2025-02-06, 13:51
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Var det någon som såg intervju med hon forskaren precis på tv4? Tyckte hon uttalade sig väldigt märkligt, någon mer som reagerade på det?
Missade det.
Vad var märkligt?
Tycker media har väldigt många "forskare" och "experter" hela tiden, alla ska ha egna som ska tycka saker.
Men de klart, ska dom kunna fylla sina nyheter som går hela dagarna behöver dom väl ta in lite vad som helst för att fylla ut.
Citera
2025-02-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Är själv en högfungerande autist som är överempatisk. Det är hemskt att läsa folks missuppfattningar (men ok ok det är ju Flashback) men man vet som autist att detta tyvärr är vanligt IRL oxå.

Med autism följer ju ofta en samsjuklighet så att han "bara" var autist har jag svårt att tro. Vi vet heller inte exakt var på skalan av autism han låg heller.
Det som man kan fokusera på är egentligen hans sociala fobi, som verkar vara helt central för hur han agerat de senaste åren. Han har tagit avstånd från familj och hade inga vänner. Den isoleringen är ingen sinekur. Lägg därtill att han inte verkar haft någon vårdkontakt på länge så bli läget kritiskt.

(Nu tror jag inte att alla som isolerar sig frivilligt har kapacitet att begå sådana här brott men det hade nog varit bra om vården hade haft verktyg att fånga upp honom.)
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Javisst, detta är längt bättre än att tvinga sig in i hjärnan på folk och ta ifån dessa all vädighet. Men hur det ska ske är frågan. Individen får inte känna att denne är annorlunda på nåt sätt, för då är ändå spelet förlorat. Det borde vara som i gamla USA att man känner sig trygg även i rollen som enkel hjälpreda osv.

Bra skrivet.

Jag tror att man behöver sätta sig ner och verkligen prata med en person som RA. Fråga honom om vad han har för specialintressen och om han skulle kunna tänka sig att jobba med något som har med hans specialintressen att göra om det blir anpassat för just honom. Inte för att han är korkad utan för att det är vad han helt enkelt är genetiskt sett programmerad för.

Alla är ju anpassade för helt olika saker. Man kan inte forma någon till att bli något som man inte har DNA för.

Det finns en anledning till att vissa blir poliser, militärer, inredare, snickare, astrofysiker etc. ALLA har ett specialintresse, med eller utan autism.

Du är redan denna person när du föds. Determinism? Förmodligen.

Men kan man verkligen säga att jag har fel?
Senast redigerad av Tuor 2025-02-06 kl. 14:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Nu är det hög tid att motsätta sig vapenkulturen!

Jag hoppas att fler gör det, kontakta politiker, skriv insändare, vi är i fara. Vem mer än Andersson har det här vapnet och känner ett hat mot samhället? Vem mer vill bli känd eller fruktad?

Vi är mindre säkra på grund av de här vapnen.

Är du sjuk i huvudet!? Gängkriminella araber och somalier springer runt med automatvapen och du vill förbjuda laglydiga jägare sina jaktvapen?
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxvena
Sorry om frågan ställts mycket. 800 sidor är mycket att läsa igenom.
Är det ingen som vet hur ”albumen” på GM grävts fram?
Skulle GM själv ha laddat upp bilder på sig själv i olika stadier i sitt liv?

Det jag hörde var att någon tagit bilden från media och googlat efter liknande bilder som man kan göra. Och då hittat dessa album.

Har provat själv men inte fått det att lyckas.

Bilderna är uppladdade redan 11 månader sedan.
Citera
2025-02-06, 13:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Bara för att man har jägarexanen och licens på vapen, så betyder det inte att man har jakträtt på mark för att få jaga. Jakträtten för det viltet man vill jaga måste man ansöka om separat.

