2025-02-06, 13:48
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tycker denna information ger en anledning för kritik. I allra högsta grad.

Backade insatsstyrkan eller höll de gärningsmannen under uppsikt? Hur många sköts efter att polisen var på plats. Fattar inte, sköt han skallen av sig inför polisen. Varför sköt man inte tillbska, mot benen om inte annat??

Men nu är ju det här en (väldigt stor) skola och förmodligen upplagd såsom skolor i allmänhet är med väldigt många korridorer, klassrum, kontor, skrubbar och förråd och skymmande vinklar och vrår i största allmänhet.

Om GM t.ex ser polisen närma sig vid ingången och ställer sig i skydd bakom ett hörn och bara sticker ut handen och pangar iväg ett par skott mot ingången så tjänar det ju otroligt lite till för polisen att börja skjuta tillbaka mot väggen han står bakom, samtidigt som man riskerar att skada ännu fler oskyldiga människor med sina egna missade skott.

Vissa verkar tro att polisen och gärningsmannen stod ensamma i ett stort tomt rum mitt emot varandra som nåt slags vilda västernduell eller nåt, eller att de visste 1) exakt var gärningsmannen befann sig och 2) att det bara var EN gärningsman. Det skulle lika gärna ha kunnat vara en grupp på 5-6 terrorister som spritt ut sig över hela skolan, det visste man inget alls om i det tidiga läget.

Bara för att man ser EN misstänkt skytt röra sig nånstans därinne så kan man inte bara rusa rakt in på den personen genom hela lokalen då man i så fall riskerar att få en annan gärningsman rakt i ryggen från något av de rum man struntat i att säkra på vägen in. Ett gäng döda eller skadskjutna poliser tillför inte mycket i såna här situationer så det enda vettiga är naturligtvis att gradvis och metodiskt jobba sig fram genom byggnaden mot GMs förmodade position samtidigt som man säkrar upp alla skrymslen och vrår på vägen dit.
Citera
2025-02-06, 13:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Enligt Expressen var de första poliserna på plats 5 min efter larmet och insatsstyrkan 10 minuter efter larmet. Trots det fick han härja fritt i över 1 timme efter larmet kom. Polisen skyller på att röken i lokalen krävde specialutrustning. Jag anser det solklart att polisen fegade ur och lät han härja fritt i över 50 minuter till tills han sköt sig själv. Liv hade gått att räddas men polisen valde att inte göra något. Självklart kommer polisen mörka detta så som de brukar.

Det märks att du har god insikt om svensk polis, eftersom du har helt rätt.
Poliserna fegade inte ut - utan de är rädda från början.
Se bara på allt annat våld i samhället som får pågå på grund av att dagens poliser inte klarar av polisyrket.
Citera
2025-02-06, 13:49
Medlem
Plics avatar
Jag delar din bild helt. Har själv barn med autism och vet hur svårt det är att få adekvat hjälp idag. BUP har fått se sina anslag nedskurna så mycket att de snart bara kan ta hand om de barn som har akuta självmordstankar.
Men fortsätt gärna att sänka skatterna och subventionera höginkomsttagarnas RUT- och ROTavdrag!
Blir så trött på det här samhället ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror inte man blir skolskjutare bara på grund av autism och utanförskap. Man måste nog ha någon mer störning. Ett tag för många år sedan hade vi många dåd utförda av schizofrena. Vi har den rika världens sämsta psykvård. Skulle inte förvåna mig om killen hade haft kontakt med psyk och de bara lallat som de alltid gör istället för att faktiskt förstå allvaret.

Naturligtvis ligger ansvaret på honom. Men samhället skiter ju faktiskt i sådana människor. Och numera ser man bara på personligt ansvar och inget på det mer sammansatta, den diskussionen finns inte numera. Det finns väldigt många autister och liknande som bara är farliga för sig själva men dem skiter vi i med. Konstigt att man blir människofientlig i ett människofientligt samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ju mer man läser om den förmodade gärningsmannen ju tydligare växer bilden fram sv en totalt havererad psykiatri.

