2025-02-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Citat från AB:

”– Samtliga tio offer och även gärningsmannen kommer med högsta sannolikhet att vara identifierade i morgon, om det inte är fel på dna-proverna, säger Lars Bröms som leder verkets expertgrupp till tidningen på torsdagen.
Gruppen har bland annat arbetat med dna-prover, fingeravtryck och att jämföra tandröntgenjournaler från de tio som anmälts saknade med bilder på offrens tänder.
Nu återstår bara att alla i gruppen samlas – rättsläkare, rättsodontologer och rättsgenetiker – och enas om det går att fastställa identiteten på de döda.”

Min fundering:
DNA är ju en sak men fingeravtryck?
Jag menar… Hur många personer har egentligen lämnat fingeravtryck tidigare i livet som går att jämföra med 🤔???

Du kan ju ta färska fingeravtryck från valda 'items' och ytor i hemmiljön för de anmält saknade personerna (t ex tandborstens handtag) - och jämföra med offrens avtryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Kanske därför de har så svårt att uttala sig om något. De gjorde kanske inte så mycket aktivt.

Hade det varit i USA hade de eliminerat GM per omgående.

Nja inte säkert, googla Uvalde mass shooting t.ex. Tog polisen 77 min att gå in och avbryta skytten och där var det inte ens någon rökgranat inblandad. Svårt att säga i nuläget om polisen var för passive eller inte. Återstår väl att se.
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Kan det också absolut vara i och med att det är instängda...

Precis. Personen vill få ut folk eftersom det pågår ett kaos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jaha här kommer man in drygt 12tim senare och inser att det inte har förändrats ett skit, fortfarande samma diskussioner.

Ingenting har gått framåt i tråden mer än antalet sidor och inlägg.

Är meningslöst att gå tillbaka 100+ sidor i tråden då det ser likadant ut med ljudklipp, helt off topic diskussion om vapen och dess kaliber som är tillåtna i Sverige, rasism, felstavat namn i det anonymt uppladdade albumet, RAs släkt på medeltiden och vem som har störst kuk i diagnosfrågan.

Några fler identifierade offer mer än de 4 som läckte ut igår(varav en utan bild?)

Har antalet döda/skadade förändrats?

Har socialtjänsten uttalat sig i ärendet?

Några "fynd" ifrån RAs lägenhet?

Har han planerat detta länge eller va det på ren impuls?
Någon borde ju ha reagerat på alla magasin om det beställdes i ett bräde? Dels mängden men även kostnaden för både ammunition och alla magasin som tydligen hade hittats, vad kostar ett mag idag,1500kr/st?

"Bredvid Rickard Andersson ligger tre vapen som han har vapenlicens för och en stor mängd oanvänd ammunition."

"Tio tomma magasin hittas i skolan."
Hur många fulla magasin som hittas framgår inte i aftonbladets artikel men det är ju en rejäl kostnad för någon som går på försörjningsstöd, soc ser ju alla kostnader så därför borde dessa ha köpts in genom någon annan, denne personen borde anat något.

Fördelades det däremot på lång tid med mindre inköp som gick under radarn så tyder det ju på planering.

250-300 spänn för ett mag.
Så dom är inte dyra.
Och varför skulle en handlare reagera?
Inom sportskyttet används ofta rätt många mag.
Även om nan har försörjningsstöd får man egentligen göra vad man vill för pengarna...
Äta nudlar 31 dagar per månad, och gå på krogen för resten...
Eller köpa magasin..
Citera
2025-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Alltså, för vissa måste man förklara flera ggr!
Läste du vad jag skrev? Fattar du vad jag skrev?

Jag blir alltså förbannad över den överdrivna byråkratin!!

Man kanske borde ha gjort DNA-test på Olof Palme också för att vara säker på att det var han, innan man gick ut med den stora nyheten?

Eller tycker du polisen skötte det bra? Du kanske jobbar på Swedac?
Då är man så där jävla byråkratisk.

Det hade dom nog gjort om tekniken hade funnits på Palmes tid..
Citera
2025-02-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nofear99
Han ska ha haft en gopro kamera på sig när han utförde detta nån som har den filmen? Länka isåfall tack 👍
Varifrån har du fått den informationen?
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Vad som är intressant är varför R.A lät alla propparna gå. - Fick kortslutning i hela elskåpet.

- Vi kan konstatera att han inte lyckades speciellt bra i gymnasiet. - Fick underkänt i alla ämnen. - Fortsatte på Komvux med lägre resultat än för en medelsvensk.

- Men lyckades ändå ta jägarexamen. - Skilja en bläsand från en gräsand...

- Men. Skaffade licens för fyra vapen. - Jag tror inte att han jagat någonsin...

- Och när han sökte licens för ett halvautomatiskt vapen av militär karaktär borde alla varningsklockor ringa...

Men.

Jag är bara en dum utlandssvensk.

som vet en del mer än de flesta.

/WTF
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingades-vanta-da-forsvann-skytten/

Läser man mellan raderna så framstår det som att polisen nog förtjänar en del kritik här...

Ja, det låter som de inte var kvalificerade och hade fel utrustning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Citat från AB:

”– Samtliga tio offer och även gärningsmannen kommer med högsta sannolikhet att vara identifierade i morgon, om det inte är fel på dna-proverna, säger Lars Bröms som leder verkets expertgrupp till tidningen på torsdagen.
Gruppen har bland annat arbetat med dna-prover, fingeravtryck och att jämföra tandröntgenjournaler från de tio som anmälts saknade med bilder på offrens tänder.
Nu återstår bara att alla i gruppen samlas – rättsläkare, rättsodontologer och rättsgenetiker – och enas om det går att fastställa identiteten på de döda.”

Min fundering:
DNA är ju en sak men fingeravtryck?
Jag menar… Hur många personer har egentligen lämnat fingeravtryck tidigare i livet som går att jämföra med 🤔???
Alla asylsökande som är äldre än sex år (eller någon liknande ålder) måste göra det. Detta sparas i ett gemensamt europeiskt register.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Men svar på dna-prov går inte på fem minuter.

Det kan göras på mindre än 24 timmar – om du vill.
Citera
2025-02-06, 16:35
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosarioOeste
Vet du hur lång tid det tar att göra såna prover förresten?? Om de avlidna befinner sig i Solna och de man tar prov på finns i Örebro. Det som vi tror går jättesnabbt och enkelt är förmodligen inte alls lika enkelt utan följer ett protokoll.

Det kan naturligtvis vara konstigt att en process tar lång tid, även om processen brukar ta lång tid. Det är vad som i folkmun brukar kallas "ett missförhållande", alltså ett systemiskt fel.

Jag fattar naturligtvis att identifieringsprocessen och meddelandeprocessen till anhöriga inte missköts anmärkningsvärt i just detta fall. Men det kan visa på att det finns systemiska brister inom svensk rättsmedicin vad gäller rutiner, resurser, osv. Och eventuellt gestalta hur vansinnigt mycket invandrare vi har i Sverige när identifieringen av avlidna i var och vartannat fall försvåras av bristande dokumentation, bristande språkkunskaper osv.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-06 kl. 16:39.
Citera
2025-02-06, 16:35
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LapiKapi
Bra fråga! Fingeravtryck finns registrerade för vissa grupper, t.ex. personer som haft kontakt med polisen, jobbat inom säkerhetsklassade yrken eller skaffat vissa pass och visum. Det är alltså inte lika träffsäkert som DNA, men kan vara till hjälp i vissa fall.

Bland just dessa avlidna funderar man ju dock på hur många som har sina fingeravtryck registrerade sen tidigare 🤔?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in