Citat:
Ursprungligen postat av
otello
Verkar som att gärningsmannen var ett socialfall med djupa, psykiska problem. Dödandet var riktat mot socialen, som jag förstått det.
Som före detta ”socfall” förlängesen så kan ju sägas att handläggare från socialen då och då befinner sig på liknande skolor… Där det är SFI och Komvux osv.
Det ska tydligen även finnas studier för funktionshindrade där och folk med andra problem. Långt ifrån alla elever på sådan skolor är ”socfall”, vissa läser även komvux för att man behöver en viss kurs för att komma in på högskolan. Helt normala och stabila människor finns också där.
Men en del på liknande skolor brukar ha kontakt med sochandläggare och dom befinner sig därför som sagt ibland på skolorna av olika anledningar. Nu vet jag ingenting om dom faktiskt var det här, men absolut inte omöjligt.
Sedan har ju massmördaren själv studerat på den skolan (och misslyckats med studierna). När han fick ekonomiskt bistånd är det rätt sannolikt med hans problem att hans handläggare var involverad i att han började med dessa studier… Han kanske även kände sig ”tvingad” till det.
Hur som helst skulle då inte jag utesluta att det kan vara en form av kombinerad ”hämnd” mot både skolan och hans handläggare i nuläget. Men jag utesluter inte heller det med invandrare.
Är det rimligt att attackera oskyldiga elever för att hämnas på skola eller soc? Nä inte ett dugg. Är något någonsin rimligt i att mörda folk såhär? Det finns inga logiska förklaringar som en frisk människa kan förstå fullt ut.