2025-02-06, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Din tro har inget med sanningen att göra.
Enligt polisen.
12:33 första larm
12:38 första polis på plats som blir beskjutna.
12:45 insattsstyrka går in.
13:30 skytten hittas

Om du "tror" att man bara kan rusa in i en 17 000 kvm stor skola och omedelbart avgöra att det endast är en gärningsman och sedan lokalisera och neutralisera denne har inget med verkligheten att göra.
Vi kommer få alla svar men sluta komma med en massa totalt verklighetsfrånvända tyckanden.

Vadå gönd, de blev ju beskjutna (enl de själva ivf) så varför inte svara eld när han stod rak emot dem?
Citera
2025-02-06, 20:35
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsansvejssn
Tror du på fullaste allvar att alla 130 poliser var inne i byggnaden och letade efter honom?

De hittade honom 1 h efter larmet, han kan lika gärna ha skjutit sig själv efter en halvtimme

Polis och insatsstyrka gick in 5 min respektive 10 min efter larm

söka igenom 17000 kvadratmeter görs ju inte på 5 min heller, då ska de samtidigt ha reda på gärningsmannen och säkra varje rum och få ut så mycket människor som möjligt. hade blivit ett jävla liv om de endast gick på jakt efter gärningsmannen och totalt sket i alla människor på skolan…
samtidigt som detta sker är de även rökutveckling inne i skolan, var lite realistisk tack

Inte bara rökutveckling utan dessutom ett mycket störande brandlarm som psykologiskt påverkar människan i en stressig situation. Visst går det att förbereda sig och öva olika moment men i skarpt läge får ett mycket störande och monotont brandlarm en psykologisk effekt som är svår att förbereda sig för.

Polisen gjorde en hedersam insats som givetvis flashbacks sverigehatande incels måste underminera.
Citera
2025-02-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Eller så ropar någon "ni måste ut allihopa" ...

Jag fattar inte detta? Vad är likheten mellan ”Europa” och ”allihopa”? Olika antal stavningar och helt annorlunda satsmelodi.

Om någon i affekt skriker allihopa måste det ju gå att urskilja ’allii’.

Lyssnar man på videon med lurar tycker i vart fall jag att man tydligt hör ’e-u-ropa’.

Inte förvånad att de personer 4:an lät lyssna på ljudklippet utan förkunskaper samstämmigt sa att de hörde samma sak. Jag vet inte, givet min begränsade kunskap skulle han så klart kunnat säga något annat. Kan hända att det skiljer sig mellan om man har svenska som första språk eller inte — men har väldigt svårt att se att någon inte ska höra skillnad på ’allihopa’ och ’Europa’.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Ja, första googlingen gav det priset.
Eftersom du inte verkar ha förmågan att kolla själv, så har du en länk.

https://thearmourysports.se/vapentillbehor/magasin/gevar/

Att han inte är sportskytt är en sak, men det visste knappast den handlare han köpte av..

En ensamstående som har försörjningstöd, då är riksnormen 5030kr i mån för 2024.
Det får man utöver bidraget till hyra, el, ev mediciner o sånt.
Kan skilja lite mellan kommuner dock.
Så 5000 i månaden är inte lite..
Sen är det väl inget som säger att han köpte alla på engång...

Och handlar man kontant är det inget soc ser.
Och enstaka köp lär dom inte bry sig om..

Äger sin lägenhet och har ränta och amortering att betala så får man ta pengarna från den här summan till det, eftersom soc endast ger pengar för medlemsavgiften. Det blir då inte särskilt mkt pengar kvar som ska räcka till mat, hygien, kläder osv.
Citera
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hur vet du ens om det är mördaren som talar?!

Det vet jag inte.
Citera
2025-02-06, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Kryp längs golvet. Skjut i taket. Skräm. Gör nåt. Nej de gav upp. Ber om ursäkt för detta

Exakt, gör ngt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Vad kan svårligen ha gjorts på 10-20 minuter?

