2025-02-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Därav att jag efterfrågade videon. Idag pratades den om och målades upp på ett missvisande vis visade det sig. Hon har agerat precis som hon skulle efter de förutsättningar som fanns vid tillfället.
Det som hade uttryckts idag var att rektorn skulle flytt ut ur skolan själv och lämnat kvar elever ensamma med skytten. Så verkar det inte alls ha varit. De som idag förmedlade den historien vet jag inte riktigt hur de fått för sig det.

Varje arbetsplats har en inrymningsplan. Jag skulle självfallet följa inrymningsplanen om jag skulle haft en lektion. -Inte springa själv ut ur skolan.
Skulle jag inte suttit på mitt kontor eller varit närvarande på en lektion eller möte och blivit varnad som i rektorns fall skulle jag agerat precis som rektorn faktiskt har gjort -inrymma med elever i annan byggnad om det funnits i närheten...
https://www.svt.se/nyheter/video/88b293dd2fbaedce-rektorn-pa-campus-risbergska-skolan-vi-sprang-for-livet?spellista=WyJhc3RyaWQtdmlkZ W9wbGF5bGlzdCIsIjAyYm00ZSJd
Citera
2025-02-06, 21:20
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge

Hade det varit 4-5 stycken gärningsmän med vapen hade jag förstått, men de såg bara en gärningsman.
Och hur skulle poliserna kunna veta att GM var ensam innan dom genomsökt lokalen?
Citera
2025-02-06, 21:21
Medlem
En person vars fru jobbar på Risbergska kommenterar ett inlägg på Facebook med orden:

"En lärare tror att det är hon som skriker "ni ska bort, allihopa" för att få bort filmande elever. Ljudet är ganska förvrängt så det är svårt att avgöra kön."

https://www.facebook.com/share/p/15xwx3gsUv/
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Stolpskott
https://gofile.io/d/ZxVEdL

Synd att kalla ev offer för det.

Ja det var 2 st individer. Men inga officiellt bekräftade offer. Och två ambassader dom gått ut med med saknade medborgare. Mer vet vi inte än.
Citera
Medlem
Scrolla långt ner i kommentaterna
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Länka, tack?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Så vad borde ha gjorts? Tvångsutredning?
Han har gått i asperger-skola
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Vanföreställningar kan mycket väl vara att han håller för munnen med handen och har luvan uppe likt skygglappar för att begränsa sin perception. Att iakttas av omgivningen och instinktivt koppla det till något farligt kan mycket väl vara en vanföreställning.

Eller tvångsbeteende i form av bacillskräck, social fobi e dyl, han var för ung för schizofreni då det gjordes på högstadiet.
Citera
2025-02-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosik
Killen ser psyk ut på alla bilder. Ytterst förvånande att han kunnat få vapenlicens. Tragiskt.

Han kan ju tagit jägarexamen för 10 år sedan?
Citera
Medlem
XlAdZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
De som GM valde att inte skjuta. Var det vita människor?

Nej och det är bekräftat i intervjun med denna som han tydligen gick förbi. Tror de var SVT. Personen var färgad. Om kristen serb eller syrian eller en muslim kan jag inte utpeka på hudfärg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är många som frågar sig hur en person med asperger/autism kunde ha körkort och vapenlicens. Asperger/autism betyder inte att man är dum i huvudet. Det betyder att man har svårt med sociala sammanhang.

Att han presterade så pass dåligt i skolan är inte alls konstigt. Det är väl rätt uppenbart att han bara struntade i allt för att han inte fick någon arbetsro.

Skolan, alltså grupparbete, är en tortyrkammare för personer med autism.

Jag har en närstående med autism. Han struntade i allt i skolan för att det inte gick. Han fick till slut hemundervisning efter ett år i högstadiet och plötsligt så gick det från katastrof till kanonbetyg.

Det är inte meningen att de flesta personer med autism ska gå i skolan på samma sätt som andra. Det är en miljö som deras DNA inte är kompatibel med.

Tänk er hur många det är som har blivit förstörda av skolan genom åren. Det är helt sjukt egentligen och det är ingen som gör något.

Titta bara på Richards skolfoton. Det är fruktansvärt att se.

Har högfungerande autism och ta körkort var inga problem alls faktiskt men givetvis är det olika för alla.
Gällande skolan hade jag det väldigt enkelt men jag blev så grovt mobbad så det sociala var fruktansvärt.
När jag gick i grundskolan hade de inget stöd för oss med diagnoser. Det fanns inte resurser till det. Jag är 35 år som Andersson så vi är från samma tid, så att säga.

Ögonen berättar ju massor. Som du skriver, skolfotona, men även den senaste filmen som Expressen la ut. Tomheten.....
Citera
2025-02-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Citat Expressen:
”Vuxenutbildning på Risbergska kommer hålla stängt en tid framöver. När och hur och var utbildningen upptas är ännu oklart.
– Komvux håller inte stängt för att det finns något hot, säger Nima Poushin, förvaltningsdirektör för gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen”.

Egen reflektion:
Varför skriver man inte ut den egentliga orsaken till varför skolan kommer hålla stängt ”en tid framöver”.
Lär ju ta ett bra tag innan skolan sanerats från allt blod och vävnader från skjutna offer 😳.
Därtill kommer ju lokalerna dessutom behöva renoveras så att alla skotthål i väggar inte är synliga när elever och lärare framöver ska återgå till någon form av vardag igen!
(Jag förstår verkligen inte varför man inte kan prata klarspråk för 99 % av alla människor begriper nog detta själva).

Det här var intressant. Du tycker alltså att det finns fog för att skriva ut den exakta orsaken till varför skolan är stängd? Menar du att folket i Örebro som går på skolan inte vet vad som har hänt? Bor du i Örebro? Om inte, hur vet du vad som har hänt? Vill du provocera, är du autistisk eller söker du bara uppmärksamhet? Annars är det oklart varför du önskar ett rekord i saklighet.
Citera
2025-02-06, 21:23
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Undrar hur många Flink hade lyckats knäppa i Falun om polisen sprungit och gömt sig då också istället för att söka rätt på gärningsmannen och oskadliggöra honom.
Han var lättare att bedöma att han var ensam, det var utomhus och öppet, ingen rökutveckling och poliser vet hur de tar skydd bakom enga bilar.

Jämför med en lång korridor, rökutveckling, okänt antal skyttar och låsta dörrar pga i rymning, och inga vettiga saker att ta skydd bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in