2025-02-06, 16:57
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Om de hade eliminerat honom innan han sköt någon så hade alla klarat sig. Att de inte tänkte på det? Fick du aldrig någon fråga från dem om hur de borde agera? Tjänstefel.

GM kan ju ha skjutit några innan polisen kom. Du kanske inte läste mitt tidigare svar i tråden. Jag menar från det att polisen kom. Hur många liv tog han då? Det är frågan.
Citera
2025-02-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ja jag menade inte riktigt att man föds med hammare och spik. Däremot föds man med vissa förutsättningar och dessa förutsättningar baseras på ens DNA. Jag kommer aldrig någonsin kunna bli duktig på att snickra eller rita och det beror på att jag inte har de rätta förutsättningarna för det. Jag är däremot kunnig när det gäller andra saker.

Problemet är att alla inte kan nå deras förutsättningar eftersom skolan inte är till för alla. Inte den typ av skola som alltid har varit tillgänglig åtminstone.

För introverta personer som även har svårt med den sociala biten, alltså sådana som vanligtvis har autism, så är skolan en tortyrkammare. Framförallt när högstadiet börjar och kraven blir mer påtagliga.

De har stått ut med själva skolmiljön under låg och mellanstadiet men när högstadiet börjar och kraven blir högre så brukar kraschen komma inom ett år.
De fixar inte högre krav OCH den kaosartade skolmiljön. Att sättas i specialklasser hjälper inte heller eftersom det fortfarande är grupparbete. Det är alltså själva skolmodellen som är problemet.

Igår trodde jag att Richard Andersson kanske hade förändrats så mycket på kort tid på grund av något svårt trauma. Exempelvis våldtäkt.

Men när jag tänker efter så kan det mycket väl vara så att skolan räckte som trauma. Det räckte för att knäcka honom helt och hållet, vilket vi tydligt kan se på skolfoton. Han knäcktes när han var mellan 12-14 och det fanns ingen återvändo efter det.

Han skulle givetvis ha plockats bort från skolan under högstadiet och fått hemundervisning. Detta gjordes aldrig och Richard Anderssons öde och alla människor som han dödade, spikades.
Hans föräldrar plus skolan som han gick på borde ha agerat på ett annat sätt under högstadiet.

Hemundervisning är nog faktiskt det enda som skulle hjälpa dessa personer. Då syftar jag inte på att föräldrarna ska undervisa deras barn utan att det ska finnas lärare som enbart åker hem till sådana med behov. Att dessa lärare inte ska göra någonting annat.

Alldeles för många verkar tro att vi människor är som robotar som går att forma hur som helst. Att bara för ett barn kan klara av skolmiljön utan problem så kan alla det. Då antar man indirekt att alla har exakt samma DNA, vilket vi vet är felaktigt.

Så frågan är om det någonsin fanns någon möjlighet att förhindra detta dåd. Förmodligen inte.

Den nuvarande skolmodellen skapar antagligen en ny Richard Andersson varje dag.

För många i denna grupp var pandemin (och distansundervisning) en välsignelse. Men oavsett så gjorde ju vuxenlivets isolering inte honom friskare. Vuxna med allvarlig psykisk sjukdom som inte får hjälp, inte vill ha hjälp och pressas att leva ett mer normalt liv än de klarar = många tragedier. 99.999% skulle dock aldrig skada andra pga eget lidande, men vård och uppsikt över måendet (och ingripande vård när det spårar) skulle kunna minska risken att sådant här händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Han dog inte. Skjuten i båda axlarna men överlevde.
Är han en av de fem som de pratar om
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Tydligen kommer ingen FUP släppas eftersom gärningsmannen är död.

Va? Det kommer ju bli enormt upprörd stämning om utredningen förblir hemlig?
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Då måste man ju vara en duktig skytt och tränat någonstans! Men var och möjligtvis med vem, är det något som framkommit?

Alternativt så är det resultatet av total "sprayning" då han hittades med ett tio-tals tomma magasin! Något vittne har uppget minst 200 skott
Citera
2025-02-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, men då vet man ju redan vem personen är.

