2025-02-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Jag vet mycket väl om hur stor yta skolan har.

Vid en skolskjutning jobbar polisen efter ett insatskoncept som kallas ”pågående dödligt våld” (PDV). Då är främsta fokus att identifiera och konfronterna gärningspersonen, vilket innebär att poliserna kan behöva ignorera skadade personer i syfte att så snabbt som möjligt förhindra att fler dödas eller skadas.
Detta har polisen i Sverige tränat på i flera år, och de första poliserna som var på plats gick också in i skollokalerna.
Men när de såg skytten och uppfattade att de blev beskjutna ska de ha tagit skydd. Och när sen röken, orsakad av pyroteknik, kom kunde de inte se ordentligt – och de var inte heller utrustade med den andningsutrustning som behövs för att arbeta i rökfyllda miljöer.
Taget från Expressen.

Som sagt, så var entrén rökfylld, som täcker ingång till matsal samt högra sidokorridoren mot alla klassrum.

Ser inget konstigt i det att polisen tog skydd när de blev beskjutna. Lite dumt att inte bära masken med sig när man ger sig ut i strid. De var nog desperata att få stopp på skytten. Som sagt svensk polis har inte så mkt erfarenhet av skolskjutningar, det är kanske dags att gå en kurs hos erfarna USA polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Ja det förstår jag, nu pratar vi om JAKT inte om sportskytte.
Hade du läst vad jag skrivit så hade du fattat det.
När man ansöker om vapenlicens så anger man också ett syfte, om syftet då är jakt så kanske man isåfall inte bedömer det som rimligt att personen ska ha 10 magasin.
Söker man om ett vapen i syfte att utöva sportskytte så absolut. Inte så många sportskyttar som skjuter med jakt kalibrar men de kanske du har bättre koll på du verkar ju vara lite av en expert på detta eller hur soft air gun mannen

Det finns ingen kontroll av hur många magasin folk köper. Du kan köpa 1.000 magasin om du har lust och råd. Fram tills nyligen så var ju magasin helt fria delar också och vem som helst kunde köpa hela lastpallar fulla med magasin om de ville.
Citera
Medlem
NoraIbsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten
Rickard Andersson är slående lik USA-mördaren Bryan Kohberger.

Märkligt...

Ja, håller med efter en snabb googling.
Nästan exakt kopia och då handlar det om ett relativt unikt utseende, med den utpräglade hakan, ovala ansiktsformen, tunna läpparna, frisyren m.m.

Reagerade även på att ”filmen” från stranden känns väldigt AI-manipulerad och robotaktig? Kommer tänka på begrepp som deepfake, men inte vet jag.
Senast redigerad av NoraIbsen 2025-02-07 kl. 01:10.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Två stycken, har de sedan specificerat. Har för mig att bägge jobbade på den egna redaktionen, dessutom. Iaf den ene.
Här är två olika flashbackanvändare som tagit bort brus et c:
https://streamable.com/5l9eyx

https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Jag kan inte på något sätt få det till ”ut ur Europa”.

Jag har fortfarande svårt att höra vad som sägs.

Citat:
Ursprungligen postat av oov
du menar två trötta "ljudtekniker" på tv4 nyhetsdagen? ok. väger tungt.

Var framkommer det att det är ljudtekniker? Knappast vad jag skulle kalla för experter.
Citera
2025-02-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Preciiiiis... Du har inte tillgång till att skrymslen på din arbetsplats. Det måste du förlita dig på andra till..

Om dom beslutar sig för att dom inte vågar öppna dörren, då är du död.

Det tycker jag är tråkigt.. Jag hade föredragit om det fanns något sätt där så att du nu kan ta dig själv ut.. Men här jävlar, det är en riktig arbetsplats.. Här har vi 50 olika nycklar, och precis allting låses ner.... Det är säkert fem minuter nu tills du blir skjuten, men dom har gått en kurs och fått order om att inte släppa till.

Och om dom nu inte öppnar dörren för dig, och huset är omringat utav skolskjutare, vad ska du ta dig till? Låt säga att du precis har börjat arbeta.. Så du har bara nyckeln att springa ut..

