• 1
  • 2
2025-02-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är dock mer än 150 kvar i restvärde

400 - 80 - (2,6x36) =ca 230

Men principen är helt korrekt.

Skulle aldrig själv köpa en bil med den finansiella lösningen. Möjligtvis om jag visste att jag kunde spara ihop resten under de 3 åren (eller har dem placerade med hyfsad avkastning )

Korrekt! Läste bara snabbt som att det amorterats av 170. Men du har rätt
Citera
2025-02-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Nej tyvärr är det inte leasing för dem har något on leasing oxå men den kostar mer i månaden typ 5600

Ok tack det är nog det som är förklaringen
”Tyvärr är det inte leasing”. Suck.

Köp inte en så dyr bil. Du klarar inte av det, förstår inte vad du ger dig in på. Köp en bättre begagnad Toyota för 80000. De går som tåget och du räddar din ekonomi. Kan säljas efter några år med begränsad värdeförlust.
Citera
2025-02-06, 22:50
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Det är dock mer än 150 kvar i restvärde

400 - 80 - (2,6x36) =ca 230

Men principen är helt korrekt.

Skulle aldrig själv köpa en bil med den finansiella lösningen. Möjligtvis om jag visste att jag kunde spara ihop resten under de 3 åren (eller har dem placerade med hyfsad avkastning )

Det är väl den hyffsade avkastningen som man vill åt? Oftast så brukar ju räntan på sådana leasingupplägg vara låga, typ från 0 - 1.99% beroende på bil och aktuell kampanj som dom kör vid tillfället, att då plocka ut 400k direkt från sin ISK eller motsv. känns ju dumt.
Citera
2025-02-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panlessmeat
Eller så skiter du i lån och den bilen! Köp en äldre jävla bil och laga den själv med hjälp av youtube! Gav 10 000 för min för flera år sen och den går en! Krockat den lite också sen laga med tattarfix och tejp och nu är den nybesiktigad igen!

Bästa tipset.
Fick tag i en schysst bil av en släkting. 35k .. la 7 k på kamrembyte service mm nytt batteri..
Rullat 8 k mil . Kombi..

Ja. att tillägga.. vi kör nästan aldrig bil..
Handla nån gång i veckan.. kanske 1000-1500 mil på ett år..
Så en bil för 500 k hade varit vääääldigt dyrt för oss..
Kör man varje dag o långt så är det en annan sak men ja. Många kör dyra bilar
Citera
2025-02-06, 23:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag måste börja med att säga att jag inte kan så mycket om vare sig bilar eller lån men hur kan ett lån med 0% ränta och 80.000 kontantinsats vara på bara 2600 kronor i 36 månader? Det totala priset blir ju cirka 170 tusen men dem skriver att bilen kostar cirka 400.000 vad är det exakt jag inte förstår/missar? Förklara gärna allt även det du tror är så självklart och alla vet tack
Du har då en restskuld på 226 400 kr (=400 000 kr - 80 000 kr - 36*2600). Förhoppningvis är bilen värd 226 tusen efter tre år, men högst troligen inte.

Restvärde
Citera
2025-02-06, 23:55
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har då en restskuld på 226 400 kr (=400 000 kr - 80 000 kr - 36*2600). Förhoppningvis är bilen värd 226 tusen efter tre år, men högst troligen inte.

Restvärde

Högt troligen så är det med tanke på att priset på begagnade bilar har skjutit i höjden senaste åren. En vän körde med restvärde upplägget och gick plus minus noll. Även jag har restvärde på min bil och den har ett bra andrahandsvärde på begagnatmarknaden
Citera
2025-02-07, 00:08
Medlem
Kosmos.s avatar
Glöm ej övriga kostnader. En bil på 400k kostar säkert 12k i helförsäkring om året. +1000kr i månaden bara på det.
Citera
2025-02-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Det är väl den hyffsade avkastningen som man vill åt? Oftast så brukar ju räntan på sådana leasingupplägg vara låga, typ från 0 - 1.99% beroende på bil och aktuell kampanj som dom kör vid tillfället, att då plocka ut 400k direkt från sin ISK eller motsv. känns ju dumt.

Håller med!

Men det finns också ett psykologiskt motiv för många att man hellre cashar upp bilen direkt, även om det är ekonomiskt ofördelaktigt, precis som att många hellre amorterar av huslånet än placerar pengarna
Citera
2025-02-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Glöm ej övriga kostnader. En bil på 400k kostar säkert 12k i helförsäkring om året. +1000kr i månaden bara på det.

Jo, det kostar ju att tanka, skatta och serva också, men nu är det själva låneupplägget som diskuteras, men helt sant att bilar int gratis

Vi får hoppas ts har räknat in övriga kostnader i sin bilkalkyl.
Citera
2025-02-08, 00:13
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Jo, det kostar ju att tanka, skatta och serva också, men nu är det själva låneupplägget som diskuteras, men helt sant att bilar int gratis

Vi får hoppas ts har räknat in övriga kostnader i sin bilkalkyl.
Vad jag syftar på är att försäkring är direkt kopplat till värdet/köpepriset. Det är inte det andra du nämner. Har man aldrig köpt en dyr/ny bil är det lätt att missa försäkringskostnaden.

Det övriga du nämner känner alla till mer direkt.
Citera
2025-02-08, 00:22
Medlem
Citat:

Om det rör sig om en ny bil så räcker i de flesta fall delkasko enär vagnskadegaranti följer med de flesta personbilar som säljs nya i Sverige.
Citera
2025-02-08, 08:48
Medlem
Citat:
Vad jag syftar på är att försäkring är direkt kopplat till värdet/köpepriset. Det är inte det andra du nämner. Har man aldrig köpt en dyr/ny bil är det lätt att missa försäkringskostnaden.

Det övriga du nämner känner alla till mer direkt.

Helt sant, det bör man kolla upp innan köp. Service kan bli rätt dyrt också också om man går ifrån gammal bil man servar själv till nya bil med garantier, eller att man inte kan/vågar göra det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in