Han har alltså levt i ett slags vakum i 20 år tills allt bara briserade för att socialtjänsten drog in försörjningsstödet. Ser bara förlorare i denna soppa.
Försäkringskassa, Arbetsförmedling och Socialtjänst som alla har satt i system att försöka knuffa över kostnaderna på varandra. Individer hamnar lätt i kläm och det är precis vad jag tror detta har handlat om. Tänk om någon hade hjälpt han redan för 15-16 år sen. Det här är ju bara så tragiskt.
Citera
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Enligt Expressen var de första poliserna på plats 5 min efter larmet och insatsstyrkan 10 minuter efter larmet. Trots det fick han härja fritt i över 1 timme efter larmet kom. Polisen skyller på att röken i lokalen krävde specialutrustning. Jag anser det solklart att polisen fegade ur och lät han härja fritt i över 50 minuter till tills han sköt sig själv. Liv hade gått att räddas men polisen valde att inte göra något. Självklart kommer polisen mörka detta så som de brukar.

Men höll han på och sköt hela den tiden undrar jag? Han kanske skjutit klart redan då rökgranaten kastades?

Då kan jag förstå att de avvaktar. Annars är Polisens order att direkt söka kontakt med angriparen under PDV.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Men varför då? Du får ofta väldigt mycket hjälp att hitta ett jobb i Sverige. De flesta skulle istället vara hjälpta av att tidigt förstå att hitta en egen försörjning är formulär a. Det finns ingen rättighet att få ett jobb tilldelat.

Nej. många tror att Arbetsförmedlingen verkligen 'ger' sökande ett jobb.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Bra, då vet vi. Det finns för övrigt ett forum för konspirationsteorier
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Om du har mött poliser så är detta inte märkligt.

Svenska poliser är nog en av de sämsta yrkeskåren som finns bland poliser i världen.

Konflikträdda och allmänt mesiga.

Se bara situationen runt gängskjutningarna i Sverige där de står handfallna.

Förstår om polisen retirerade, men när kom insatsstyrkan till platsen? En timme verkar galet för länge att vänta ut skytten.

Jag hoppas att dessa bilder sprids internationellt. Poliser med rosa balettklännimgar samt demonstration med black-powerknuten näve, plakat, knäböj, gråt och kram.
https://www.friatider.se/polisens-transvestitsatsning-med-rosa-kjolar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/9vRyEw/politisk-splittring-om-den-knabojande-polisen
Citera
2025-02-06, 13:50
Medlem
Citat:

Hur vet du att han härjade fritt en timme efter larmet? Han hittades DÖD en timme efter larmet. Han gömde sig nog och tog sitt liv när han såg att poliserna komma.
Citera
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Det är lätt att vara tuff bakom tangentbordet, men betänk: de första poliserna på plats hade knappt någon information alls. Var det en eller flera som sköt? Kom röken från en brand? Fanns det sprängladdningar eller minering? Låg någon i bakhåll?

Ingen hade blivit hjälpt av att polisen rusat in och sedan själva blivit oskadliggjorda i någon form.
Citera
Medlem
Sorry om frågan ställts mycket. 800 sidor är mycket att läsa igenom.
Är det ingen som vet hur ”albumen” på GM grävts fram?
Skulle GM själv ha laddat upp bilder på sig själv i olika stadier i sitt liv?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Kriminella kommer alltid att ha vapen.

Nej faktiskt inte, kopplingen mellan lagliga vapen och våld är väldigt svag.

Exakt, därfär är begränsning av vapen snarare vansinnig eftersom den som kan tänka sig att döda andra alltid kommer kunna tänka sig bryta mot lagen för att skaffa ett olagligt vapen. Begränsar man vapen så har tillslut bara dom kriminella vapen.

I värsta fall kommer staten att börja mörda medborgare som den inte gillar, eftersom den inte behöver vara rädd för att de kan försvara sig. De gnäller om 10 mördade i tråden, men Stalin mördade i genomsnitt 10 människor var sjunde minut som han satt vid makten, och han satt vid makten i 29 år.

Anhängare av vapenlagar är dumskallar som aldrig har tänkt längre än näsan räcker.
Citera
2025-02-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Tyvärr har vapenlobbyn vuxit sig starkare i Sverige och vårt land är på väg mot en lika sjuk vapenkultur som den i USA.

Nu är det hög tid att motsätta sig vapenkulturen!

Jag hoppas att fler gör det, kontakta politiker, skriv insändare, vi är i fara. Vem mer än Andersson har det här vapnet och känner ett hat mot samhället? Vem mer vill bli känd eller fruktad?

Vi är mindre säkra på grund av de här vapnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in