2025-02-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Himla otur att det var just aspiranter som kom först. Vad gör de ens där? När började aspiranter springa på skjutningar?

Ja det var otur, men närmast = först kan säkert göra skillnad i de fall sekunder gör skillnad.. agera utan att 100% veta vad du ska agera mot är nog verkligheten till varför de åkte dit.

Jag tror ändå att polisernas närvaro kan ha gjort viss skillnad på att hans mentala fokus kan ha skiftats till försvar, eftersom han då avfyrade rök ??
Citera
2025-02-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Det är lite roligt att läsa kommentarer på tex Aftonbladets FB. Kan det vara ryska troll som härjar i varje inlägg eller är människor så sjukt hjärndöda???
Exempel?
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men vad fan är det där för svar? Det gör ju saken värre att de ankom så tidigt och sedan inte ingrep. Fattar du inte ens det själv? T.o.m. insatsstyrkan stod alltså i mer än en timme och väntade ut en skolmassaker?

Detta är långt värre än Uvalde, där det var lätt beväpnad och otränad lokalpolis som stod utanför och väntade.

Källa på att "stod och väntade"?

Står för fan tvärt om. Dom gick in med korrekt utrustning för röken och sökte av skolan systematiskt. Finns även film på när dom visiterar elev som var inlåst på toa.

Fortfarande då var dom inte säkra på hur många gärningsmän som fanns i lokalerna.

Posta din källa på att dom "stod och väntade ut en skolmassaker"
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Ni som tror att ni hör något borde kolla in det här klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8

Den där är ju klockren. Sen tycker jag det är roligt att TV4 ifrån ingenstans börja kalla han för skåning.

Ni skae ut ifråen Europa!
Citera
Medlem
coconutoils avatar
Många som skyddar polisens (icke)agerande men jag kan inte hjälpa att tänka på tex denna videon när amerikansk polis neutraliserar en skolskjutare:

https://youtube.com/shorts/TDtBOc2GrBw?si=JFGfZCTuC0A1XG_d
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Finns alltså inga bilder eller videos på när gärningsmannen transporteras ut ur skolan? Tycker mycket runt denna historia är väldigt skumt.

Håller med. Alltid samma visa vid terrordåd och skolskjutningar. Få filmer från dådet och dom som finns har låg upplösning.

Sen undrar jag varför en ensam introvert man som ingen känner plötsligt får för sig att bli extrovert och ökänd genom att mörda folk.
Citera
2025-02-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hambern
Hur säkra är vi ens att det är GM som pratar? Det måste ju rimligtvis varit fler personer på plats... Att utgå ifrån att GM säger det ena eller andra känns som väldigt lösa boliner...

Håller med. Tolkandet är antaganden och önsketänkande utav allmänheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Ni vet ingenting om det här. Sluta spekulera om skit ni inte har en aning om.
Det är extremt vanligt att anhöriga har väldigt svårt att förstå, men framförallt acceptera, att deras barn är sjuka.

Jag ser det varenda dag i mitt arbete - inom äldreomsorgen. Anhöriga som inte kan acceptera att deras mamma/pappa har en svår demenssjukdom och istället säger till oss "det är nog vädret som gör pappa snurrig."
Mm, absolut, vädret.

Helt klart är att familjen till gm är väldigt medvetna om hans problematik men levde kanske i en förnekelse eller gav upp ju äldre han blev. Oerhört sorgligt oavsett, många oskyldiga människor dog helt i onödan.
Citera
Medlem
Angáende dödsögonblicket går det väl att fastslå det med diverse metoder. Gm s död.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Exempel?

Är ju ryska troll här inne också. Som skriver att insatsstyrkan stod och väntade utanför.
Citera
2025-02-06, 23:02
Medlem
Citat:
Du nämner undantagen jag syftar på
Och i det här fallet är det klarlagt att det rör sig om jaktvapenlicenser, undantagen du syftar på är off-topic.
Citera
2025-02-06, 23:02
Medlem
Citat:
Usa ...

.. är sverige usa?
Nej, men nämn gärna några andra skolskjutningar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in