2025-02-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Det är så uppenbart att Sverige inte alls är förberedd för dessa krissituationer, allt går så långsamt. Det är kört för oss om det blir krig i framtiden.

Vi lär inte stå själva och kriga nu när vi är med i NATO
Citera
2025-02-06, 21:44
Medlem
Att skrika ut från Europa låter som en märklig sak att säga. Europatanken är ju inte så exalterande om man har rasistiska motiv.
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
ChatGPT har oerhört svårt analysera detta med men till slut fick jag en gissning. Ta det för vad det är.

----------------------------

Jag har försökt analysera ljudet, men det verkar vara tekniska begränsningar som gör att jag inte kan bearbeta det fullt ut just nu.

Om jag utgår från de två fraserna:
1. “Ni ska bort från Europa”
2. “Ni ska ut allihopa”

Och baserar det på hur de kan låta på Örebrodialekt, skulle “Ni ska ut allihopa” ha en jämnare rytm och vara lättare att uttala snabbt.

Om du har lyssnat själv – vad tycker du att det låter mest som? Jag kan hjälpa till att jämföra möjliga uttal och bryta ner skillnader om du vill! 😊*
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosik
Någon hade delat bilder, gick tillbaka till barndomen. Samma döda blick genom alla foton förutom ett när han skrattade vid kanske 8 års ålder. Står också som ett psyk a.k.a fågelholk posen, tomt. Given give away.

Ja, jag såg också dem, sorgligt nog. Ser ut att varit ett glatt och spralligt barn som i tonåren förändras. Jag kan dock inte avgöra en persons psykiska hälsa genom att se en bild. Om han nu har autism, kan det mycket väl vara så att han inte känner sig bekväm med att bli fotograferad.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Räddade de nån överhuvudtaget? De tog skydd och avlossade inte ett enda skott. För allt vi vet lessnade gm bara efter ett tag och sköt sig i en skrubb.

Första poliserna på plats gick in i skolan in i pågående skottlossning för att vrida GMs fokus bort från civila. Det lyckades då han började skjuta mot poliserna istället.

All heder åt dom. Inte alla som skulle palla göra det.

Med tanke på att det låg mängder av oanvänd ammunition vid hans kropp, så lär dom ha räddat en hel jävla del folk.
Citera
2025-02-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo651
Rutinen är att Polisen enligt PDV ska konfrontera gärningsmannen snabbt som möjligt. Så att gärningsmannen byter fokus till poliserna. Poliserna ska inte vänta på förstärkning innan de går in. Vilket de tydligen gjort. Polisen ska inte heller ta hand om sårade förrän gärningsmannen är neutraliserad.

Någon skrev att poliserna ska leva om med mål att GM ska avbryta, då erfarenhet visar att han då skjuter sig själv, avbryter eller begår "suicide by cop" och I detta fall hördes skott och sedan tystnad, varpå man avvaktade, men det är klart att då hann folk förblöda...
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Snubben som spelade in är ett vittne.
Men jag får inte intrycket att tv4 ens pratat med honom. Verkar mer som att de bara tog hans videoklipp från nätet och kokade soppa på det utan hans medgivande.

Han är inte ett vittne i den bemärkelsen. Han såg inget, han vet inte vem som skrek, han vet inte vart ifrån ljudet kom och jag misstänker att han knappt minns något. Frågar man han nu och han har sett klippet på tv4 så är han färgad och kan få för sig att det var det personen skrek.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jah ska upplysa dig att det inte är särskilt ovanligt idag. Vi har 1000-tals hemmasittare i dagens Sverige merparten med npf-diagnoser som har slagits ut från skolsystemet. Dessa elever är osynliga. Många mår väldigt dåligt och lider i tysthet. Utanförskap och isolering och det påverkar hela familjerna. Det finns inte så mycket hjälp att få heller.

Ja, samhällsgemenskapen har i mångt och mycket blivit ett nålsöga som väldigt många inte kan ta sig igenom.

