Citat:
Ursprungligen postat av
Tuor
Det är många som frågar sig hur en person med asperger/autism kunde ha körkort och vapenlicens. Asperger/autism betyder inte att man är dum i huvudet. Det betyder att man har svårt med sociala sammanhang.
Att han presterade så pass dåligt i skolan är inte alls konstigt. Det är väl rätt uppenbart att han bara struntade i allt för att han inte fick någon arbetsro.
Skolan, alltså grupparbete, är en tortyrkammare för personer med autism.
Jag har en närstående med autism. Han struntade i allt i skolan för att det inte gick. Han fick till slut hemundervisning efter ett år i högstadiet och plötsligt så gick det från katastrof till kanonbetyg.
Det är inte meningen att de flesta personer med autism ska gå i skolan på samma sätt som andra. Det är en miljö som deras DNA inte är kompatibel med.
Tänk er hur många det är som har blivit förstörda av skolan genom åren. Det är helt sjukt egentligen och det är ingen som gör något.
Titta bara på Richards skolfoton. Det är fruktansvärt att se.
Har högfungerande autism och ta körkort var inga problem alls faktiskt men givetvis är det olika för alla.
Gällande skolan hade jag det väldigt enkelt men jag blev så grovt mobbad så det sociala var fruktansvärt.
När jag gick i grundskolan hade de inget stöd för oss med diagnoser. Det fanns inte resurser till det. Jag är 35 år som Andersson så vi är från samma tid, så att säga.
Ögonen berättar ju massor. Som du skriver, skolfotona, men även den senaste filmen som Expressen la ut. Tomheten.....