Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAnder
Ok, men det är nåt annat än vad vissa hör påstår, att ingen polis agerade på 1 timma.
Han kan ju ha varit död i en halvtimme innan dom hittade honom
Jag vet inte hur polisens ljudupptagning funkar men då uppgifterna säger att de inte skjutit mot honom går det väl bara pussla mellan bodycams/mobilupptagningar till man hör sista skottet avfyras. Det bör ha varit när han tog sig själv av daga. Det lär under kommande vecka ske någon sådan analys.
Nu är ju informationen knapphändig men min uppfattning om saken:
12.33 larmet går.
12.38, polis anländer (rimlig tid)
(nån minut för att reka läget, lägga upp handlingsplan)
12.40, man gör ett försök att gå in, vid detta laget 6 Pers då så många fick uppsöka vård pga att man stöter på skadlig rök samt beskjutning.
Man inser att man må vara underutrustad för detta och får info om att RI är på väg. Backar ur.
12.43. RI anländer. Går strax in, bättre rustade och påbörjar säkring/genomsökning av den 17000kvm stora byggnaden. De delar som är säkrade kan en i taget börja utrymmas. Visiteras först. Både stora och små lokaler, toaletter och städskrubbar måste säkras för att man inte ska råka få en undangömd GM bakom sig.
13.30 GM stöts på. Död. Säkringsarbetet fortsätter, man vet inte om det finns fler.
15.20 hela byggnaden säkras och man blåser fara över.
Efter allvarliga situationer så gör polisen alltid en intern utredning och utvärdering av sina egna handlingar. Man kommer säkert hitta saker som kunde gjorts bättre men samtidigt ser jag ingenting som skulle vara uppenbart dåligt.
Att det är aspiranter först på plats handlar om att de var närmast,och det är bara slump. Även med högre kvalitet på aspiranter så tvivlar jag att de två ensamma skulle gått in i byggnaden utan förstärkning.