2025-02-06, 19:52
Medlem
1 timme att hitta en mördare.

10 sekunder är viktigt i ett sånt här skede.

De tog "cirka 1 timme". De vill inte ens gå ut med exakt tid.

De tog 2 timmar för folk att komma ut. Förblödde folk pga de här långsamma arbetet?
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahurath
Hur vet vi exakt när Rikard sköt sig själv?
Nu i efterhand bör det gå att fastställa exakt då det måste ha varit det sista skottet som avlossades. Det blir inte så smickrande för polisinsatsen om det gått en 30-40 minuter från det hördes till de hittade hans kropp.
Citera
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Jag följde båda helikoptrarna från Sthlm på radarn och tidsmässigt kan det mycket väl stämma men vet du att det var så, var du på plats?

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man kan göra en liknande från skolan i Örebro, med säkert tio olika saker som alla kommer stämma exakt, om man bara skriver ut text samtidigt.

Jag hoppas väl för TV4as skull att de har rätt, men det tror jag verkligen inte.
Om det visar sig att de har fel, så är det väl hets mot folkgrupp eller?

Citat:
Ursprungligen postat av mademaN93
Detta är inte sant

Nej alla har självklart inte det än. Mitt barn började på en helt nybyggd förskola efter sommarlovet och där har dom passer-system m med kod för oss föräldrar. Men på hans tidigare avdelning fanns inte detta trotts att båda ligger på samma "gård", skillnaden är att den tidigare avdelning/lokalen var väldigt gammal och och sliten 👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazar_
han var ju tys och tillbakadragen.. så varför skulle han böja gorma under attentatet.. makes no sense

Du tror inte att adrenalinpåslag inför att han skulle skjuta ett antal människor på en skola och sig själv påverkar?
Citera
2025-02-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilin
Jag har inte tittat på en enda film eller lyssnat på ett enda ljudklipp från detta elände.
Men det jag hakar upp mig på är att folk flyr för sina liv, och gömmer sig, men vill ändå bli nån tik tok kändis genom att filma och spela in

Jag tror att många vill nå ut med vad som händer och att vi som är över en viss ålder inte heller förstår hur naturlig del av livet sociala medier är. Det handlar knappast om en önskan att ”bli kändis”🥴
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ok, men det är nåt annat än vad vissa hör påstår, att ingen polis agerade på 1 timma.
Han kan ju ha varit död i en halvtimme innan dom hittade honom

Jag vet inte hur polisens ljudupptagning funkar men då uppgifterna säger att de inte skjutit mot honom går det väl bara pussla mellan bodycams/mobilupptagningar till man hör sista skottet avfyras. Det bör ha varit när han tog sig själv av daga. Det lär under kommande vecka ske någon sådan analys.

Nu är ju informationen knapphändig men min uppfattning om saken:

12.33 larmet går.
12.38, polis anländer (rimlig tid)
(nån minut för att reka läget, lägga upp handlingsplan)
12.40, man gör ett försök att gå in, vid detta laget 6 Pers då så många fick uppsöka vård pga att man stöter på skadlig rök samt beskjutning.
Man inser att man må vara underutrustad för detta och får info om att RI är på väg. Backar ur.
12.43. RI anländer. Går strax in, bättre rustade och påbörjar säkring/genomsökning av den 17000kvm stora byggnaden. De delar som är säkrade kan en i taget börja utrymmas. Visiteras först. Både stora och små lokaler, toaletter och städskrubbar måste säkras för att man inte ska råka få en undangömd GM bakom sig.
13.30 GM stöts på. Död. Säkringsarbetet fortsätter, man vet inte om det finns fler.
15.20 hela byggnaden säkras och man blåser fara över.

Efter allvarliga situationer så gör polisen alltid en intern utredning och utvärdering av sina egna handlingar. Man kommer säkert hitta saker som kunde gjorts bättre men samtidigt ser jag ingenting som skulle vara uppenbart dåligt.

Att det är aspiranter först på plats handlar om att de var närmast,och det är bara slump. Även med högre kvalitet på aspiranter så tvivlar jag att de två ensamma skulle gått in i byggnaden utan förstärkning.
Senast redigerad av negerbarn 2025-02-06 kl. 19:56.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag är inte polis expert men reagerar på polisens arbete polisen är på plats på skolan efter 5 min
efter 1 timme begår Rickard självmord så rikard har en timme på sig att leta och välja offer .
Polisen är där mer än 110 poliser väntar och väntar tills det märker att skjutande är slut.

VAD ÄR DET FÖR JÄLVA POLISER

Vad har du för källa på att han skjuter sig själv efter en timme?

Polisen hittar honom död efter en timme. Det är en jävla skillnad.
Citera
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Japp, någonstans har det blivit fel.
Fel diagnos? Fel medicinering?
Eller rätt diagnos men vägran att medicinera.
Kunnig psykolog men ingen kemi mellan hen och R? Ingen som kunde vägleda och hjälpa honom.. ja frågorna är många.

