2025-02-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Jo, det vet jag, men undra hur många som hade klarat sig om polisen hade eliminerat honom så fort som möjligt.
Om de hade eliminerat honom innan han sköt någon så hade alla klarat sig. Att de inte tänkte på det? Fick du aldrig någon fråga från dem om hur de borde agera? Tjänstefel.
Citera
2025-02-06, 16:49
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inte så svårt att skjuta sig in genom en låst skoldörr med glasrutor….

redan där har vi ju skottlossning då i ett tidigare skede, vilket i sin tur ger folk tidigare möjligheter att gömma sig och larma.

detta kan då jämföras med scenariot från örebro:

gärningsmannen går in, kan se sig om, reka, byta om i lugn och ro på toaletten, ta fram vapen, rökgranater osv.
Citera
Medlem
Det är tjafs på X/Twitter om att rektorn ska ha flytt. En del tycker det var fegt och att hon skulle varit kvar och lett säkerhetsarbetet.
Andra tycker att man ska fly i första hand för det är det man lär sig på kurserna om dödligt våld och att det inte finns nån skyldighet att riskera sitt eget liv om man inte är militär eller polis.

Jag vet inte var denna diskussionen startade från första början eller hur det framkommit var rektorn befann sig. Utifrån namnet så är rektorn en vanlig tant i 50-60-årsåldern.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Svaret går nog att utläsa i det du skriver. Hans svårigheter i livet, ständiga misslyckanden. Nu som sista att hans försörjning skulle dras in utan möjlighet till annan försörjning. Det i kombination med social fobi triggade nog sannolikt honom till detta.
Det är nog så bakgrunden ser ut.
Plus en viss empatistörning för att kunna döda andra på detta sätt.
Citera
Medlem
Var fanns länken till original ljudet inifrån toaletten? hittar den inte...
Citera
2025-02-06, 16:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Du har sett Die Hard alldeles för många gånger..
Tbh, tror inkvoterad svensk polis sett den för FÅ gånger.

Men nej, problemet är inte alltid den enskilde polisen. Dom vill nog väl, men reglerna som satts i landet tillåter inte direkt några Callahan, eller vad nu Eastwoods figur i Dirty Harry hette. Även hans handling fick ju problem.

Nej, det är inte såna poliser sverige vill ha utan det är s.k dialogpoliser, gärna kvinnor, så att alla inser att dom inte är ett hot vilket en massa video på youtube visar.
Citera
2025-02-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Varifrån har du fått den informationen?

Det är några i tråden som påstått det men inget som nämns öht i media etc så det är nog bara en trådsanning...

Dessutom om GM har filmat sitt dåd hade det väl livestreamats och således varit ute för längesen?
Citera
2025-02-06, 16:51
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Varför är det så svårt identifiera offren? Är det papperslösa eller vad är svårt? Har han skjutit sönder dem totalt?

Verkar så

"En källa uppger till Aftonbladet att den misstänkte gärningsmannen Rickard Andersson, trots att många sprang för sina liv, lyckades träffa många av offren i huvudet, vilket även det försvårar en identifiering."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwa0Vo/darfor-drojer-identifieringen-av-de-avlidna
Citera
2025-02-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Jag funderar en del på det här klippet där någon påstås ropa ”ni ska ut från Europa” och får inte riktigt ihop det alls, såg nu att internationell media sprider tv4 tolkning av klippet.

Det jag hör är att någon skriker ”ni ska ut allihopa, allihopa!”, vilket borde vara fullt rimligt att någon skriker med tanke på att en galen man skjuter alla. Hade jag varit i en byggnad där en man med vapen springer in hade jag med stor sannolikhet gapat ”ut allihopa” för att utrymma. Jsg tänker också att skytten inte har den blekaste om etnicitet på de i skolan, många kan ju trots alt vara från Europa, och satt i det sammanhanget låter det för mig helt orimligt att han skulle skrika ut ur Europa, eller?

Ta då med att hylsorna faller precis utanför toadörren medan rösten som skriker låter avlägsen. Tycker det är helt galet oansvarigt av tv4 som nu fått spridning världen över. Spelet ju ingen roll om Sverige sen påstår att det inte fanns något ideologiskt motiv, skadan är ju redan skedd med tv4 som skuldbärare.

Mycket klokt resonemang! Känns verkligen som det troligaste att någon skriker i denna situation.
Citera
2025-02-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Åtminstone en död låg utanför skolan har han/hon då blivit skjuten inomhus men fortsatt ut ur skolan och rasat ihop och dött eller?

Han dog inte. Skjuten i båda axlarna men överlevde.
Citera
2025-02-06, 16:53
Medlem
Objektivt sett en vanlig familj (menar en inte helt uppenbart dysfunktionell familj) i ett bra villaområde, båda föräldrarna arbetar inom kommun/politik, syskon finns, resor dokumenteras mm. Intressant hur denna son kan sitta själv i en lgh, utan jobb/utbildning, vänner mm och sen skaffa hem 4 vapen? Hade de ingen kontakt alls med sin son? Jo jag vet att han är vuxen men ändå. När polisen gått igenom hans dator/tfn har vi nog säkert mer svar. Kanske t o m skrev ett avskedsbrev?
Citera
2025-02-06, 16:53
Medlem
LouizCyphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det är tjafs på X/Twitter om att rektorn ska ha flytt. En del tycker det var fegt och att hon skulle varit kvar och lett säkerhetsarbetet.
Andra tycker att man ska fly i första hand för det är det man lär sig på kurserna om dödligt våld och att det inte finns nån skyldighet att riskera sitt eget liv om man inte är militär eller polis.

Jag vet inte var denna diskussionen startade från första början eller hur det framkommit var rektorn befann sig. Utifrån namnet så är rektorn en vanlig tant i 50-60-årsåldern.

Skolan är inte en skuta där kaptenen ska stanna kvar till sist. Vid PDV-situationer så är varje räddat liv en framgång. Sen om rektorn övergav elever i samma klassrum eller dylikt kan ju ses som omoraliskt. Men ligger du död så kommer ingen tacka dig för att du åtog dig att stanna kvar i något ädelt syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in