans röst säga; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan inte jobba!" eller liknande och sedan en kvinna (handläggaren?) säga "Ja, jag vet det, men..." med en röst som låter som om hon försöker lugna ned och de-eskalera situationen.

Lyssna själva:

https://jumpshare.com/s/JaGp8hFLEpGCTKIXpCtQ

Alternativ länk:

https://whyp.it/tracks/255155/skolsk...-2?token=oKhNN

Ett av polisens huvudspår är att massakern på Campus Risbergska i Örebro kan ha varit riktad mot socialtjänsten. Kan det vara så att Rickard Andersson, tappade det helt när han fick sin sista livlina (det ekonomiska biståndet) indraget och då valde att söka upp och konfrontera sin/sina handläggare på Risbergska för att hämnas?

Tycker det är mycket anmärkningsvärt att TV4 var så snabba med att komma fram till att det var rasistiskt motiverat och att han skulle skrikigt "NI SKA UT UR EUROPA" ?
Jag hör iallafall; "man måste inte jobba" alternativt "jag kan ju inte jobba!" eller något liknande, följt av en kvinna (handläggaren?) som säger "Ja, jag vet det men"..
Senast redigerad av KolarhustrunsPasta 2025-02-07 kl. 09:30.
Citera
2025-02-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Eftersom denne G inte sökt vård kan an inte skylla på vården.

Socialtjänsten har nog dessuto handlat efter det regelverk som finns.
hur vet du att han inte sökt våd? För det andra så finns det ändå ingen vård att få. Soc jaga bidragstagare på order av regeringen. När man pressar en människa över dennes förmåga och tar ifrån dem det enda dom har kommer dom flesta ta sitt liv men vi kommer få ser fler sådana attentat om det inte blir ändring. Denna hårda världen passar inte alla. Det var svårt för men nu är det omöjligt.

Tänk dig själv att du blir utslängd på gatan utan en krona. Vad skulle du göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Många som finns inom autismspektrat kan dock jobba.

Ett problem här är att det verkar som RA sökt hjälp och försörjning hos socialen istället för hos vården och försäkringskassan.

I det hårdnande klimatet har man säkert bedömt honom som arbetsför i någon utsträckning. Det går inte idag att vara sjukskriven hur länge som helst, ens om du borde vara det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Polisens jobb är inte att förse kreti och pleti med gissningar och antaganden, eller ens information.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Polisens jobb är inte att förse kreti och pleti med gissningar och antaganden, eller ens information.
Nej så är det väl. Vad är ens deras jobb? Och kan man överhuvudtaget påstå att de är bra på sitt jobb, vad nu det är?
De lyckades iallafall inte göra ett dugg för att stoppa detta pågående dödliga våld.
Gärningsmannen tilläts skjuta de han ville skjuta och sedan ta sitt eget liv.
Polisen gjorde väl, vad man läst, inte mycket för att förhindra detta.

De får gärna gå ut med information för att motsäga mina antaganden, men att förse folket med information är som sagt inte deras starka sida. Eller ens deras uppgift, enligt vissa.
Så då får man ju bygga sina antaganden på medias skriverier istället. Och det kan ju också vara problematiskt.

Men faktum kvarstår, polisen lyckades inte stoppa gärningsmannen så denna insats måste väl anses misslyckad.
Sen kan de skylla på ett inferno i en rökig lokal med skrikande människor.
10 dödade, 1 självmord, 5 skottskadade i en lokal på 17000 kvadratmeter kanske är ett inferno i svenska mått mätt.
Undrar då hur vi ska beskriva dagen vi får vårt eget Bataclan eller Manchester Arena.
Citera
2025-02-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
hur vet du att han inte sökt våd? För det andra så finns det ändå ingen vård att få. Soc jaga bidragstagare på order av regeringen. När man pressar en människa över dennes förmåga och tar ifrån dem det enda dom har kommer dom flesta ta sitt liv men vi kommer få ser fler sådana attentat om det inte blir ändring. Denna hårda världen passar inte alla. Det var svårt för men nu är det omöjligt.

Tänk dig själv att du blir utslängd på gatan utan en krona. Vad skulle du göra?
Hade han haft en vårdkontakt kunde han ha fått sjukersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in