2025-02-06, 21:08
Medlem
Kexet65s avatar
Citat Expressen:
”Vuxenutbildning på Risbergska kommer hålla stängt en tid framöver. När och hur och var utbildningen upptas är ännu oklart.
– Komvux håller inte stängt för att det finns något hot, säger Nima Poushin, förvaltningsdirektör för gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen”.

Egen reflektion:
Varför skriver man inte ut den egentliga orsaken till varför skolan kommer hålla stängt ”en tid framöver”.
Lär ju ta ett bra tag innan skolan sanerats från allt blod och vävnader från skjutna offer 😳.
Därtill kommer ju lokalerna dessutom behöva renoveras så att alla skotthål i väggar inte är synliga när elever och lärare framöver ska återgå till någon form av vardag igen!
(Jag förstår verkligen inte varför man inte kan prata klarspråk för 99 % av alla människor begriper nog detta själva).
Citera
2025-02-06, 21:09
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Jag håller med om att det mycket möjligt kan finnas en god orsak till varför polisen väntade med ingripandet. Det är bara en jävla tragedi.

Myntet har liksom två sidor beroende på perspektiv:

- Om polisen inte hör fler skott, varför går man inte in?

eller

- Om polisen inte hör fler skott har dom ingen anledning att gå in utan insatsstyrkan.

Tror att det beror på hur långt bort insatsstyrkan var också. Hade dom varit en timme bort hade patrullen antagligen gått in. Men eftersom det bara var 10 minuter tills de som kan hantera den situationen bäst av alla skulle komma, och inga skott längre hördes, ja då avvaktar man.
Citera
2025-02-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
TV4 och deras reportrar, ansvarige utgivare och ljudtekniker framstår mer och mer inte blott och bart som knäppskallar utan också som konspirationsteoretiker med agenda.

Nå, det kom väl inte som någon direkt överraskning. Något mer vänstervridet än TV4 får man leta länge efter... till och med SVT hamnar på efterkälken där.
Citera
2025-02-06, 21:10
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Poliserna har brutit mot sina instruktioner. Det är ingen som är ”svagbegåvad”, bara du som inte är kunnig om polisens direktiv vid pågående dödligt våld.

Detta kommer förstås tydliggöras i alla större medier framöver, eftersom de poliser som inte gick in och tog fokus från gärningsmannen har begått ett sådant flagrant fel.

Se Rapports 19:00-sändning på SVT Play så tar de upp frågan. Tio minuter in och ett par minuter framåt.

Dom sa ju att det första polisen gör är att gå in och ta fokus av GM, och polisen blir beskjutna då.

Låter som enligt rutin?
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det har du absolut en poäng i. Ska man förstå måste man försöka tänka som gärningsmannen, men det är ju inte enkelt om denne inte tänker rationellt. Breviks gärning kändes mer genomtänkt på något vis vad gäller plats liksom vapenarsenal.
Ja. Breivik bedömdes väl vara vid sina fulla sinnes bruk vid händelsen. Han var genomtänkt, med psykopata drag och antisocial men inte psyksjuk eller utom sig utan kall och beräknad.

Tveksamt om samma slutsats skulle dras för denna person. Kanske, kanske inte.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn111
Undrar just när Rikspolischefen går ut med "vad har denna gärningsman varit med om, vilka trauman har han upplevt?"

Relevant frågeställning ja.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Tack! Värt att tillägga är ju faktumet att alla vittnesmål säger att brottsoffren skrek, medan GM var helt tyst. Hur får tv 4 ihop det? Ljuger alla?

Bra noterat.

De kommer nog upp med någon expert som kan förklara även en den saken.

Ljudklippet är en återvändsgränd, ointressant för motivfrågan.
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinbrud

Gissar väl på att polisen hade försökt få ut honom levande med att erbjuda kaffe och bullar.

Riktiga fega poliser. De är välutrustade och ändå ingriper man inte.
Jag antar att du arbetar som polis, om inte, beror det på att du är feg.
Citera
Medlem
[quote=bonanbruse|90941839]
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123

Vad pratar du om nu? Jag pratade om skolskjutningen i Uvalde.

Jag la fram mina åsikter om Linda S.
Skolskjutningen i Uvalde har jag inte koll på.
Skolskjutningar är inget av min favo intressen men visst händer det i landet man bor i då vill jag reflektera så klart.
Citera
2025-02-06, 21:11
Medlem
De som GM valde att inte skjuta. Var det vita människor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Citat Expressen:
”Vuxenutbildning på Risbergska kommer hålla stängt en tid framöver. När och hur och var utbildningen upptas är ännu oklart.
– Komvux håller inte stängt för att det finns något hot, säger Nima Poushin, förvaltningsdirektör för gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen”.

Egen reflektion:
Varför skriver man inte ut den egentliga orsaken till varför skolan kommer hålla stängt ”en tid framöver”.
Lär ju ta ett bra tag innan skolan sanerats från allt blod och vävnader från skjutna offer 😳.
Därtill kommer ju lokalerna dessutom behöva renoveras så att alla skotthål i väggar inte är synliga när elever och lärare framöver ska återgå till någon form av vardag igen!
(Jag förstår verkligen inte varför man inte kan prata klarspråk för 99 % av alla människor begriper nog detta själva).
Kanske just för att just alla fattar varför en skola håller stängt efter nationens värsta masskjutning som man inte behöver "tala klarspråk".
Ungefär som att man inte behöver förklara att jorden är rund varje gång man säger att man skall åka söderut på semester...
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Tror att det beror på hur långt bort insatsstyrkan var också. Hade dom varit en timme bort hade patrullen antagligen gått in. Men eftersom det bara var 10 minuter tills de som kan hantera den situationen bäst av alla skulle komma, och inga skott längre hördes, ja då avvaktar man.

Kolla presskonferens från igår.
Polisen gick in och blev beskjutna och påverkade av röken från rökbomber eller vad han nu använt.
Sen sköt snubben sig.

Ser inte vad dom skulle gjort för fel? Inte stormat med bazooka och stridsvagn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in