2025-02-06, 16:43
Medlem
Jag funderar en del på det här klippet där någon påstås ropa ”ni ska ut från Europa” och får inte riktigt ihop det alls, såg nu att internationell media sprider tv4 tolkning av klippet.

Det jag hör är att någon skriker ”ni ska ut allihopa, allihopa!”, vilket borde vara fullt rimligt att någon skriker med tanke på att en galen man skjuter alla. Hade jag varit i en byggnad där en man med vapen springer in hade jag med stor sannolikhet gapat ”ut allihopa” för att utrymma. Jsg tänker också att skytten inte har den blekaste om etnicitet på de i skolan, många kan ju trots alt vara från Europa, och satt i det sammanhanget låter det för mig helt orimligt att han skulle skrika ut ur Europa, eller?

Ta då med att hylsorna faller precis utanför toadörren medan rösten som skriker låter avlägsen. Tycker det är helt galet oansvarigt av tv4 som nu fått spridning världen över. Spelet ju ingen roll om Sverige sen påstår att det inte fanns något ideologiskt motiv, skadan är ju redan skedd med tv4 som skuldbärare.
Citera
2025-02-06, 16:43
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja.
Folk byter ibland arbeten och karriärer till något de drömmer om när de kan bibehålla åtminstone en del av sin levnadsstandard. Man kan inte säga att någon föds till ett arbete pga intresse. Jag t.ex. ville hela mitt liv bli operasångare pga intresse och fallenhet. Men jag hamnade istället på en helt annorlunda plats i arbetslivet där jag också trivdes och förblev.

Ja jag menade inte riktigt att man föds med hammare och spik. Däremot föds man med vissa förutsättningar och dessa förutsättningar baseras på ens DNA. Jag kommer aldrig någonsin kunna bli duktig på att snickra eller rita och det beror på att jag inte har de rätta förutsättningarna för det. Jag är däremot kunnig när det gäller andra saker.

Problemet är att alla inte kan nå deras förutsättningar eftersom skolan inte är till för alla. Inte den typ av skola som alltid har varit tillgänglig åtminstone.

För introverta personer som även har svårt med den sociala biten, alltså sådana som vanligtvis har autism, så är skolan en tortyrkammare. Framförallt när högstadiet börjar och kraven blir mer påtagliga.

De har stått ut med själva skolmiljön under låg och mellanstadiet men när högstadiet börjar och kraven blir högre så brukar kraschen komma inom ett år.
De fixar inte högre krav OCH den kaosartade skolmiljön. Att sättas i specialklasser hjälper inte heller eftersom det fortfarande är grupparbete. Det är alltså själva skolmodellen som är problemet.

Igår trodde jag att Richard Andersson kanske hade förändrats så mycket på kort tid på grund av något svårt trauma. Exempelvis våldtäkt.

Men när jag tänker efter så kan det mycket väl vara så att skolan räckte som trauma. Det räckte för att knäcka honom helt och hållet, vilket vi tydligt kan se på skolfoton. Han knäcktes när han var mellan 12-14 och det fanns ingen återvändo efter det.

Han skulle givetvis ha plockats bort från skolan under högstadiet och fått hemundervisning. Detta gjordes aldrig och Richard Anderssons öde och alla människor som han dödade, spikades.
Hans föräldrar plus skolan som han gick på borde ha agerat på ett annat sätt under högstadiet.

Hemundervisning är nog faktiskt det enda som skulle hjälpa dessa personer. Då syftar jag inte på att föräldrarna ska undervisa deras barn utan att det ska finnas lärare som enbart åker hem till sådana med behov. Att dessa lärare inte ska göra någonting annat.

Alldeles för många verkar tro att vi människor är som robotar som går att forma hur som helst. Att bara för ett barn kan klara av skolmiljön utan problem så kan alla det. Då antar man indirekt att alla har exakt samma DNA, vilket vi vet är felaktigt.

Så frågan är om det någonsin fanns någon möjlighet att förhindra detta dåd. Förmodligen inte.

Den nuvarande skolmodellen skapar antagligen en ny Richard Andersson varje dag.
Citera
2025-02-06, 16:44
Medlem
Richard got a gun, time to run!

Hur många skott avfyras då? Läste någonstans kring 200-skott. Inte billigt det kan jag tro. Vad kostar det. Prislappen alltså?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattensmysterie33
Ändå lite sjukt att SVT publicerar denna intervju, trots att ena vittnet skrattar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/deras-kompis-skadades-pa-skolan-i-orebro-det-ar-jattetragiskt
Väldigt gulliga o fina ungdomar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om du har en pistol har du möjlighet att bekämpa en brottsling – en pistol är utrustning.

Ja verkligen.
Märkliga poliser som inte börjar skjuta när de ser mördaren med vapen i hand.
Citera
2025-02-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
TV4 har väl frågat EXPO och liknande "experter".
TV4 är pajas numera. Går ej att lita på.

Nä.
Det var två av deras egna ljudtekniker som redigerade ljudet för att höra bättre vad som sades...

Sitter foliehatten bra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Vad som är intressant är varför R.A lät alla propparna gå. - Fick kortslutning i hela elskåpet.

- Vi kan konstatera att han inte lyckades speciellt bra i gymnasiet. - Fick underkänt i alla ämnen. - Fortsatte på Komvux med lägre resultat än för en medelsvensk.

- Men lyckades ändå ta jägarexamen. - Skilja en bläsand från en gräsand...

- Men. Skaffade licens för fyra vapen. - Jag tror inte att han jagat någonsin...

- Och när han sökte licens för ett halvautomatiskt vapen av militär karaktär borde alla varningsklockor ringa...

Men.

Jag är bara en dum utlandssvensk.

som vet en del mer än de flesta.

/WTF

Svaret går nog att utläsa i det du skriver. Hans svårigheter i livet, ständiga misslyckanden. Utanförskap. Nu som sista att hans försörjning skulle dras in utan möjlighet till annan försörjning. Det i kombination med social fobi triggade nog sannolikt honom till detta.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-06 kl. 16:48.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Om du har en pistol har du möjlighet att bekämpa en brottsling – en pistol är utrustning.

Blir svårt för en pistol att bekämpa ett kraftigare vapen.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Verkar som det inte finns det någon svensk bland dödsoffren?
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Har fler offer framkommit?

Vi har fått:

Adnan Imsirovic - Bekräftad
Salim Iskef - Bekräftad
Bassam Al Sheleh - Bekräftad
Camilla - Bild
Elsa - ?

Lever Niloofar?
Citera
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Minst 15 personer. 10 dog och 5 är skadade.

Jo, det vet jag, men undra hur många som hade klarat sig om polisen hade eliminerat honom så fort som möjligt.
Citera
2025-02-06, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Polisen anländer och GM skjuter mot polisen. Polisen skjuter inte tillbaka en enda gång. Det tar över en timma innan polisen hittar honom, och då är han död. Undra hur många han sköt under denna tid?

Detta förklarar varför vi har en skenande kriminalitet i Sverige trots ett ökat antal poliser. Vanliga poliser måste tydligen ha hjälp av insatsstyrkan när det är nån värre buse än det lokala fyllot....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in