Man har ett namn ja, och tandkort bekräftar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g11
slutet av dagen så e dom poliser, är man polis så ska man va redo o riskera sitt eget liv för o rädda folk så enda rätta hade varit att gå in o skjuta ihjäl horungen

Haha de dummaste jag hørt. Hade aldrig offrat mitt liv som polis med en sån skitløn och sådant otacksamt jobb. Næ vænstern kanske måste fundera på att vi ska uppgradera polisens arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag är högst säker på att svenska poliser inte ska offra sina liv. Militär i krig ja, men inte ens vid ”fredsbevarande operationer”. Sjökaptener ska tydligen ner med skeppet men det är av gammal tradition och ingår inte i arbetsbeskrivningen.

Inte sjökaptener heller. Men dom ska ha sett till att alla andra kommit i säkerhet först. Dom lämnar sist.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Tyvärr har tråden blivit totalt förstörd av idioter som hatar tv4.

Det fetade: årliga Thailandsresan check. Resor till Miami, Jamaica etc och ett mycket kostsamt vapenintresse check har jag tagit upp samt att relationen till överbeskyddande förädrar varit en lång relation präglad av konflikter. Därmed känns sociala myndigheter-spåret som kallt. Ett namnbyte kan ha varit, i kontexten av lång konflikt, en attack/provokation mot föräldrar/familjen då ett namnbyte inte har något som helst syfte för någon som är isolerad och spelar datorspel. Alternativt kan namnbytet 2017 vara relaterat till radikalisering i samband med med migrationskrisen och GM fått en fix idé till att byta till ett typiskt svenskt namn. Funderingar på självmord har nog funnits där i många år och planerats länge, kanske inte i minsta detalj, men i stora drag-planering. Känns verkligen långsökt att GM helt plötsligt skjuter oskyldiga invandrare pga indraget socialbidrig. Ekonomi och socialbidrag är inte faktorer här. Självmordet grundar sig sannolikt i väldigt komplicerade tankar tillsammans med radikalisering av högerextremism under lång period av många år.

Två är bosnier och en är arab. Resten skal vara etniska svenskar. Det troliga är att RA riktade sitt hat mot socialtjänsten då RA skulle bli hemlös när hans ekonomiska bidrag dragits in.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Är inte ens säkert att polisen blev beskjutna.

"Poliserna uppfattade att Rickard Andersson vände vapnen mot dem.

– De poliser som var på plats har beskrivit hur de upplever att skjutningen börjar riktas mot dem i stället för elever och personal, säger Wirén. "

Svårt i dessa woke-tider att skilja på vad som faktiskt sker, och vad man upplever sker.

Kanske blev polisen som var på plats först, kränkt, också.
Citera
2025-02-06, 17:00
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Ja, sånt kräver övning. Vilka skjutbiografer finns det i Örebrotrakten?
Lerduveskytte och lite älgbana räcker bra.
Citera
2025-02-06, 17:00
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LouizCypher
Skolan är inte en skuta där kaptenen ska stanna kvar till sist. Vid PDV-situationer så är varje räddat liv en framgång. Sen om rektorn övergav elever i samma klassrum eller dylikt kan ju ses som omoraliskt. Men ligger du död så kommer ingen tacka dig för att du åtog dig att stanna kvar i något ädelt syfte.

Vid utrymning finns ofta en utrymningsansvarig, som i största möjliga mån ska ansvara för att alla kommer ut,och om det är en stor organisation, kan ansvar finnas delegerat för olika avdelningar. Givetvis finns situationer där detta inte är möjligt, men man ska försöka. Denne person ska se till att kunna svara för vilka som kommit till uppsamlingsplatsen eller inte och även svara på ev frågor från räddningstjänst.

Skulle gissa på att en sånhär händelse finns ingen som förväntas gå igenom alla korridorer och se till att alla gömt sig nog bra från skytten. Och inlåst i ett rum så kan man ändå inte göra mycket åt de andra. Viktigaste är att var lärare har kunskap om vad som ska göras i situationen och ta ansvar för de elever som är där.

Kan 12.30 vara medvetet valt då folk kanske inte har lektion utan springer omkring utanför klassrummen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in