Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Ja.
Folk byter ibland arbeten och karriärer till något de drömmer om när de kan bibehålla åtminstone en del av sin levnadsstandard. Man kan inte säga att någon föds till ett arbete pga intresse. Jag t.ex. ville hela mitt liv bli operasångare pga intresse och fallenhet. Men jag hamnade istället på en helt annorlunda plats i arbetslivet där jag också trivdes och förblev.
Ja jag menade inte riktigt att man föds med hammare och spik. Däremot föds man med vissa förutsättningar och dessa förutsättningar baseras på ens DNA. Jag kommer aldrig någonsin kunna bli duktig på att snickra eller rita och det beror på att jag inte har de rätta förutsättningarna för det. Jag är däremot kunnig när det gäller andra saker.
Problemet är att alla inte kan nå deras förutsättningar eftersom skolan inte är till för alla. Inte den typ av skola som alltid har varit tillgänglig åtminstone.
För introverta personer som även har svårt med den sociala biten, alltså sådana som vanligtvis har autism, så är skolan en tortyrkammare. Framförallt när högstadiet börjar och kraven blir mer påtagliga.
De har stått ut med själva skolmiljön under låg och mellanstadiet men när högstadiet börjar och kraven blir högre så brukar kraschen komma inom ett år.
De fixar inte högre krav OCH den kaosartade skolmiljön. Att sättas i specialklasser hjälper inte heller eftersom det fortfarande är grupparbete. Det är alltså själva skolmodellen som är problemet.
Igår trodde jag att Richard Andersson kanske hade förändrats så mycket på kort tid på grund av något svårt trauma. Exempelvis våldtäkt.
Men när jag tänker efter så kan det mycket väl vara så att skolan räckte som trauma. Det räckte för att knäcka honom helt och hållet, vilket vi tydligt kan se på skolfoton. Han knäcktes när han var mellan 12-14 och det fanns ingen återvändo efter det.
Han skulle givetvis ha plockats bort från skolan under högstadiet och fått hemundervisning. Detta gjordes aldrig och Richard Anderssons öde och alla människor som han dödade, spikades.
Hans föräldrar plus skolan som han gick på borde ha agerat på ett annat sätt under högstadiet.
Hemundervisning är nog faktiskt det enda som skulle hjälpa dessa personer. Då syftar jag inte på att föräldrarna ska undervisa deras barn utan att det ska finnas lärare som enbart åker hem till sådana med behov. Att dessa lärare inte ska göra någonting annat.
Alldeles för många verkar tro att vi människor är som robotar som går att forma hur som helst. Att bara för ett barn kan klara av skolmiljön utan problem så kan alla det. Då antar man indirekt att alla har exakt samma DNA, vilket vi vet är felaktigt.
Så frågan är om det någonsin fanns någon möjlighet att förhindra detta dåd. Förmodligen inte.
Den nuvarande skolmodellen skapar antagligen en ny Richard Andersson varje dag.