2025-02-06, 17:43
Medlem
Att bli så arg på världen att man väljer att brutalt mörda oskyldiga människor bara för att man inte orkar söka fyra jobb i månaden är, milt sagt, magstarkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om han har ett gevär så studsar polisens kulor på honom?
😂
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Hur i h-lv-te kunde detta psykfall få vapenlicens, och äga 4 vapen?
Noll koll kallar jag det
Om han hade haft kontakt med läkare för psyket ska väl läkaren anmäla?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
Lägg gärna upp, detta är en intressant men mkt omstridd uppgift.
Stämmer det så är det ju ingen tvekan om vad det är för motiv.

Nej för då skulle han skjutit bara invandrare och det gjorde han inte. Han lät två tjejer med niqab leva när han gick förbi. Då är man en dålig rasist om motivet är att döda invandrare
Citera
2025-02-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Poliserna har agerat enligt rutinerna för PDV vilket innebär att de tar risker för att stoppa pågående dödligt våld.
De tog ju inga risker. Väntade på hjälp
Citera
Medlem
På tre dygn hoppas de kunna identifiera 11 personer! Och kriminaltekniker från hela landet har kallats in, för 11 personer!! Och de jobbar "febrilt"!
De har gått ut med GM´s namn och har kroppen men inte bekräftat ännu för DNA-matchningen är inte klar ännu. Va?
Vad hade hänt om ett flygplan hade störtat och det fanns 250 personer att identifiera kan man ju undra... Det skulle nog ta flera månader så som de verkar jobba.
Vad är det för fel på de svenska systemen? Hur är det att bli förberedd på ev katastrofer?
Förstår att de inte vill göra fel, det vore hemskt, men de familjerna som saknar sina kära kan knappast bli förvånade om de får vara med och bekräfta en tatuering, ett märke, en fot, vad som på en bild.
Hur illa det än är är det ju inte någon bomb som har dödat dem så någon kroppsdel borde anhöriga kunna identifiera.
Det måste kännas fruktansvärt för de drabbade familjerna att få vänta så länge. De ska inte behöva utsättas för större trauma än vad det redan är.
Sedan hälsar man i presskonferansen att de som inte har blivit kontaktade kan själva höra av sig till polisen. Efter två dagar! Ursäkta men detta är riktigt jävla låg nivå, kasst och oerhört okänsligt.
Jag själv reagerar starkt på bilder av två leende kvinnor i pressen. Det känns som ett hån mot hela svenska befolkningen att de visar sin stolthet i en sån situation. Äntligen har de fått chansen att synas och då ska man se glad och snygg ut. Synd bara att såna har någon makt öht i denna situation. Utan att nämna några namn, en är rättsläkare och den andra orkar jag inte ens kolla upp. Hon hade sina 5 minuter igår. Hemskt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Du har definitvt sett för mkt film. Varför skulle polisen vara så galna att de skjuter vilt omkring sig.
Det finns andra sätt man kunde agerat på. Men att vänta och titta på under pågående brott är inte polisens uppgift.
Jag tror inte att de skjuter vilt omkring sig. Jag tror att de inte såg GM och därför höll inne elden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
Lägg gärna upp, detta är en intressant men mkt omstridd uppgift.
Stämmer det så är det ju ingen tvekan om vad det är för motiv.

ja, svårt att urskilja i slutet, efter det tv4 inte tolkat verkar det som han säger något med
"med detsamma" "tillsammans"
Citera
Medlem
Fattar aldrig hur en ensam klen person kan skjuta ihjäl 10 vuxna människor. Vad är det för fegisar som låser in sig på toan. Det hade räckt med att en person hoppar på honom bakifrån. RA ser ut som en liten smal tönt. Jag hade knockat honom med en enkel box eller lavett bakifrån.

Hade dem 10 han sköt ihjäl alla sprungit mot honom så hade Max 1 dött av skott.
Citera
2025-02-06, 17:45
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ärligt.. tror ni det är mördaren som skriker?

Jag tror det är nån lärare/elev som skriver nåt typ ut härifrån alihopa med nån lite annorlunda brytning.

En massmördare likt detta brukar väl inte säga ett ord? De bara går runt och skjuter sina offer. Iaf vad man förstått från andra liknande händelser.. de e så psyksjuka och inne i sin grej att de lever i nån fantasivärld knappast att han helt plötsligt skulle säga ut ur europa.. varför just europa? Isåfall sverige om det va ett rasistsåd.. sen skulle han väl knappast ta sitt liv om de va hans poäng? Då hade han ju blivit älskad i nazivärlden av andra freaks.

Nej det är som jag säger nån annan som ropar åt alla ut härifrån allihopa eller nåt liknande i ett försök till att rädda andra från denna sadistiske mördare!
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nu sitter du och gissar – som vi alla gör när ingen adekvat beskrivning lämnas av polisen.
Ja visst. Jag säger vad jag hör men erkänner att det kan sägas vad som helst.
Både vi här och media gissar.
TV4 gissar med ljudtolkningen också.
Trist när media inte kan vänta på polisens bekräftade uppgifter utan vill skapa en vinkling innan hela motivet är utrett.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag har aldrig sagt att dom har det. Men dom borde ha det på alla polisstationer, och dom borde få utbildning både på masker och hur man skjuter tårgas!

Med tanke på hur Sverige ser ut idag med alla skjutningar och sprängdåd borde väl sån utrustning vara en självklarhet. Det räcker inte att bara vänta på nationella insatsstyrkan. Det tar för lång tid!

Men som vanligt är det väl politiska beslut som ska tas, och det tar väl ett par år...

Då är jag med och kan hålla med. Men samtidigt så är det väl därför det finns special poliser som NI, kravall osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in