2025-02-06, 22:33
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
Så du bygger hans mående på skolfoton eller är du själv asperger och kan relatera, heh!

Har du inte sett 8ans skolfoto? Han ser ut att må kanoners där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarnasfiske
Nae han valde inte sina offer, han var bara arg på Socialen för att de inte gav han mer bidrag. Och han hade problem för 20 år sen i skolan som en klasskamrat påstår.

HUR fan kan en klasskamrat komma ihåg sånt när det har gått 20 år sen dess. Jag kommer inte ens ihåg vilka som ens gick i min klass i högstadiet. Och det var för 10 år sen.

Jag minns kufarna i min klass, det kanske inte var någon kuf i din klass?
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det är många som skyller på: föräldrar, samhälle, omsorg, soc...
Man måste säga att samhälle lägger mycket resurser att hjälpa personer med olika diagnoser. Det verkaratt så var med denna person också men... de måste vilja själva.
Jag känner några personer med problem. De har kämpat för att leva normal liv, ha arbete, förhållande.
Tyvärr så man kommer inte att lyckas med alla.
I alla fall borde man ha större koll vilka har vapenlicens.
Min läkare brukade säga att man måste vara frisk för att klara att vara sjuk i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men vi har (delvis av historiska skäl, massakern i Ådalen i synnerhet) polis som ska göra det i deras ställe. Vi har nationella insatsstyrkor som knappast kan ha anlänt mer än en timme efter att vanliga polisstyrkor gjorde det. Och det är polisen som har våldsmonopol i fredstid, inte försvaret. Varför är det otänkbart att förvänta sig att poliser ska riskera sina egna liv (liksom t.ex. brandmän för övrigt) för att stoppa just "pågående dödligt våld", som de kallar det, speciellt när det är deras egna uttalade policy ("PDV") att detta ska ske, medan det är helt naturligt att militär personal, som f.ö. än idag till stor del utgörs av värnpliktiga i Sverige, ska göra det?

Jag fattar, klart att insatsstyrkan gjorde sitt jobb.
Citera
2025-02-06, 22:34
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Folk som har diagnoser kan få en klumpsumma till kontot på 300 000 kr, om dom har en försäkring som dom ansökt om i barndomen....

Det kan ju förklara varför han sitter där med några vapen och andra "lyxprodukter" som du nu så vackert uttrycker att det är.

Du tror verkligen att man får det på socialbidrag och att lösningen är att dra in folks bidrag lite mera eller hur?

Vet inte varför du väljer att misstolka. Sociala myndigheter har naturligtvis inte finansierat hans vapenintresse eller lyxresor.

För en individ som hatar svenska myndigheter och tänkt skjuta av några socialsekretterare är det höjden av hyckleri då GM själv missbrukat systemet. Glassresor till andra sidan jordklotet och ett vapenintresse som kostat 100K och uppåt är de facto lyx för en lirare som officiellt lever på bröd och vatten.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenomnatten
Varför ställa dumma frågor, polisen har ju sagt att de gick in, fick rök fick backa pga saknad av utrustning, när de som kom senare var han borta … rök korridorer likt labyrinter, ev fler personer att söka av medan de tar sig fram metodiskt och inte springer runt som yra höns i rökfyllda lokaler som en annan cs-spelare el liknande

Som sagt tidigare. När detta händer igen på en skola nära dig så räkna inte med att kunna hämta barnen sen. Det är kört
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Dem upplevde att dem blev beslutna. Visst men vet inte. Han kanske dödade.de.3-4 sista sfi:arna då?
Märk väl att över 10 är döda och polisen har inte avlossat ett enda skott

Hade varit 50 döda om dom inte gått in när dom gick in. Det är jag helt övertygad om med tanke på mängden oanvänd ammunition. Dom stressade honom till självmord.
Citera
Medlem
skoputss avatar
[quote=Kvastfeningen|90943071]
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Noll koll, Aspiranterna var inte de som gick in, det var riktiga poliser!

Man kan skjuta i taket, agera, inte backa och låta GM döda fler, men du kanske hellre har 10 döda än 5 döda. Agerar du mot GM så har han ju fullt upp med att svara Polisen.

Jo för du har ju stenkoll..
Jo dom första på plats var poliser/aspiranter på trafikuppdrag. Det är dom som ser gärningsmannen och uppfattar att han skjuter mot dom när dom närmar sig.
Du har ju ingen aning om någon fakta alls i detta fall det märks.

Lyssnar på studio ett reprisen (sr). Intervjun med polisen värdelös ”övertygad att de gjorde allt de kunde”, han visste inte ens vilka vapen som låg bredvid MGM. Är det så j-a svårt att hålla reda på? Har de ingen information ens mellan de poliser som intervjuas. Tips, skriv upp på en papperslapp och vidarebefordra till talespersoner. Polisen verkar totalt sakna samordning.

Undrar vad Peter Springare anser om Örebropolisens agerande.
Citera
2025-02-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vapenlicens för jaktvapen ska inte förnyas, de har man livet ut om man inte missköter sig, typ lagbrott, fylleri eller liknande

Gäller inte alla typer av licenser.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarnasfiske
Nae han valde inte sina offer, han var bara arg på Socialen för att de inte gav han mer bidrag. Och han hade problem för 20 år sen i skolan som en klasskamrat påstår.

HUR fan kan en klasskamrat komma ihåg sånt när det har gått 20 år sen dess. Jag kommer inte ens ihåg vilka som ens gick i min klass i högstadiet. Och det var för 10 år sen.

Jag kommer speciellt ihåg de som var knepiga eller mådde dåligt i grundskolan. T.ex. försökte en kille i klassen hoppa ut genom fönstret från fjärde våningen pga psykisk ohälsa. Sånt kommer man ihåg, i alla fall jag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Det är enligt mig en av dom största gåtorna i tråden fortfarande.

Någon sa att en utländsk media hade använt bild på honom från media och gjort en google bild sökning på liknande bilder, och på så sätt hittat albumet. Men jag har då inte lyckats med detta när jag försökt.

Någon har alltså laddat upp ett 80-tal bilder på honom, för 11 månader sedan. På olika bildsiter dessutom.
Han kan ju ha gjort det själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Det stämmer inte. Licens ska förnyas och är tidsbegränsat. Antingen ljuger du eller så är du okunnig. Licens är dessutom per vapen, inte rent allmänt.
"När det gäller vapen för jakt gäller tillståndet tills vidare, alltså utan tidsbegränsning."
"i en skytteförening. Den som varit med i en sådan i minst sex månader, och kan visa intyg från föreningen, kan också ansöka. För enhandsvapen krävs ett godkänt skjutprov, och sådana licenser är tidsbegränsade i fem år."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-gav-andersson-vapenlicens-villkoren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in