Det är väl idag var femte-sjätte elev som går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet. Jobb finns inte att få för den som är under 18. Är man över 18 ska man vara ”social” (standardfras i jobbannonser oavsett typ av jobb), skicka in CV (och givetvis ha nåt att skriva på CV:t), göra servicetest (besvara ett formulär ”rätt”), gå på en eller två intervjuer… för det som förr var givet som första sommarjobb.

Samhället är på många sätt otroligt grymt idag.
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Förutsättningarna för att erhålla ersättning från socialtjänsten är att man aktivt söker arbete. Precis som när man uppbär a-kassa eller aktivitetstöd från försäkringskassan. Om han led av psykisk ohälsa skulle han vänt sig till vården. Det är alltså individens fel att han inte har levt upp till de regler som är lika för oss alla i samhället. Han har heller inte vad det verkar överklagat några beslut. Men pengar skulle han ha, utan att göra något i gengäld. Om du tycker att en person ska uppbära bidrag från skattemedel utan att göra ett skit så kan du väl donera allt som blir över efter din månadslön till flashback. Eller till mig. Om inte, varför?

Hur är det med lyxsemestrar till Miami, Thailand, Jamaica etc vid ersättning från socialtjänsten? Inte ok när en somalier reser till Mogadishu men GM hade tydligen någon ensamrätt på att glassa på andra sidan jordklotet.
Citera
2025-02-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Men snälla nån, använd hjärnan själv.
ChatGPT är ett hjälpmedel och inte en sanning.
Flera vittnar om att det är svårt att höra vad som sägs.
Detta är såklart ingen sanning men en rimlig redovisning av fonetiskt uttal och hur man kan tolka det, samt en rimlig förklaring till att dessa fraser lätt kan blandas ihop.

Förklara för mig vad i det svaret som är fel?
Innan du kastar automatiskt skit om att det är fel.
Motivera tack.

ChatGPT är absolut inget "hjälpmedel" det är en nöjesapp där villkoren även säger att man inte ska ta innehållet på allvar!

Ge upp ljudklippet, du bråkar ju förfan med dig själv över vad som sägs, hur har du tänkt att andra ska på något sätt kunna komma överens om VEM som säger VAD?

Lägg ner istället.
Citera
2025-02-06, 21:46
Medlem
Jag gissar nu, men jag tror inte att någon mer blev dödad eller skadeskjuten efter att polisen anlände och såg honom. Han såg polisen, sköt mot dem och sedan verkar det blivit tyst. Polisen tappade bort honom och fann honon sedan en timme senare död i självmord.

Om den teorin stämmer så är ganska mycket av debatten om huruvida polisen kunnat rädda liv genom att direkt attackera honom vid första synkontakten, meningslöst.

Givetvis är det ju bara att fråga polisen. Hörde de fler skott eller inte? Rimligtvis borde det vara ett skott, det sista som dödade gärningsmannen som de hörde isåfall.
Citera
2025-02-06, 21:47
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskin1234
Poliserna ska väl ändå inte kriga snälla nån ? Är en himla skillnad på polisiäras och försvarsmakten

Syftar på hela händelsen, man har varken koll på motiv eller fastställt identitet för brottsoffren. Jämför med tex Israel som har flera terrorattacker i månaden, där får man reda på offrens namn inom några timmar samt annan information. Jag antar att ”övning ger färdighet” därav denna stora skillnaden och ovissheten i Sverige. Kanske dålig jämförelse då Israel har mossad men du fattar nog vad jag menar.
Senast redigerad av coconutoil 2025-02-06 kl. 21:52.
Citera
2025-02-06, 21:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tv4 publicerade "scoopet" en stund efter att någon skrivit om det på ett forum, minns inte vilket, men det var inte Flashback. Journalistik på hög nivå...

På Reddit..jag läste det. Var där inne och letad då Flashback var nere
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in