2025-02-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Var inte GM extremt tystlåten? Varför skulle en sådan person skrika? Kan ju lika gärna vara en polis som skriker något. Det låter väldigt auktoritärt och aggressivt.

Precis vad jag tänkte. En f.d. klasskompis berättade att hon aldrig hört honom säga något, möjligen mumla något.
Citera
2025-02-06, 21:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Alla normala vita människor känner givetvis en viss spontan samhörighet och solidaritet med andra vita människor. Vita västerlänningar och nordeuropeer/germaner känner givetvis störst samhörighet och släktskap med andra närstående folk som norrmän, danskar, tyskar, holländare, britter och vita amerikaner. Dessa folkgrupper är ju rent biologiskt och genetiskt, såväl som kulturellt, språkligt och historiskt, ganska närstående med varandra.

Solidariteten klingar givetvis av ju mer avlägsnaoch främmande andra människor och grupper är och upplevs. Det är helt naturligt och precis samma sak som att ens egen biologiska familj står en närmare än grannar och arbetskamrater från samma folk som man själv tillhör.

Detta är rena självklarheter och naturlig normalitet för alla människor runt om i världen, utom just för många vita västerlänningar som efter andra världskriget har hjärntvättats till att hata sig själva och vara allmänt tokiga och självdestruktiva.

Precis som du antar så sträcker sig solidariteten bland svenskar, tyskar, britter m.fl. oftast inte till albaner och dylikt.

Och därmed är det inte i sig orimligt att det skulle vara så att han skrek att de ska ut ur Europa, om han drevs av ett rasistiskt motiv.

Sedan ska jag ärligt säga att jag inte alls tycker det är tydligt att han ropar så. Fullt möjligt, men skulle kunna vara något annat.
Citera
2025-02-06, 21:24
Medlem
Man får inte vapenlicens utifrån hur man ser ut. Däremot är vapenlicens livet ut, som med körkort, så sköter du dig så får du behålla det.

Citat:
Ursprungligen postat av nosik
Killen ser psyk ut på alla bilder. Ytterst förvånande att han kunnat få vapenlicens. Tragiskt.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Kan tyda på att han noga valde ut sina måltavlor. 1 timmes amok hade annars resulterat i ett större blodbad.

Nä. Poliserna som gick in och blev beskjutna räddade att inte 50+ dog i detta dåd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Synd att kalla ev offer för det.

Ja det var 2 st individer. Men inga officiellt bekräftade offer. Och två ambassader dom gått ut med med saknade medborgare. Mer vet vi inte än.

Jag kallade idioten som skrev att jag sprider desinformation för stolpskott, då han trodde jag hänvisade till en lista med reportrar.
Citera
2025-02-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Så vad borde ha gjorts? Tvångsutredning?

Man kanske inte skulle ha tvingat en person med vad det verkar social fobi etc att söka jobb och delta i aktiviteter. Rimligt hade nog varit om Socialtjänsten slussat honom till Försäkringskassan och att han hade fått ersättning därifrån istället. Det är vad jag tycker.

Hoppas verkligen att de går igenom hans ärende hos Socialtjänsten grundligt.
Citera
2025-02-06, 21:26
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Måste göra dig ledsen men det är knappast så att det finns mängder med folk som vet detta.
Dessutom är det ju så att du riskerar att utsätta din kollega för risker och misstro om du inte sköter detta korrekt. Givetvis vet man vilka det är som läcker eller rentav försöker få fram namn på folk som de inte jobbar med, De är betalda för att hålla käften.

Det gör mig inte alls ledsen. Någon rättade mig och nämnde att kropparna såklart ligger på Karolinska dessutom.
På något sätt tenderar ju sånt här att läcka likt förbannat.
Citera
2025-02-06, 21:27
Medlem
Enligt vittne från Expressen så var det upp emot 20min mellan knallarna, så det borde ha pågått ett tag från polis larmades 12.33
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bra noterat.

De kommer nog upp med någon expert som kan förklara även en den saken.

Ljudklippet är en återvändsgränd, ointressant för motivfrågan.

Definitivt ointressant för motivet. Är bara så otroligt allergisk mot propaganda så det kliar i kroppen 😅
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vilka var det som dog? Var det bara utlänningar ?

Nej, fortfarande inte

https://gofile.io/d/ZxVEdL
Citera
2025-02-06, 21:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
Så fruktansvärt hjärtskärande att höra flickvännen i Rapport som skulle gifta sig.

Så det är konstaterat att polisen hittade GM efter en timme. Förstår att skolan är stor men det betyder ju i princip att dom väntade att gå in nästan en timme. Där fanns över 130(?) poliser utanför och så lång tid kan det inte ta att gå in och kolla av. Eleverna uppger att dom kom ut efter två timmar.

Om det är så att polisen har väntat utanför medan GM har gått runt helt obehindrat innanför så är det skandal. Dom är utbildade just för dessa slags situationer och ingår i deras arbete. Prio ett är att gå in så fort som möjligt, ev besvara eld med mål att få ner GM så fort som möjligt. Att dom är underbetalda osv håller jag med om, men det hör tyvärr inte hemma just här.

Det var någon som sa att skolan var ungefär lika stor som 3-4 ica maxi tillsammans(17000 kvadratmeter) det kan bli många olika gömmor och vrår(toaletter, lektionssalar, förråd) och sen ska man vara på alerten om det ev kan finnas flera gärningsmän som är ute efter att döda.

Polisen visste inte i förväg vilka vapen de eventuella gärningsmännen hade men det lät periodvis som halvautomstiska vapen. Det är lätt att kritisera polisen i efterhand men jag tror att majoriteten av oss inte skulle vara så kaxiga när man går in på skolan i samma sits. Visst tangentbordskrigarna som spelar fortnite, cs och gta är ju riktigt tuffa och skulle hjulat in i spandex med en revolver i varje hand och gjort matrixvolter när kulor kommer mot dem och kanske fångar kulorna med tänderna men övriga
Citera
2025-02-06, 21:28
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashtar.Sheran
En person vars fru jobbar på Risbergska kommenterar ett inlägg på Facebook med orden:

"En lärare tror att det är hon som skriker "ni ska bort, allihopa" för att få bort filmande elever. Ljudet är ganska förvrängt så det är svårt att avgöra kön."

https://www.facebook.com/share/p/15xwx3gsUv/

Hittad inte den informationen någonstans i din länk.
Du vet att när man använder citat-tecken så ska ord för ord stämma?

Däremot finns det en random Anders som skriver att han tror det är det som sägs. I nästa kommentar skriver han att han inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in