2025-02-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Vid PDV larm får de gå in på eget bevåg. Allt annat är ologiskt.

Ja jag tyckte jag hörde på radion idag att vid PDV utbildningar lär dom sej nästan att göra precis tvärtom mot "vanligt", dom SKA gå in och dra till sej uppmärksamhet, använda dädligt våld etc
Citera
2025-02-06, 19:15
Medlem
Var ju en tjej som intervjuades i Aktuellt igår som sa att insatsstyrkan kom in med automatvapen utan att identifiera sig som polis och eleverna trodde att det var skytten och blev ännu mer panikslagna. Kompetensen var nog inte på topp den dagen.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Det tog EN timme innan han vara död.

Nej polisen hittade honom död efter en timme. Det är en jävla skillnad.

Han kan ha varit död mycket längre. Man kommer säkert komma fram till ungefär när sista skottet hördes. Men det är inget man gått ut med ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Jag har snöat in lite på det där TV4-klippet. Jag har lyssnat och lyssnat och testat olika filter i olika mjukvaror. Hör olika saker lite beroende på hur det filtrerats, men jag hör absolut inte Europa någonstans. I så fall är det möjligen med ganska grov utländsk brytning om det är någon som möjligen uttalar Europa på det viset. I mitt senaste försök hör jag "När jag försöker jobba", men kan såklart vara vad som helst, men absolut inget med Europa enligt mig.

https://streamable.com/5l9eyx

Håller på med just samma sak. Ordet Europa är inte med någonstans.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
1 timma, var kommer det ifrån ?
Det är väl bara nån som påstått det, gissat.

Här i svt klippet bekräftar polis att man säkrade gm efter 1h.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-gick-polisinsatsen-i-orebro-till-efter-skolskjutningen
Citera
Medlem
Citat:
130 poliser kom till platsen - 1 beväpnat sär var där inne ensam.

Det tog MINST 20 minuter innan polisen ens vågade gå in i skolan.

Hur i hela jävla helvetet kan du försvara det agerandet?

Är det poliser vi pratar om eller syslöjdslärare?

Fast det stämmer ju inte.

Det tog EN timme efter första larmet tills GM hittades död.

Första poliserna var på plats efter FEM minuter efter första larmet och gick in.

Jag antar att de poliserna som kom efter 5 minuter backade av då de blev beskjutna. Insatsstyrkan var på plats 10 minuter efter första larmet. Det betyder alltså att Insatsstyrkan går in 5 minuter efter att första patrullen har backat av. Sen kan man tycka vad som helt om att det tar ytterligare 50 minuter innan de lokaliserar GM. Men om man kollar på videos som kommit ut så visiterar dem personer de stöter på, samt att man hör att de behöver göra säker evakuering. Dessa saker tar ju såklart tid och de behöver backa tillbaka och få ut folk säkert.

Folk här inne verkar tro att allt är som på film......
Citera
2025-02-06, 19:16
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poelsa-number-one
Åh fan. Va du där och tog tid?
Andra har gjort och polisen har redan bekräftat tiderna ungefär.

Alla ska sparkas
Citera
Medlem
Citat:
Polis har alltid skyldighet att ALLTID avbryta PDV.

Kan du visa vart det står i lagtexten?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poelsa-number-one
Det gör dom visst om flödet funkar som det ska. Är ett rum sökt så klassas det som tillräckligt säkert. Det är stenålderstaktik att vänta med sjukvård tills en hel byggnad är säkrad. Sen flera år tillbaka jobbar ambulans och räddningstjänst strax bakom polisen för att minimera insatstiden. Med vetskap om att läge kan förändras och man kan behöva backa. Polisens huvuduppgift är att avbryta det dödliga våldet samtidigt som sjukvård bedrivs av räddningstjänst och ambulans.

I smått släpps sjukvård på ja, men det blir aldrig täckande/omfattande och djupare in än att sådan personal snabbt kan ta sig ut.
I detta scenario är dom långt ifrån lika djupt in som polis pga tex osäkerhet med bomber eller annan massförstörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
1 timma, var kommer det ifrån ?
Det är väl bara nån som påstått det, gissat.

Polischefen själv:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-gick-polisinsatsen-i-orebro-till-efter-skolskjutningen
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Expressen publicerade en video R filmat på stranden på Jamaica. Vart är dessa från? Samma som bilderna?

Jamaica, USA, Miami…vad har den här killen levt för lyxliv egentligen? Hela bilden som fattig incel faller ju. Varför behövde han soc om han kryssade runt på dessa lyxiga resmål?
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Jag har inte läst om någon tid där han dog, men han påträffades död en timme efter polisen fick ta till reträtt då dom först gick in.

Citat:
Är det poliser vi pratar om eller syslöjdslärare?
Polisen måste nog förklara sig lite mer kring varför det blev så här. Det låter inte så bra.
Citera
2025-02-06, 19:17
Medlem
GM hittades avliden efter ca 1 timme vilket kanske tyder på att han tagit sitt liv i något undangömt utrymme, har någon hört något om detta? Det vore även intressant att få information gällande tidsfönstret - polisens ankomst till GM sista skott. Det skulle svara på en hel del frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in