2025-02-06, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Om 180 poliser inte vågar ingripa mot 1 asperger cepe så är man ju inte förvånad varför ghettobarnen i förorterna beter sig hur dom vill när det dyker upp 2 poliser "till orten"

Våra dialogpoliser lär inte ha högt förtroende.

Vågar är nog fel ord, snarare agerar man inte dumdristigt.

Man visste inte hur många gärningspersoner som fanns i och kring skolan och vilken beväpning de hade.

Poliser försökte gå in men blev beskjutna och utsatta för rök, backade då i skydd.
Citera
2025-02-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Har enligt en väldigt nära och känslig källa fått veta att dödstalet ligger på 30-40 personer. Det ska även finnas 5 skyttar på platsen, 2 kvinnor och 3 män. GM ska bara ha varit en målvakt så att det skulle se ut som han utförde dådet själv. Detta är betydligt mycket större än vad man tror och det är sjukt hur polisen inte har gått ut med denna information till allmänheten. Varför ska en gärningsman ha 3 vapen kring sig? Förmodligen har de andra gärningsmännen skjutit honom är låtit honom skjuta sig själv, sedan ska de ha lämnat sina vapen och bytt om så att de skulle se ut som vanliga studenter i mängden.

Ett sånt påstående får du styrka på något vis.
Och du, ditt namn gör inte direkt att du framstår som trovärdig.
Hur många rubel fick du? Eller just ja de betalar ju ut påsar med lökar numera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Under en hel timma var han säkert tyst en del.
han var ju tys och tillbakadragen.. så varför skulle han böja gorma under attentatet.. makes no sense
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det som sägs nu 12-14 min in i dagens Rapport är inte bra. Nåt som inte stämmer här. De stod inte och glodde i en timme, utan gick in direkt (antagligen innan insatsstyrkan anlänt), men de besvarade inte eld utan tog bara skydd. Nån bör skriva om manualen. Hur ser den ut i andra länder?

De gick in tidigt men hade sannolikt inga utsutning, alltså gasmasker. Men självklart är det bristfälligt om det visar sig så, bör var standard utrustning.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Det har kanske redan nämnts i tråden men Guardian skriver en artikel idag där det hittills enda kända offret citeras av sin fästmö.

https://www.theguardian.com/world/2025/feb/06/sweden-school-shooting-victims-include-several-nationalities-police-say

Min fetning. They?

Han var väl rädd att felköna och kränka GM?

Nej, men allvarligt, så har det väl ingen betydelse. Dels visste han säkert inte om det var en eller flera GM, dels är det inte ett direkt citat av vad han sa, utan av vad fästmön återgav. Fästmön kan återge fel och har inte heller svenska som modersmål.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Antog det utifrån det du skrev om att polisen hade koll efter några timmar.

Jag står för åsikten att polisen kan kommunicera bättre om läget. Isåfall hade jag och du kunnat ha en mer rimlig diskussion om vad som hänt efter 3 dagar. Det kan vi inte nu nämligen.

Det jag säger är att vi omöjligen kan bedöma en massa saker efter vad som framkommit... men att folk verkar tvärsäkra. Att vi inte har informationen är inget som underbygger att polisen gjort fel. Vi är inte prioriterade, och det är ingen rättighet att pöbeln ska ha all information.
Citera
2025-02-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazar_
han hade ju massor med ammo kvar, om han verkligen var ute efter att döda så många som möjligt hade han kunnat gjort betydligt mer skada, han måste nog varit ute efter specifika personer.. och när dom var eliminerade var han nöjd

Vi har ju fått väldigt knapphändig information om händelseförloppet. Typ ingen information om hur det gick till när han tog sitt liv.

Och vem tar inte med sig extra ammuniton? Tror du soldater går i strid med 10 kulor för de tror det är vad de kommer behöva? Nej de är förberedda med 300 kulor eller nåt om det skulle behövas.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Nej, det är ingen trådsanning, det bekräftades precis på rapport av polisens presstalesman att det tog ca en timme innan man fann GM avliden.

Ja, men under den timmen satt man inte och drog skinn...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Ni som följer tråden läser ni igenom alla inlägg? Eller skummar ni igenom?

Totalt omöjligt hinna med allt. Dessutom så sjukt mycket skit som postas så i ren självbevarelsedrift skippar jag en del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det går inte heller ignorera utrymmet för GMs dyra resor till Miami, Thailand, Jamaica och ett mycket kostsamt vapenintresse på möjligtvis sexsiffrigt belopp.

Vi kanske ska vara glada för att hans föräldrar uppehöll honom med resor som det verkar vara.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kling och Klang har begränsad taktisk utbildning om ens någon.

Att röra sig samordnat och säkert i en komplex miljö är inte något man gör utan att ha övat. NI har den kompetens, erfarenhet och förmåga som krävs.

Ställ dig frågan vad som kunde gått sämre om man inte väntat?

Man kan bara spekulera men inte osannolikt kunde poliser vådaskjutit varandra men också elever och personal inne i byggnaden.

Om Polis agerat lika Poliser gör i de flesta andra länder kanske det hade varit över nästan direkt, möjligt att en polis kan ha dött men om 5 människor istället hade räddats så vore det ju värt det ändå! Alla vilka väljer yrket Polis vet om att livet ibland kan vara i fara, det ingår liksom i jobbet.
Citera
2025-02-06, 19:49
Medlem
Jilins avatar
Jag har inte tittat på en enda film eller lyssnat på ett enda ljudklipp från detta elände.
Men det jag hakar upp mig på är att folk flyr för sina liv, och gömmer sig, men vill ändå bli nån tik tok kändis genom att filma och spela in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in