Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Någon form av taktiskt uppträdande bör man väl tillämpa?
Att gå rakt in i dimman utan att kunna se samtidigt som någon skjuter mot dig, nä, det tror jag inte att man tvingar poliser att göra.
Vet inte. I studien jag länkade beskrev man inte s.k "PDV-sök" i praktisk detalj, eftersom detta ansågs innehålla taktiskt känslig information som allmänheten inte bör ta del av.
Men en reflektion, halvt apropå, efter att ha ögnat igenom studien är att när polisen tränar på PDV så är det genom träningsscenarion som
nästan exakt matchar vad som faktiskt hände i Örebro. Slutövningen var en pågående skottlossning på gymnasieskola, okänt antal gärningsmän, flera döda, massa folk i lokalerna, ovana polisaspiranter först på plats, närmsta förstärkande patrull 15 min bort. Man förutsätter i PDV att gärningsmannen ofta är extremt motiverad och kommer behöva oskadliggöras med våld, man förutsätter att polisen kommer behöva skjuta bland civila, man förutsätter att man kommer behöva agera i en miljö med väldigt många okända faktorer. Örebro var textbook för polisen.
Och enligt textbook är något av det första polisen ska göra att ta reda på hur många gärningsmän det rör sig om. Så klarade de inte av det trots mängder av poliser, kommunikation med elever och lärare osv så har de misslyckats med sina rutiner.
Statistiken säger för övrigt också att de flesta PDV, även i stora lokaler som gymnasieskolor eller gallerior, löses inom 15 minuter...