R borde ha en god man som skötte bitarna med myndigheter och ekonomin. Han kanske vägrade? I sådana fall borde detta lagföras. Just för att förhindra ens förfall och konsekvenserna av detta.

Det är många som skyller på: föräldrar, samhälle, omsorg, soc...
Man måste säga att samhälle lägger mycket resurser att hjälpa personer med olika diagnoser. Det verkaratt så var med denna person också men... de måste vilja själva.
Jag känner några personer med problem. De har kämpat för att leva normal liv, ha arbete, förhållande.
Tyvärr så man kommer inte att lyckas med alla.
I alla fall borde man ha större koll vilka har vapenlicens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag skulle säga att det är inte oväntat att en rasist vill bygga ett raspigt eller etniskt rent Europa.

Upplever att det, kanske särskilt på sociala medier, finns en typ av ”solidaritet” mellan rasister i Sverige och folk i andra länder i Europa. Exakt vad som menas med Europa här vet jag inte, angående Balkan så tror jag kanske inte att solidariteten sträcker sig till bosniaker och albaner.

Alla normala vita människor känner givetvis en viss spontan samhörighet och solidaritet med andra vita människor. Vita västerlänningar och nordeuropeer/germaner känner givetvis störst samhörighet och släktskap med andra närstående folk som norrmän, danskar, tyskar, holländare, britter och vita amerikaner. Dessa folkgrupper är ju rent biologiskt och genetiskt, såväl som kulturellt, språkligt och historiskt, ganska närstående med varandra.

Solidariteten klingar givetvis av ju mer avlägsnaoch främmande andra människor och grupper är och upplevs. Det är helt naturligt och precis samma sak som att ens egen biologiska familj står en närmare än grannar och arbetskamrater från samma folk som man själv tillhör.

Detta är rena självklarheter och naturlig normalitet för alla människor runt om i världen, utom just för många vita västerlänningar som efter andra världskriget har hjärntvättats till att hata sig själva och vara allmänt tokiga och självdestruktiva.

Precis som du antar så sträcker sig solidariteten bland svenskar, tyskar, britter m.fl. oftast inte till albaner och dylikt.
Citera
2025-02-06, 19:54
Medlem
Du tror inte polisen kollat alla som kommit ut från skolan?
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Har enligt en väldigt nära och känslig källa fått veta att dödstalet ligger på 30-40 personer. Det ska även finnas 5 skyttar på platsen, 2 kvinnor och 3 män. GM ska bara ha varit en målvakt så att det skulle se ut som han utförde dådet själv. Detta är betydligt mycket större än vad man tror och det är sjukt hur polisen inte har gått ut med denna information till allmänheten. Varför ska en gärningsman ha 3 vapen kring sig? Förmodligen har de andra gärningsmännen skjutit honom är låtit honom skjuta sig själv, sedan ska de ha lämnat sina vapen och bytt om så att de skulle se ut som vanliga studenter i mängden.
Citera
2025-02-06, 19:55
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag vet inte hur polisens ljudupptagning funkar men då uppgifterna säger att de inte skjutit mot honom går det väl bara pussla mellan bodycams/mobilupptagningar till man hör sista skottet avfyras. Det bör ha varit när han tog sig själv av daga. Det lär under kommande vecka ske någon sådan analys.

Nu är ju informationen knapphändig men min uppfattning om saken:

12.33 larmet går.
12.38, polis anländer (rimlig tid)
(nån minut för att reka läget, lägga upp handlingsplan)
12.40, man gör ett försök att gå in, stöter på skadlig rök samt beskjutning.
Man inser att man må vara underutrustad för detta och får info om att RI är på väg. Backar ur.
12.43. RI anländer. Går strax in, bättre rustade och påbörjar säkring/genomsökning av den 17000kvm stora byggnaden. De delar som är säkrade kan en i taget börja utrymmas. Visiteras först. Både stora och små lokaler, toaletter och städskrubbar måste säkras för att
13.30 GM stöts på. Död. Säkringsarbetet fortsätter, man vet inte om det finns fler.
15.20 hela byggnaden säkras och man blåser fara över.

Efter allvarliga situationer så gör polisen alltid en intern utredning och utvärdering av sina egna handlingar. Man kommer säkert hitta saker som kunde gjorts bättre men samtidigt ser jag ingenting som skulle vara uppenbart dåligt.

Att det är aspiranter först på plats handlar om att de var närmast,och det är bara slump. Även med högre kvalitet på aspiranter så tvivlar jag att de två ensamma skulle gått in i byggnaden utan förstärkning.

Han sköt sig själv 12.43 tolkar jag det som. Om beskjutningen mot polisen upphört då.

Han hade ju massor av ammunition kvar, men sköt skit själv före det var slut.
Citera
2025-02-06, 19:55
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinestBoo
1 timme att hitta en mördare.

10 sekunder är viktigt i ett sånt här skede.

De tog "cirka 1 timme". De vill inte ens gå ut med exakt tid.

De tog 2 timmar för folk att komma ut. Förblödde folk pga de här långsamma arbetet?

Undra om dom hade fika med sig medan dom låg och tryckte utanför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in