2025-02-06, 19:38
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag är inte polis expert men reagerar på polisens arbete polisen är på plats på skolan efter 5 min
efter 1 timme begår Rickard självmord så rikard har en timme på sig att leta och välja offer .
Polisen är där mer än 110 poliser väntar och väntar tills det märker att skjutande är slut.

VAD ÄR DET FÖR JÄLVA POLISER

Detta lågaffektiv bemötande ledde till att många dog i onödan av blodförlust.
Senast redigerad av okok1 2025-02-06 kl. 19:40.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej jag begriper inte riktigt det heller, vad skulle bli bättre av att vänta, vad hade hänt om dom fortfarande hört sporadiska skott en timme senare, väntat lite till? När gör man bedömningen att gå in och vad för kriterier gör man det under. Varit tyst tillräckligt länge?

Kling och Klang har begränsad taktisk utbildning om ens någon.

Att röra sig samordnat och säkert i en komplex miljö är inte något man gör utan att ha övat. NI har den kompetens, erfarenhet och förmåga som krävs.

Ställ dig frågan vad som kunde gått sämre om man inte väntat?

Man kan bara spekulera men inte osannolikt kunde poliser vådaskjutit varandra men också elever och personal inne i byggnaden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Hur många som han lät passera och vilka de var tänker jag inte spekulera kring just nu, men det finns väl inga bevis för att det var lärare som han riktade in sig på? Och det var oavsett det långt ifrån nästan 400 stycken som Breivik hann med att döda eller skada.

Breivik fick gå ensam över en timme och bara skjuta fritt, denna GM har ett gäng poliser utanför samt en lokal där man kan gömma sej.
Citera
2025-02-06, 19:39
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fast det stämmer ju inte heller. Om någon tänker utföra ett liknande dåd utan rasistiska motiv, så blir väl inte motivet rasistiskt om i stort sett alla som råkar komma i vägen har invandrarbakgrund? Eller tvärtom, så är väl ett liknande rasistiskt motiverat dåd väl fortfarande rasistiskt, även om GM i kaoset råkar även skjuta några etniska svenskar? Offrens identitet kommer inte i sig klara upp motivet, även om man tycker att det borde öka eller minska sannolikheten för olika motiv. Är det ett rasistiskt dåd om offren till 80% har invandrarbakgrund, om personerna på plats till 85% hade invandrarbakgrund?

Jag tror att om det kommer visa sig att vissa offer har drabbats över övervåld så kan det nog säga en hel del om vad hans motiv var, eller åtminstone om han var ute efter några speciella personer (oavsett av personliga eller etniska skäl). Speciellt eftersom det inte verkar som att polisen (åtminstone hitintills) hittat någon betydelsefull nätaktivitet, vilket vore extremt ovanligt om det var ett renodlat rasistdåd.
Citera
Medlem
Topshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför sa han inte ”ut ur Sverige” då?? Europa
Långsökt nej tror inte på det

Håller med helt. Sjukt långsökt. Är mycket mer rimligt att han skriker ”Ni ska dö allihopa”.
Citera
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeyeck
Hans Twitter konto? https://x.com/Rickard17799381

Han har kommenterat inlägg som är relaterade till Örebro

Rickard ligger i kylen på Karolinskas bårhus, han kommenterar ingenting.
Han i kylen hade inte X & inte Facebook inte något sånt socialt konto alls.
Den som har X kontot däremot kommenterar…… dvs. random snubbe.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Det måste bli möjligt att anskaffa sig och bära vapen i syfte av självförsvar. Polisen vågar inte agera och är rädda för kriminella, då måste det finnas andra alternativ..

Ja, hade verkligen varit perfekt om alla på skolan haft varsin glock..
Smart tänkt. Fungerar dessutom utmärkt i USA.
Knappt några problem med skjutvapenvåld..
Citera
2025-02-06, 19:40
Medlem
Även på SVTs hemsida tar man upp polisens senfärdighet:

https://www.svt.se/
Citera
2025-02-06, 19:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Här verkar det bekräftas, "påskjutna":
https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingades-vanta-da-forsvann-skytten/

Det här stycket är inte så fördelaktigt för polisen, om man säger så. Som sagt så har polisen en del att förklara kring deras agerande i det här.

Som till exempel att dom inte kunde se vad dom sköt på, var oskyldiga befann sig, eller vart gärningsmannen var?
Citera
2025-02-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Denna lågaffektiv bemötande ledde till att många dog i onödan av blodförlust.

Min uppfattning också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jamaica, USA, Miami…vad har den här killen levt för lyxliv egentligen? Hela bilden som fattig incel faller ju. Varför behövde han soc om han kryssade runt på dessa lyxiga resmål?

Och Thailand vid flera olika tillfällen såg det ut som. Är väl hans föräldrar som har det gott ställt och har släpat med honom på olika resor.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Jag drar slutsatser utifrån vad som kommunicerats på pressträffarna. Detta är lika med noll.

Tror inte jag hade varit jättesäker på din syn av att "polisen har stenkoll". Att hantera en kris av denna skala innebär inte att man inte prioriterar allmänheten och frånhåller kommunikation. Detta är en central del i krishanteringen i sig - för att undvika scenarion som vi har nu på Flashback med 8M visningar och feluthängda GM.

Sluta addera idioti till tråden.

Det är ju intressant att höra att du tänker att jag företräder uppfattningen att polisen har stenkoll. Du kanske borde skaffa bättre glasögon, för det enda jag sagt är att VI INTE HAR EN JÄVLA ANING OM POLISEN GJORT RÄTT ELLER FEL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in