Aj fan, vi sköt råttor på soptippen och det var ingen som sa något om det.
När är det jakttid på råtta?
Citera
Medlem
autostoperkas avatar
https://www.facebook.com/bihambasada.se/posts/1084184523744740?ref=embed_post

Bosninsk ambasad säger att en bosnisk kvinna är bland de dödade

"Detta är inofficiell information som ambassaden fick från familjemedlemmar till de drabbade medborgarna från BiH,"
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qreftan.0
Det beror ju helt på vilken grad av autism man har. Jag är själv högfungerande autist och har haft väldigt hög empati sen barnsben. Sen är det ju iofs vanligare med brist på empati, men alla med autism är inte oempatiska. Hos kvinnor med autism är det till och med vanligare att vara ”över-empatisk” än att ha en bristande empati.
Håller med dig helt, det är ett brett spann, men ett problem är att ensamagerande gärningspersoner relaterat till extremism (vilket dock inte det här sägs kvala in på) är att just män med AST (om än marginellt) leder ligan. Det beror dock på motiv/ideologi.
Skulle tippa att det finns samsjuklighet.
Dock ska inte autister pekas ut som mer våldsbenägna, det är en liten subgrupp som ballar ut likt den här.

För övrigt ses väl en ganska vanlig bild vid attacker ang isolering.
Ältar med sig själv eller bekräftas på nätet av fel personer, utan friskt input så blir inte lösningen särskilt bra.
Kränkt, samlar på oförrätter, reella eller inbillade, vill hämnas.
Villrådiga anhöriga som tappar kontakten, han väljer bort. Andra vet inte vad de ska göra, en del curlar. Dessa går ju under radarn för att de är just enstöringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Lite upprörande att läsa ditt inlägg. Du har verkligen ingen aning. Det är människor som du som bidrar till att personer som GM hamnar i utanförskap. Noll förståelse för de svårigheter han säkert har stött på.

En funktionsnedsättning handlar om bristande förmågor, det är många som inte fattar det. Inte bristande vilja. Inte lathet. Att spela dataspel kanske är det enda en person förmår och orkar med.

Nu vet jag inte vilka diagnoser GM hade men du uttalar dig om autism. Läs gärna på lite innan du uttalar dig i generella ordalag.

Saken är ju den att han aldrig borde haft risken att hamna i utanförskap från första början med tanke på att han borde suttit inlåst. Synd för alla muppar som dragit nitlotten i livet, men för att skydda allmänheten borde vi tvångsförvara den här typen av människor som uppenbart är störda.
Citera
2025-02-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Det SKA INTE normaliseras. Det är att totalt stoppa huvudet i sanden att påstå att ”autister är inte mer våldsamma än andra”. Det finns hur många exempel som helt där Aspies har visat en helt otrolig våldsamhet ”från ingenstans”. Jag orkar inte lista åt dig nu för det är väldigt sent men om du vill så kan jag göra det .

Det är lite som med hundar - det är inte alls pitbulls som biter ihjäl människor men det är väldigt ofta en pitbull när väl sånt händer. Poängen är att självklart är det inte ALLA autister, men överrepresentationen är tydlig.

Jag pratar inte om våld eller mord överlag som tex gäng eller i nära relation utan jag talar om grova våldsdåd utan någon klar ”anledning” överhuvudtaget.
så vi autister ska bara vara okej med att mobbas och diskrimineras? Du tror inte att det liksom, FÖDER problemet?
Citera
2025-02-06, 13:54
Medlem
Om målet var som en del misstänker, socialtjänsten, har någon räknat ut/har en hypotes om varför han gick till komvux?
Citera
2025-02-06, 13:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Det är lätt att vara tuff bakom tangentbordet, men betänk: de första poliserna på plats hade knappt någon information alls. Var det en eller flera som sköt? Kom röken från en brand? Fanns det sprängladdningar eller minering? Låg någon i bakhåll?

Ingen hade blivit hjälpt av att polisen rusat in och sedan själva blivit oskadliggjorda i någon form.
De första poliserna på plats var ju ett par trafikpoliser och en grupp aspiranter.
Jag tror inte det ingår i deras uppdrag att huvudlöst kasta sig in i en byggnad där okänt antal förövare med automatvapen härjar runt. Utan de ska backa till säkert avstånd och invänta förstärkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in