Det är problemet när rektorer får som han vill och precis allting låtses ner..

Ja, du verkar tänka att du är långsam och blir den enda kvar i korridoren när alla andra har sprungit in i rummen.
Citera
2025-02-07, 00:52
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Besatt? Denna tråd handlar om en massmördare med autism, där massmördaren kanske inte hade mördat om han inte hade autism. Du är den som verkar vara "på spektrat" som uttrycker dig på det vis du gör.

Lås in alla autister NU.

Poängen flög över ditt huvud såklart men det var väntat.

Autister har en tendens att snöa in på saker och bli besatta och du har inte tjatat om annat än autism i den här tråden. Kolla din egen historik.

MGM var säkert autistisk men det verkar du också vara med ditt upprepande tjat. Lås in dig NU.
Citera
2025-02-07, 00:53
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Inte en expert. Flera av varandra oberoende experter har kommit fram till samma slutsats.

Detta är Fredrick Malmbergs förklaring till hur de kommit fram till sin slutsats:

” Vi beslutade oss för att ta in ljudet i en redigering och filtrera ut rösten, men vi var fortfarande inte säkra på vad som sas.

Vi tog då hjälp av TV4:s ljudbearbetning som har expertutrustning för just att filtrera fram ljud. Det är två personer med lång erfarenhet på området.

Båda kom fram till samma slutsats i vad som sägs, ”ni ska bort från Europa”. Detta gjorde de utan någon som helst förkunskap om vad materialet innehöll.

TV4 har också pratat med personen som filmat, han säger att han var för stressad för att höra något annat än skotten.”

https://www.tv4.se/artikel/OjAZ6TLqz5hHjFAn3tgwz/daerfoer-publicerar-vi-filmen-inifran-toaletten
Citera
Medlem
Gabbegy000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur många fyllda magasin hade han kvar då, har polisen publicerat en siffra?

Nej dom har inte gått ut med något en bara att han hade 3 vapen brevid sig och en stor mängd oanvänd ammunition. Från presskonferensen vid kl 10 idag
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jag har fortfarande svårt att höra vad som sägs.

Här har du lite flera ljud och teorier.

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Svårt att skydda något eller någon när man är död.

Poliserna som var på först på plats gav GM 10 minuter mer att massakrera människor, med det beslutet som togs. Minst en person hade kunnat blivit räddad, istället förblödde han och dog.
Citera
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
4-5 tillsvidaretjänster med tillträde snarast möjligt under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Det är denna formulering som inte förkommer i tidigare annonserna som gör att man höjer på ögonbrynet. Det saknas helt uppenbart personal och beslut har ännu inte fattats om anställning. Du kan ha rätt, men det tror jag inte...

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29440533

Då blir det bara spekulationer igen.

Att man söker personal på tillsvidare basis kan också vara timanställda över sommaren. Vet inte hur exakt man jobbar på det företaget i Örebro. men jag hade inte lagt så mycket vikt i att man söker folk vilket som...

Det jag menar är att man vill gärna vara ute i god tid. man vill lägga ut annonser och fiska upp de bästa kandidater man kan få. Det sker nästan hela tiden.

Ett exempel va min syster som låg i Örebros pool redan samtidigt som hon pluggade. redan där hade hon svarat och fått kontakt med arbetsgivare i kommunen.

Jag tror man kan släppa hela den grejen om att dom redan visste pga annonser som låg ute...det låter som en Hollywood film
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Gjorde precis det, flertal vittnen som gömde sig på toaletterna i huvudkorridoren, som är under samma ”yta” som matsal, aula, informationscenter samt kafeteria, hörde mer än en röst, bland annat från en kvinna. Vad hon uttalade sig om tänker jag inte gå in på, men om det stämmer sä är det garanterat kopplat till skjutningen. I videon som är släppt där man ser GM, det är ingången till informationscentret, som är i huvudkorridoren.
På klippet där TV4 påstår sig veta vad som skriks hörs även en annan röst, skulle kunna vara en kvinna. Men vad någon av dom säger går inte att höra (inte ens med "experter" som tv4 påstår sig ha).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in