2025-02-06, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Ni som följer tråden läser ni igenom alla inlägg? Eller skummar ni igenom?
Gick bra i början men sen gick det inte att komma in här på tråden vid ett par tillfällen...
Så jag kom in efter över 1000 nya inlägg...
Får kolla citeringar några sidor bakåt bara.
Tror inte det framkommit något speciellt när jag ser tjafs om polisens agerande...
Citera
2025-02-06, 20:27
Medlem
Snarkarens avatar
Då filmen Utøya 22 juli gick på bio, så kommer även den här filmen komma upp på bio "Risbergska 4 Feb" i en snar framtid, händelse förloppet tog ca 1 timme, lagom till en långfilm och här får man uppleva händelsen i realtid precis som i Utøya 22 juli, hoppas det dröjer några år vart fall innan den kommer med hänsyn till inblandade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gumdo85
Ingen här kan föreställa sig hur det var för de första poliserna på plats, har de inte bakgrund inom det militära eller insatsstyrkan i polisen så vågar nog få gå in. Dock vi med sen bakgrunden hade aldrig tvekat att springa in även om det är fara för eget liv, det är därför man blir militär eller polis för att skydda andra.

Men hoppas man utvärderar och lär sig av detta, förr så var det ett krav att ha gjort värnplikt innan man sökte till polis, då har man en klar fördel i ett sånt här läge då man faktiskt övar väpnat våld under utbildningen.

Men det ser inte bra ut för hur det kunde ta så lång tid men jag tror tyvärr att ordinarie polis inte är rustade mentalt för detta då vi tagit ut individer som ska prata ner buset.

Exakt så tänker jag med! Vi kan omöjligt veta vad de första möttes av men att man väntade så länge efter sista skottet är för mig faktiskt helt obegripligt. Om det dessutom stämmer att man väntade in NI ända från Sthlm finns det risk att folk tappar förtroende helt och hållet efter detta.
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det är en rimlig synpunkt. Kanske har moderaternas "arbetslinjen" gått för långt?
Moderaterna vann ju valet så det verkar som att dom flesta svenskar stödjer arbetslinjen, fast dom ångrar sig när dom förstår vad det kan leda till men då är det lite sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Torde ta längre tid att byta vapen. Möjligen rädsla för eldavbrott om vapnet strulat, men då hade man nog nöjt sig med ett backup-vapen. Inte två...

Ja, det är individuellt. Kosta Kecmanović 13 år gammal använde en pistol och 3 magasiner när han dödade 8 av sina klasskamrater och en väktare. Han var nog rätt så säker på att detta ska gå hem. Har övat massor med timmar med farsan sin.
R kanske var osäker på om han skulle lyckas med dådet eller så ville han ej avbryta när han väl satt igång. Vad säger skytteklubbarna han övade hos? Eller övade han via dator spel?
Senast redigerad av sevanol123 2025-02-06 kl. 20:32.
Citera
2025-02-06, 20:28
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Du har bara en uppgift kämpa ner gm

Ok, så ingen uppgift om in/utgångar utan bara gå in på måfå och försöka hitta en (eller fler!?) skyttar på 17000kvm. Verkar ju sunt, not!
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Frågan är fullt rimlig och baseras inte på nuvarande information. Larm om PDV ska inte behandlas genom att dividera möjliga scenarion om GM - utan det handlar om att agera.

Just ditt tankesätt som är problemet i vår fina polismyndighet idag, detta tankesätt kring passivitet och dividering utan beslutsfattande i en kris som denna. Total idioti med andra ord.

Man har lärt sig mycket från USA. Bland annat att det kan finnas mer än en förövare samt att skottlossning mellan polis och gärningsmän också kan döda oskyldiga offer . Du kan inte lösa uppgiften utan en korrekt lägesbild eller rätt tränad och utrustad personal .

Man vet för övrigt också ifrån USA att en ensam gärningsman som glider under radarn är i princip omöjlig att stoppa .
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Om dom gick in inom en minut - men man hittade honom efter en timme. Hur förklarar du det ...
Det här är också en bra källa, utan omvägen media: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/ (inferno och rök kan ha påverkat).
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-02-06 kl. 20:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Så du menar att insatsstyrkan gick in ca 10 min efter att ordinarie polisen retirerat ? Hur kom det sig att de inte nedkämpade GM i så fall? Han hittades död (självförvållat) först efter en timmes tid ca. Jag tror tyvärr att mycket gick snett vad gäller polisens insats, en konstig tystnad råder, precis som att man vill dölja något - se länken till SVT som tar upp frågan om att tidslinjen är knepig. Någon objektiv utredning tror jag inte ett dugg på om ledningen inom polisen är med och styr den.

Stor skola.
Och det är inte bara att springa in och skjuta en sån gärningsman.
Dom lär säkra rum för rum till dom når honom, för dom vill knappast att han kommer ut ur ett rum i ryggen på dom.
Sen blev det att hjälpa folk ut allt eftersom...
Det går helt enkelt inte att huvudlöst rusa in...
Det är inte Die Hard.
Det är på riktigt.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Har ingen erfarenhet av polisiärt arbete men undrar om inte polisens taktik i mycket handlade om att inte stressa GM? Tänker att en (än mer) stressad GM är en farligare GM. Sedan visste inte polisen vad de eventuellt skulle möta på iform av vapen, sprängladdningar eller eventuell gisslansituation. Sedan visste de ju inte heller om GM själv bar en sprängladdning på sig.

Precis.
Visst kan man kritisera polisen och det ska man. Man kan alltid göra saker bättre och utvecklas. Men jag tror att polisen gjorde korrekta bedömningar med tanke på läget. Man ska nog inte lägga för stor vikt i vad flashbackexperterna anser.
Citera
2025-02-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ok, så ingen uppgift om in/utgångar utan bara gå in på måfå och försöka hitta en (eller fler!?) skyttar på 17000kvm. Verkar ju sunt, not!

Ja det är riktlinjer vid pdv. Kolla trollhättan de rusa rakt in också
Citera
2025-02-06, 20:29
Medlem
GM ville förmodligen inte dö plågsamt så när Polisen och insatsstyrkan kom förde han sig djupare in i lokalerna för att avsluta sitt liv.

Många många fler hade kunnat omkommit i detta, han skonade vissa enligt utsagor i media. Är inte så lätt att skydda sig mot sådant när dörrar är öppna för allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in