2025-02-06, 15:42
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hur fan har du lyckats missa namnet Rickard Andersson?
Det finns bilder och namn i varje nyhetsmedia i Sverige.

Jag har inte missat namnet. Sa jag det? Jag menade att eftersom alla känner till namnet Rickard Andersson så kan polisen lika gärna gå ut med det och inte fortsätta kalla honom "misstänkt gärningsperson".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Har sett två filmer från skolan, och två offer ligger utanför så han började skjuta innan han gick in. Vid ytterdörren och på parkering/vändplan.

Jag har fått uppfattningen, men kan ha fel, att de skadade tog sig ut. Alla sköts inne i skolan.

Tror jag läst två berättelser om hur någon blev skadad, men lyckades ta sig ut. Eventuellt att en av de dog.

Men läs historien om vaktmästaren för han var en av de som lyckades ta sig ut och sen svimmade av utanför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastvind
Nej det är lätt att fatta. I praktiken kunde man lika gärna skickat dit ett gäng portvakter dock. Trafikpoliser är andrasorteringen. Antingen håller man inte måttet för en riktig polistjänst eller så njuter man innerligt av att skriva böter för att Ann-Marie har ett trasigt parkeringsljus på sin Peugeot 207.

Oavsett om det var trafikpoliser eller ingripandepoliser som var där är det tragiskt att man inte trängde sig i byggnaden och oskadliggjorde gärningsmannen. Att vara polis innebär att acceptera livsfara. Kanske kunde en delmängd av de omkomna överlevt.

Men då får de vara av tuffare virke. För de har väl varken västar som tål kraftigare skott eller Kpistar i bilarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jag har ingen som helst koppling till soc, men vet mycket väl hur det fungerar genom andra. Sjuka, psykiskt sjuka med flera kan inte söka, få och hantera normala jobb. Det är därför dom är sjuka, vad är det du inte förstår? Idiot. Du tror man kan välja sjukdomar och handikapp, det kan man inte. Verkligheten kommer nog ikapp dig också till slut.

Då får dom väl ha kontakt med vården och bli sjukskrivna och i bästa fall få sjukersättning...
Du tycker att soc bara ska ge bort pengar till alla som kommer in och vill ha?
Citera
2025-02-06, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Om det inte var hatbrott som var motivet, varför pangade han inte bara sig själv? Varför döda dom andra? I USA brukar det ofta ske inom high school och skolålder, men varför går en 35 åring bärsärk på SFI om det INTE är rasmotiverat?

För att socpersonalen uppenbarligen var där, vårdpersonal var där, lärare var där. Dom kanske hade möte om honom eller med honom. Har du tänkt på det? Han visste ju uppenbarligen att dom var där eftersom han sköt dom och han hade fått biståndet indraget i närtid. Lägg ihop 1+1?
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse240
Jävla gnäll på polisen och folk som skriver att de minsann hade gått in och skjutit gärningsmannen. Jo tjena för det första så är det väl ganska uppenbart att de inte kan skjuta in i en skola fullt med oskyldiga människor! Sen är strid inomhus något helt annat än på film testa avlossa ett vapen i ett rum eller korridor utan att tappa fokus det blir en jävla smäll och tryck detta med massa oskyldiga i panik runt omkring dessutom som kan misstas för gärningsmannen eller hamna i skottelden. Det är knivigt som fan och inte som i nån Hollywood film

Finns väl annat polisen kunnat göra på insidan?

Valla GM mot en ofarlig del av byggnaden, eller bara runt i byggnaden så han inte hinner skjuta folk.

Prata med GM. Försöka få honom att lugna ned sig.

Hjälpa folk i byggnaden att fly.

Identifiera GM, få en bättre bild av vad som egentligen försigår.

Osv.

Jag tänker inte ge mig in i debatten om polisingripandet eftersom jag varken vet hur polisen ska ingripa, eller för den delen hur polisen faktiskt har ingripit. Jag tror varken på vad media, vittnesmål eller polisen själva säger i detta avseende. Men att bara stå utanför medan man hör skott avfyras inne i byggnaden (om GM nu fortfarande sköt när polisen kom) låter under alla omständigheter som fel agerande, oavsett vad rätt agerande kan tänkas ha varit.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Behövs inte metalldetektorer i skolorna.

Men man kan väl åtminstone låsa dörren för obehöriga.

Inte så svårt att skjuta sig in genom en låst skoldörr med glasrutor….
Citera
2025-02-06, 15:44
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Har sett två filmer från skolan, och två offer ligger utanför så han började skjuta innan han gick in. Vid ytterdörren och på parkering/vändplan. Eller så har dom sprungit ut och dött?

Det kan också ha varit så att han gått ut i liten sväng och mejat ner folk. Din slutsats utifrån det du såg på filmerna är undermåliga tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuesaganslut
Är det helt säkert att det bara var en skytt? Dvs RA. chihablilja @ Instagram postar storys om fler GM som går fria.

Bra att se att den största desinformationen kommer från andra medier än flashback.

Använd din egna hjärna, verkar gärningsmannen som någon som attraherar andra till att samarbeta med honom, dessutom hur fan skulle han klara av att samordna detta utan att väcka uppmärksamhet när han inte ens klarar av att söka jobb.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Identiteten på en person.

Nej, i Sverige har vi inget sökbart DNA-register. Möjligen att det skulle kunna gå att matcha om personen i fråga nyligen varit misstänkt för ett grovt brott. Lite osäker där.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Men jag påstår att även om soldater ger sig på civila så är skjutvapen mer effektivt, om målet är att skada eller döda så många som möjligt.

Om du listar samtliga skolmassaker med fler än tio döda så tror jag det blir svårt att hitta särskilt många där annat än skjutvapen används.
Massaker fötekommer genom tex, brand, lastbil osv... 86 personer dog och över 450 skadades efter att en lastbil körde in i en folkmassa vid strandpromenaden i Nice. Svårt att köra in i en skola, men utanför vid samling osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Om det inte var hatbrott som var motivet, varför pangade han inte bara sig själv? Varför döda dom andra? I USA brukar det ofta ske inom high school och skolålder, men varför går en 35 åring bärsärk på SFI om det INTE är rasmotiverat?
Det är komvux för alla. Där bedrivs, utöver de klassiska ämnena, även sfi. Blandade nationaliteter alltså och även GM har även varit inskriven på detta komvux under senare år. Dock avbröt han även dessa studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in