2025-02-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Jag är lite osäker på det, men tyckte att jag läste att den personen som hittades utomhus hade dragits dit av andra i ett försök att räddas. Men som sagt, är osäker på den punkten. Skolan ska vara stor är allt jag vet.

Videoklippet från skolan där en blatte tjej filmar ut genom ett fönster och där syns hur människor springer. Där är det väl skjutning utomhus?
Citera
2025-02-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Var det någon som såg intervju med hon forskaren precis på tv4? Tyckte hon uttalade sig väldigt märkligt, någon mer som reagerade på det?
Vad var märkligt?

Vilken disciplin var hon forskare inom?
Citera
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Svaret är att han är en aspie, så han tänker ej sådär.

Mja, det kan han absolut ha gjort. Att ha autism gör en inte per automatik till ickerasist. Finns hur många autistiska rasister som helst. Jag som autist kan erkänna att jag ibland kommer på mig själv med att ha rasrelaterade fördomar, även om jag anser mig själv vara ickerasist. Det är praktiskt taget omöjligt att inte ha medvetna eller omedvetna fördomar om olika grupper av människor, autism eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaakpa
Sluta svamla om att han använde ett AR-gevär. Det är i det närmaste otänkbart att han importerat ett AR-10 med kalibern 30-06 för 35 tusen+. Inte många svenska vapenhandlare har det på lager utan det måste beställas. Lätta AR-15 finns mest för klass2
Med hans historia så handlar det med all säkerhet om ett betydligt äldre halvautomatiskt jaktvapen (20,30 40 år gammalt?)
Halvautomatiska vapen har varit godkänd för jakt LÄNGE. Det enda nya är att AR ser ut som ett taktiskt (militärt) vapen!

Är det jag som svamlar? Hörde du inte hur snabbt skotten avfyrades?

"AR-15–style rifles have played a prominent role in many high-profile mass shootings in the U.S.[104]*and have come to be widely characterized as the weapon of choice for perpetrators of these crimes.[105]*AR-15s or similar rifles were the primary weapons used in half of the 10 deadliest mass shootings in modern American history:[106][107]*the 2012*Sandy Hook Elementary School shooting, the*2017 Las Vegas shooting, the 2017*Sutherland Springs church shooting,[108]*the 2018*Parkland high school shooting,[109]*and the 2022*Robb Elementary School shooting.[110]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AR-15%E2%80%93style_rifle

Det finns 3500 AR-15 i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ett-ar-efter-att-ar-vapen-blev-tillatna-i-jakt-fortfarande-omtvistade

Var blir nästa masskjutning?

Förbjud dessa vapen!
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Videoklippet från skolan där en blatte tjej filmar ut genom ett fönster och där syns hur människor springer. Där är det väl skjutning utomhus?

Inte säkert. Svårt att avgöra var ljudet kommer ifrån. Skulle kunna vara från någonstans inuti byggnaden.
Citera
2025-02-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Nej det är inte många skolskjutningar i Finland.
Inte? FINLAND drabbat av flera skolsjutningar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-drabbat-av-flera-skolskjutningar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Nu är det hög tid att motsätta sig vapenkulturen!

Jag hoppas att fler gör det, kontakta politiker, skriv insändare, vi är i fara. Vem mer än Andersson har det här vapnet och känner ett hat mot samhället? Vem mer vill bli känd eller fruktad?

Vi är mindre säkra på grund av de här vapnen.

Ja det är en sjuk vapenkultur som vuxit fram i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Mår man så dåligt är det väl inga problem att inhämta ett aktuellt sjukintyg?

Du kan ha hur många sjukintyg som helst.
Försäkringskassan gör sin egna bedömning.
"Vi bedömer inte din sjukdom, vi bedömer din arbetsförmåga" eller nåt liknande..
Så många rejält sjuka får ingen sjukpenning, roller indragen sjukpenning..
För att hitta arbetsförmåga är Fkassan duktiga på...
Citera
2025-02-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Alla möjliga tolkningar finns nu i den här.

Den mest intressanta tycker jag är den sista.
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

Jag tycker det låter som: "Ta bort den, för faan"
Citera
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Det jag hörde var att någon tagit bilden från media och googlat efter liknande bilder som man kan göra. Och då hittat dessa album.

Har provat själv men inte fått det att lyckas.

Bilderna är uppladdade redan 11 månader sedan.

Låter väldigt konstigt… Låg albumen på någons öppna Facebook-sida?
Citera
Medlem
Det är noll koll på vilka som är i landet och vilka som kommer in! Det är helt ofattbart! Inte ett enda namn ännu. Varken av döda eller skadade. Jävligt underligt! Är de illegala hela bunten?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroinkanin
Om målet var som en del misstänker, socialtjänsten, har någon räknat ut/har en hypotes om varför han gick till komvux?

Han var analfabet och socialt handikappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in