2025-02-06, 14:01
Medlem
Samaelssons avatar
Det påstås att detta var riktat mot socialen men iom artikeln om en herre som jobbade inom vården o vidareutbildade sig plus från kommunal som säger att flera av deras medlemmar inte kom till jobbet(alltså även dessa inom vården) så är det nog tyvärr så att detta är riktat mot invandrare.

Har för mig att jag även läst att 4 dödsoffer hade hijab?

Blir intressant ass se efterverkningarna av detta….
Citera
2025-02-06, 14:01
Moderator
Meijis avatar
Hur funkar det?

Kommer polisen att berätta vilka som dödades? Eller anser svensk polis, att det har allmänheten inte med att göra?
Citera
2025-02-06, 14:02
Medlem
Enl DN bakom betalvägg ska polisen ha kommit till platsen med fel utrustning och tvingats vänta, och under tiden tappade de RA ur sikte. Tjoho
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat från AB.

Citat:
Det är först när regionala insatsstyrkan kommer dit med sin specialutrustning som de kan gå in.

Polis fanns på plats fem minuter efter första larmet.

Är citatet verkligen rätt väg att gå, när det är pågående dödligt våld borde väl varje polis med en pistol vara skyldig att gripa in då varje sekund borde räknas?

Men dom ska alltså stå och hänga läpp för att vänta på specialutrustning?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Som lagen är skriven idag var han inte kvalificerad för LPT.
Vilket är problemet, lättare att tvångsvårda och flera platser inom slutenvården.
Förstatliga vården så vi får en huvudman.
Citera
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Nej, vi vet att två kvinnor vid namn Camilla och Elsa är döda. Bild på Camilla finns, hon är i 60-års åldern och möjligtvis socialsekreterare alternativt personal på skolan. Bild eller efternamn på Elsa finns inte. Dom två männen som bekräftats döda var elever.

Var finns mer info om detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Lyssnat på tv4 klipp.

Jag tycker det låter som
- Ni ska bort allihopa.

Inte Europa.
Någon skriker "ni ska ut allihopa".

GM var tyst, sa knappt något till sin egen familj.

Varför skulla han babbla när han fokuserar på att döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kom ihåg att detta var en Komvux skola med tämligen dysfunktionella individer. De klarade inte som barn att lyda order därav deras misslyckade situation med studier och arbete.
Så tror du att det gick att genomföra en brandövning bland dessa elever?

Skulle även gissa att många på skolan inte var elever utan bara utslagna ungdomar som allmänt "hängde" i lokalerna.
Komvux är inte bara till för de som inte klarat ungdomsgymnasiet utan även för de som behöver skaffa sig särskild behörighet till högskola och läste praktisk gynnasielinje tidigare det är även till för de som vill läsa upp betyg i enstaka ämnen , det är alltså väldigt blandat med elever
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Bra skrivet.

Jag tror att man behöver sätta sig ner och verkligen prata med en person som RA. Fråga honom om vad han har för specialintressen och om han skulle kunna tänka sig att jobba med något som har med hans specialintressen att göra om det blir anpassat för just honom. Inte för att han är korkad utan för att det är vad han helt enkelt är genetiskt sett programmerad för.

Alla är ju anpassade för helt olika saker. Man kan inte forma någon till att bli något som man inte har DNA för.

Det finns en anledning till att vissa blir poliser, militärer, inredare, snickare, astrofysiker etc. ALLA har ett specialintresse, med eller utan autism.

Du är redan denna person när du föds. Determinism? Förmodligen.

Men har jag verkligen fel?

Problemet är att de finns väldigt få jobb idag i vårt samhälle för såna som RA. Så kallade ”enkla jobb” är det brist på och de blir bara färre för varje år som går.

Utöver det verkar det som att RA inte ville ha nån social kontakt med andra människor öht. Då finns det ännu sämre chanser att hitta ett lämpligt jobb för honom.

Låtsasjobb kan samhället alltid uppfinna, så kallade arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Men det är ju bara kosmetiska insatser för att det ska se bra ut i statistiken.
Citera
2025-02-06, 14:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Någon form av omstyrning ja, i stället för att bejaka hans dragning åt att sitta och dega HELA tiden. Men det är nog för sent om han tillbringat 20 år i närmast vegetativt tillstånd.
Att dega kunde han gjort på en psykiatrisk avdelning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kom ihåg att detta var en Komvux skola med tämligen dysfunktionella individer. De klarade inte som barn att lyda order därav deras misslyckade situation med studier och arbete.
Så tror du att det gick att genomföra en brandövning bland dessa elever?

Skulle även gissa att många på skolan inte var elever utan bara utslagna ungdomar som allmänt "hängde" i lokalerna.

När man säger att man inte vet något alls om komvux utan att säga att man inte vet något alls om komvux...

Precis som i en skola för ungdomar träffar du alla möjliga individer på komvux.

En del är där för att de inte klarade av det egna ansvaret på ungdomsgymnasiet och aldrig tog examen. De brukar inte klara av det ännu större ansvaret på vux och blir oftast utkickade efter några veckor.

Du har de som vill läsa in någon enstaka kurs de behöver för behörighet. Jag läste t.ex. matte på vux eftersom jag gick humanistisk på gymnasiet och inte hade tillräckligt mycket matte med mig för behörighet till vissa universitetsutbildningar.

Du har de som mer eller mindre är dittvingade av arbetsförmedlingen.

Du har människor som vill växla karriär och då behöver läsa in något.

Du har sådana som kanske aldrig gick gymnasiet eller ens gick klart grundskolan men som vill läsa in det som vuxna.

Du har invandrare med en studiebakgrund bestående av allt från analfabeter till examinerade ingenjörer som behöver läsa in ngn form av behörighet i Sverige.

Du har sådana som läser SFI - och samma där - allt från grupper med analfabeter till universitetsutbildade.

Jag har aldrig varit med om "utslagna ungdomar" som bara är där och "hänger".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Videoklippet från skolan där en blatte tjej filmar ut genom ett fönster och där syns hur människor springer. Där är det väl skjutning utomhus?

Vad är poängen med att du säger blatte tjej? Vad vill du få fram?
Vad tycker du folk ska göra? Bara sätta sig ner? Det är vad du hade gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in