2025-02-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Två stycken, har de sedan specificerat. Har för mig att bägge jobbade på den egna redaktionen, dessutom. Iaf den ene.
Här är två olika flashbackanvändare som tagit bort brus et c:
https://streamable.com/5l9eyx

https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Jag kan inte på något sätt få det till ”ut ur Europa”.

Men förhelvete kan vi lägga ner ljudfilen snart?

Om vi leker med tanken att någon skulle säga klart och tydligt "Hitler är min gud och jag ska döda alla negrer för att jorden är platt" så hade inte det spelat någon roll för INGEN hade ändå kunnat bevisa vem som sa det, det finns ingenting i detta klippet som kan bevisa någonting!

Lägg ner nu, ni fyller bara tråden med bajs. är ni intresserade av ljudklippet så kanske ni kan göra en egen tråd om enbart det eller gå tillbaka och läsa dem hundratals sidor som redan finns och där det är samma resultat=NOLL.
Citera
2025-02-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missgbg
Det första polisen ska göra under PDV är att bedöma hotet. Nu bedömde de uppenbarligen att situationen var för farlig att hantera på egen hand. Spelar ingen roll hur mycket man än argumenterar för att de är utbildade och beväpnade, gemene polis har inte det som krävs för att hantera en sån här situation utan att riskera sitt eget liv.

Varför har man då polis som yrke om man inte är beredd att riskera sitt eget liv? Förklara gärna det. Då huvuduppgiften som polis är att skydda samhället.
Citera
2025-02-07, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oov
du menar två trötta "ljudtekniker" på tv4 nyhetsdagen? ok. väger tungt.

De trodde de var genier och skulle bli hyllade. Skickade säkert en kopia till Polisen också. Så var det bara en av lärarna som sade "ut här ifrån allihopa" till sina elever som stod och filmade och textade med sina mobiler.

Pinsamhetsfaktor 99/100. TV4 är helt rökta
Citera
2025-02-07, 00:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Vet inte. I studien jag länkade beskrev man inte s.k "PDV-sök" i praktisk detalj, eftersom detta ansågs innehåll taktiskt känslig information som allmänheten inte bör ta del av.

Men en reflektion, halvt apropå, efter att ha ögnat igenom studien är att när polisen tränar på PDV så är det genom träningsscenarion som nästan exakt matchar vad som faktiskt hände i Örebro. Slutövningen var en pågående skottlossning på gymnasieskola, okänt antal gärningsmän, flera döda, ovana polisaspiranter först på plats, närmsta förstärkande patrull 15 min bort. Man förutsätter i PDV att gärningsmannen ofta är extremt motiverad och kommer behöva oskadliggöras med våld, man förutsätter att polisen kommer behöva skjuta bland civila, man förutsätter att man kommer behöva agera i en miljö med väldigt många okända faktorer. Örebro var textbook för polisen.

Och enligt textbook är något av det första polisen ska göra vara att ta reda på hur många gärningsmän det rör sig om. Så klarade de inte av det trots mängder av poliser, kommunikation med elever och lärare osv så har de misslyckats med sina rutiner.

Statistiken säger för övrigt också att de flesta PDV löses inom 15 minuter...

Jag har tittat på MSB blåljusgemensamma handledning i PDV och kan konstatera att man faktiskt gör riskbedömningar.

I något exempel påtalas att PDV kan skilja sig ordentligt åt, från en knivbeväpnad till en grupp tungt beväpnade terrorister. Vad jag förstår så måste man situationsanpassa sitt ingripande.

Det låter tufft när poliser berättar om att det bara är att kasta sig in i hetluften och i princip gå rakt mot automateld som nån slags Rambo på vinst eller förlust.

Notera att det pratas om att oskadliggöra gärningspersonen så fort som möjligt.

Begreppet möjligt innebär att det finns begränsningar för hur jäkla dumdristigt man agerar.
Citera
2025-02-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Undrar jag också. Att han gick ut självmant utan att falla i strid mot polisen.

Tycker även att 10 talet döda trots endel skadade också låter ganska lite ifall han kunde knata runt i ganska lugn och ro och skjuta på exakt vad som helst som hade puls.

Undra hur det dödande skotten gick till och hur många personer han egentligen måste ha besparat döden.

Just bristen av information gör tyvärr att ens egna tankar skenar iväg lite.

Det sägs ju att hans mål var personer som tillhörde socialtjänsten. Vi får se imorgon om det är flera från socialtjänsten som är bland de döda. Flera personer säger också att han inte brydde sig om att skjuta på dem. Det är också ganska få skadade jämfört med de dödade så på nåt sätt har han inte skjutit på allt som rört sig.

Vid andra skjutningar så har det varit många dödade, men också väldigt många skadade vilket ju är så det blir om man bara skjuter på allt som rör sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Gjorde precis det, flertal vittnen som gömde sig på toaletterna i huvudkorridoren, som är under samma ”yta” som matsal, aula, informationscenter samt kafeteria, hörde mer än en röst, bland annat från en kvinna. Vad hon uttalade sig om tänker jag inte gå in på, men om det stämmer sä är det garanterat kopplat till skjutningen. I videon som är släppt där man ser GM, det är ingången till informationscentret, som är i huvudkorridoren.
Du sitter alltså på information som kan vara till nytta för utredningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Varför har man då polis som yrke om man inte är beredd att riskera sitt eget liv? Förklara gärna det. Då huvuduppgiften som polis är att skydda samhället.

Svårt att skydda något eller någon när man är död.
Citera
2025-02-07, 00:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
På en större arbetsplats är det ofta så att personal har åtkomst till olika utrymmen som de har behörighet till. Man har inte åtkomst till hela arbetsplatsen för det är onödigt.

Preciiiiis... Du har inte tillgång till att skrymslen på din arbetsplats. Det måste du förlita dig på andra till..

Om dom beslutar sig för att dom inte vågar öppna dörren, då är du död.

Det tycker jag är tråkigt.. Jag hade föredragit om det fanns något sätt där så att du nu kan ta dig själv ut.. Men här jävlar, det är en riktig arbetsplats.. Här har vi 50 olika nycklar, och precis allting låses ner.... Det är säkert fem minuter nu tills du blir skjuten, men dom har gått en kurs och fått order om att inte släppa till.

Och om dom nu inte öppnar dörren för dig, och huset är omringat utav skolskjutare, vad ska du ta dig till? Låt säga att du precis har börjat arbeta.. Så du har bara nyckeln att springa ut..

Det är problemet när rektorer får som han vill och precis allting låtses ner..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Du sitter alltså på information som kan vara till nytta för utredningen?

Den här infon har polisen fått, oroa dig inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Besatt? Denna tråd handlar om en massmördare med autism, där massmördaren kanske inte hade mördat om han inte hade autism. Du är den som verkar vara "på spektrat" som uttrycker dig på det vis du gör.

Lås in alla autister NU.

Autismen är väl en trådsanning? Jag tror inte vi har någon diagnos på RA.

Jag har själv "autismspektrum", det som förr kallades Asperger, men känner inget behov av att bli inlåst!
Citera
Medlem
Synd att han inte bara skjöt sig själv
Citera
Medlem
horvalps avatar
Har flera oberoende ljud/tolkningexperter kommit fram till att som han säger "europa" ? eller är det bara TV4 nyheterna som bara säger det? Det låter även som "allihopa" eller "jobba". och juste, att det ens är gärningsmannen som ropar ?

känns rätt dumt att citera en sån sak på gissning. jag tycker man hör det alternativet man lyssnar efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in