Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Kom ihåg att detta var en Komvux skola med tämligen dysfunktionella individer. De klarade inte som barn att lyda order därav deras misslyckade situation med studier och arbete.
Så tror du att det gick att genomföra en brandövning bland dessa elever?
Skulle även gissa att många på skolan inte var elever utan bara utslagna ungdomar som allmänt "hängde" i lokalerna.
När man säger att man inte vet något alls om komvux utan att säga att man inte vet något alls om komvux...
Precis som i en skola för ungdomar träffar du alla möjliga individer på komvux.
En del är där för att de inte klarade av det egna ansvaret på ungdomsgymnasiet och aldrig tog examen. De brukar inte klara av det ännu större ansvaret på vux och blir oftast utkickade efter några veckor.
Du har de som vill läsa in någon enstaka kurs de behöver för behörighet. Jag läste t.ex. matte på vux eftersom jag gick humanistisk på gymnasiet och inte hade tillräckligt mycket matte med mig för behörighet till vissa universitetsutbildningar.
Du har de som mer eller mindre är dittvingade av arbetsförmedlingen.
Du har människor som vill växla karriär och då behöver läsa in något.
Du har sådana som kanske aldrig gick gymnasiet eller ens gick klart grundskolan men som vill läsa in det som vuxna.
Du har invandrare med en studiebakgrund bestående av allt från analfabeter till examinerade ingenjörer som behöver läsa in ngn form av behörighet i Sverige.
Du har sådana som läser SFI - och samma där - allt från grupper med analfabeter till universitetsutbildade.
Jag har aldrig varit med om "utslagna ungdomar" som bara är där och "hänger".