OM gärningsmannen sköt dem han kom åt innan alla hade låst in sig/gömt sig i klassrum, och sedan pangade sig själv, då blir det ju svårare för polisen att hitta honom jämfört med om han går runt i en korridor och pangar oavbrutet

För de som har svårt att föreställa sig - det är svårare att hitta din kompis i kurragömma om denne ligger tyst nånstans jämfört med om han går runt å väsnas utav helvete.

Har man gjort lumpen och testat strid i bebyggelse så har man större förståelse för hur jäkla svårt det är. Särskilt i en byggnad du inte varit i innan så du hittar.
Att gm sköt de sexton personerna på 10-20 minutrarna från 12.30-ish. Vi vet fortfarande när första skottet avlossades. 12.33 inkom samtal om brott. Oklart när polisen påträffade gm. Polisen pratar om en timme. Borde vara mer exakt. Troligtvis mer än en timme … tycker inte om att säga det med verkar som polisen mörkar ”händelsen” …
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Vad, då, ”fortfarande inte”? Är det svenskar på väg att dö? Vilka utöver invandrare (som medierna skildrar) känner folk till?

Ja en äldre svensk kvinna är ett av offren, en annan svensk yngre kvinna med
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Folk fattar inte att anledningen att det tog lång tid att hitta skytten var att dom inte letade efter honom. Dom letade efter ett hot, en aktiv skytt. Att kliva över en död gubbe med vapen, registrera att där ligger en död gubbe med vapen, skit i honom, jag ska fortsätta leta efter någon som är farlig, det är inte han utan huvud.
Citera
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Precis.
Visst kan man kritisera polisen och det ska man. Man kan alltid göra saker bättre och utvecklas. Men jag tror att polisen gjorde korrekta bedömningar med tanke på läget. Man ska nog inte lägga för stor vikt i vad flashbackexperterna anser.
Tjänstefel,naturligtvis utförs en avledningsmanöver för att vilseleda GM.
Citera
2025-02-06, 20:38
Medlem
Till alla som spekulerar i vad som tar sådan tid innan MGM blir hittad. Jag har själv gått på risbergska. visserligen 20 år sedan så kan ha byggts om lite, men när du kommer in i entrén så är det en lång bred korridor, massor av skåp stod där när jag gick där. till vänster är det reception och matsal bland annat. i mitten av korridoren så hade vi ett fik massa bord och stolar samt data bänkar. till höger av korridoren är det en jäkla massa korridoren på rad, tänk ett E fast med fler armar. I alla dessa armar så finns det klassrum, grupprum toaletter och så vidare.

Jag skulle inte vilja rusa in i denna lokal när det finns någon med högkalibrigt vapen. Man vet inte hur många heller. det är en hel del rök också. Skolan är väldigt stor och endast 1 plan. Men en jävla massa utrymmen att gömma sig på.

När jag gick där så var det väl nästa 1500 pers, nu var det väl cirka 500.

Fy fan vilken jävla skit oavsett.
Citera
2025-02-06, 20:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Citat:
· Klockan 12.33 inkommer larm till polisens ledningscentral i Bergslagen.
· Drygt fem minuter senare är poliser på plats och går direkt in på Campus Risbergska.
· Kort därefter rapporterar poliserna om rökutveckling. De uppfattar att någon närmar sig och blir sedan utsatta för beskjutning. De ser vad de uppfattar som en gärningsperson beväpnad med ett gevärsliknande vapen.
· Drygt tio minuter efter det inkomna larmet är första insatsstyrkan på plats och går in i lokalen.

Vad innebär "insatsstyrkan" i detta fall? Har vi insatsstyrkor i varje halvstor stad? Man kan ju inte mena nationella insatsstyrkan, som har 50-70 personer och på sin höjd finns i Stockholm, Göteborg, Malmö antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in