2025-02-06, 17:18
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, absolut. Jag tänker lika dant. Har haft en del vänner och bekanta i mitt liv som varit lite udda, lite outsiders. Jag tror många av dem bar på en smärta inom sig, en känsla av att de aldrig riktigt var en del i samhället.

Det är en tragedi det här, ett misslyckande av hela samhället och det borde vara en väckarklocka för alla att det kanske är dags att prova något nytt. (Ekonomisk vinning är kanske inte den främsta drivkraften ett samhälle bör sträva efter, trots allt.)

Det finns ju massor av sådana människor och det är ju faktiskt inte särskilt vanligt att dom utför massaker.

Förstår inte riktigt heller varför dom skulle trivas bättre i nåt slags anti-kapitalistiskt samhälle. Dom har ju massor med problem.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Om dom riktiga poliserna (insatsstyrkan) var på plats och gick in inom 10 minuter så finns det inte så mycket att kritisera angående det.

Tvärtom, är det ovanligt snabbt. Betänk också att dom andra poliserna som inte gick in, var ännu snabbare på plats.

Finns statistik över detta:

https://www.sverigesradio.se/artikel/6763941

Stora skillnader i hur snabbt polisen är på plats vid larm

Snabbast: Västerås: 8 min, 56 sek
Långsammast: Skinnskatteberg: 27 min, 31 sek
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Den ryska modellen. Brukar funka sådär i praktiken.

..den amerikanska också. Men hellre chansa än stå handfallen och höra folk skjutas!
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Det måste väl vara uppenbart för alla att detta är ett rasistiskt dåd?
Många av de skjutna verkar inte ens vara svenska medborgare och majoriteten har invandrarbakgrund, av vad man läst hittills. Polisen säger ju dock inte mycket av värde, de har väl inte ens bekräftat vem gärningsmannen är!? Jävla pajasar.
Polisens jobb är inte att förse kreti och pleti med gissningar och antaganden, eller ens information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Sådana aktörer -har- samarbete med kommuner då det ingår i kommun- och socialtjänst åtgärdsprogram för att få ut så många som möjligt i sysselsättning av dom som lever i ett slags utanförskap till vanliga arbetsmarknaden.

Jag arbetar inom berörd sektor (utbildning, komvux) samt har arbetat med arbetsmarknadsprogrammen och kan säga att det samarbetet du beskriver mellan kommun och privat aktör tenderar att vara sparsmakad.
Citera
Medlem
HuskerDuMais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Förstod det som att någon ur regeringen ska berätta snart i TV4 om att de vill att skolorna blir låsta. Det är väl egentligen inte en dag för tidigt det blir så, även om det är tråkigt att vi ens ska behöva ha det så...

vad ska det hjälpa ens? om någon vill mörda ställer de sig på utsidan eller väntar på busshållplatsen och knäpper av alla i bussen?
Citera
2025-02-06, 17:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Rasism motivet känns lika avlägset som om utomjordingar utförde dådet. Vi kan bara konstatera att gmhan var ute efter de soc anställda. Nu råka det vara mycket invandrare just där då de också går på olika bidrag också.
Om man fmmöljde sändningarna första timmarna så var I stort sätt alla som intervjuade på plats invandrare. Även dom filmklipp verkar mest va från folk med invandrarbakgrund.
Det är tydligt att det är en plats där många invandrare vistas och att de då också var många invandrare där gärningsmannen skulle skjuta den/dom som planerat är det jurister konstigt att just invandrare blivit skjutna också.
Motivet behöver inte vara rasistiskt. Dom va där och därför sköts dom.

Personen som är bekräftat död (av media) Salim verkar ha varit syrian dvs kristen och inte muslim.
Även han va på fel plats vid fel tillfälle.
Hade GM letat muslimer hade han valt dom de syntes tydligare på.

Sen får TV4 & co hetsa detta hur mycket dom vill. Jag tror inte att grundmotivet var rasistiskt.
Citera
2025-02-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Då har du ju också personer instängda i rum som blir utsatta för gas

Vad skulle du hellre utsätta dig för - tårgas, eller att bli dödad med ett gevär.
Citera
2025-02-06, 17:20
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuskerDuMai
vad ska det hjälpa ens? om någon vill mörda ställer de sig på utsidan eller väntar på busshållplatsen och knäpper av alla i bussen?

Nej eftersom dom gång på gång söker sig till skolor så är just att det är en skola centralt för gärningen.
Citera
2025-02-06, 17:21
Medlem
Tuors avatar
De första poliserna som kom dit gjorde helt rätt som väntade. De hade ingen aning om hur många GM det handlade om.

Att bara springa in och börja panga hejvilt är inte särskilt smart.
Citera
2025-02-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Alternativt så är det resultatet av total "sprayning" då han hittades med ett tio-tals tomma magasin! Något vittne har uppget minst 200 skott

Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Ursäkta min undran men ändå så få offer med den uppgiften om hur många magasin som var tömda?

Så långt tänkte inte jag nej..
Mer troligt att han "sprayat" då och fått huvudträffar. Fyfan...
Citera
2025-02-06, 17:22
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Om dom riktiga poliserna (insatsstyrkan) var på plats och gick in inom 10 minuter så finns det inte så mycket att kritisera angående det.

Tvärtom, är det ovanligt snabbt. Betänk också att dom andra poliserna som inte gick in, var ännu snabbare på plats.

Finns statistik över detta:

https://www.sverigesradio.se/artikel/6763941

Stora skillnader i hur snabbt polisen är på plats vid larm

Snabbast: Västerås: 8 min, 56 sek
Långsammast: Skinnskatteberg: 27 min, 31 sek

Var det massiva skolskjutningar på dom andra ställena som du nämner i slutet av inläggen ang. "snabbast och långsammast"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in