2025-02-06, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jo
Socbidrag räknas inte som inkomst, den e skattefritt

Sorry, missade att det gällde socbidrag. Har bara insyn i en bekants sjukersättning och det räknas som inkomst enligt henne.
Citera
2025-02-06, 13:26
Medlem
galaxenspulvers avatar
Tack för insyn och för att du berättar. Jag är glad att du fått hjälp till slut. +1 på att det suger att känna sig som en belastning när man bara vill få hjällp. Ta hand om dig
Citat:
Ursprungligen postat av Krehlmar
Kan nämna att jag hade bäst i Sverige på Nationella matte A i Gymnasiet (gjorde klart och blev uttråkad för man får inte gå förrens 30 min har gått så jag gjorde alla bonusuppgifter när man bara behövde göra 2. Glömde bort det tills Stockholm Stad kom dit och ville göra en grej av det.). Krashade i trean pga. jobbig barndom med PTSD, misshandel etc., gick komvux för att sedan läsa Juridiska programmet i SU (delad högsta krav på intagning med läkarlinjen). För att sedan krasha i alkoholism och sexberoende.

Det tog tills jag var över 30 innan jag fick någon hjälp jag faktiskt behövde. Sjukt mycket var bara daddande för att få en arbetsduglig men inte frisk. Även expert på beroende-mottagning. Det som räddade mitt liv var boende-stödjare som faktiskt gick emot sina krav pga. hon insåg i sin personliga intervju att jag var exakt personen som behöver hjälp. Med dem fixade jag ekonomiskt bidrag för första gången och den processen var det närmaste jag varit till att genuint unobomba en myndighet.

Jag förstår att de inte har alla resurser, men har aldrig kännt mig mindre än när man blir behandlad som en belastning när man bara vill ha hjälp. Att ifrågasätta allt hela tiden somom det stoppar de som är friska nog att fuska. Medan de som är sjuka nog att behöva hjälp inte orkar bråka med en paragraf-ryttare.

Tog över ett år av boende-stödjare innan jag fick rutin nog att ens ansöka rätt varje månad. Får fortfarande inte för hyra.

Har aldrig kunnat uttrycka mig känslomässigt "Normalt" så det tog att jag misshandla migsjälv framför läkare och sedan psykolog för att få hjälp. Fick äntligen hjälp av speciallist-psykologer på Affektiva, diagnoses PTSD, hjälp med det och annat, m.m. och jag vet att det räddade mig från att vara en som Rickard.

Ville dela med mig lite av hur man KAN räddas av systemet, men fyfan vad samma system gör mycket av skadan. Det finns de som verkligen vill hjälpa, sen de som ser siffror och statestik, sen de som måste fylla kvoter och hålla budget, och sistnämnt de som inte borde jobba med utsatta. Tänker på sjuksköterskan som bredde på om hur svårt det var att få bidrag och hur jag inte alls borde försöka få det, något gjorde att jag gick miste om 5+ år av stöd. Tänker på läkaren som skriver ut en från akut-psyket som klumpigt säger att jag måste lova att jag nu menar det när jag säger att jag inte tänker ta mitt liv för hon vill kunna sova med gott samvete... Ja, det hade varit djävligt jobbigt för henne om ens död hade stört hennes sömn. Skrattar lätt åt det minnet då och då.

Men det är lite som lärare, man minns de som är skit, men också de som är så bra att de räddar ens skolgång/liv genom sitt arbete.

Jag tycker inte synd om mig själv, är otroligt tacksam. Men jag har fortfarande ett favorit-citat

"Att anses frisk, i ett fundamentalt sjukt samhälle, är inte ett mått av hälsa."

Mina tankar till offren.
Citera
2025-02-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Vänstern består utav så fruktansvärt sjuka individer att man blir mörkrädd.
Man märkte att det nästan blev en glädjeyra bland dem efter det här dådet och de kunde inte tygla sig sin iver att måla upp det hela som ett rasist-dåd ("Äntligen!" tänkte de i sina snedvridna, ondskefulla små marxisthjärnor).

Tv4 publicerade en video där man lade till sin egen text under en ohörbar ljudsekvens för att måla upp det hela efter sin skeva världsbild.
I sin iver att plocka politiska poäng har vänstern blåst på etniska spänningar helt i onödan.

Exakt ingen i "vänstern" är glad över detta, inte ens särskilt förvånade. Det man däremot är är jävligt trötta på det störda narrativet som SD dragit med sig in i riksdagen och som kablats ut i landet i 15 år, den fullständigt livsfarliga idén om att Sverige håller på att förstöras av invandrare. Inte nog med att det är destruktivt och gör att vi är handlingsförlamade inför riktiga problem, det utsätter dessutom en stor del av befolkningen för fara samt gör oss helt oförberedda på när "Kalle Karlsson" går lös på ett komvux. Man ser hur både polisen och regeringen är helt svarslösa och famlar efter rätt uttryck och sätt att hantera detta eftersom det faller utanför det (helt och fullt påhittade) sätt vi haft att beskriva "det svenska tillståndet".

Förhoppningsvis är detta ett uppvaknande. För alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Man kan vara kritisk till polisen.

Om man var på plats och såg allt som hände.

Precis.
17500m2 lokal tar tid att säkra..
Rum för rum till dom hittar skytten.

Men proffsen här skulle väl galoppera in och springa direkt o mej ner snubben...🙄
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Inte alls. Autister och aspier kan lära sig vad empati betyder, men de saknar förmågan att förmedla och känna in det. Med det här fasansfulla dådet färskt i minnet så bör staten och svenskt rättsväsende införa någon form av kontroll på samtliga med autism eller asperger. Nu menar jag inte i formen av muddring eller övervakning, utan snarare samtal och uppföljningar för att förebygga attentaten och fånga upp potentiella varningssignaler.

Det beror ju helt på vilken grad av autism man har. Jag är själv högfungerande autist och har haft väldigt hög empati sen barnsben. Sen är det ju iofs vanligare med brist på empati, men alla med autism är inte oempatiska. Hos kvinnor med autism är det till och med vanligare att vara ”över-empatisk” än att ha en bristande empati.
Citera
2025-02-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Det lämnas inga fingeravtryck då du söker pass.

Du har fel. Fingeravtryck lämnas när man söker pass.

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/fingeravtryck-till-pass/
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Gärningsmannen började rikta eld mot polisen när de klev in i lokalerna.

– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén.

Runt en timme efter det första larmet hittades den misstänkte gärningsmannen död med tre vapen intill sig"

Så GM bekräftat död efter en timme, det torde väl innebära att även om polisen gick in i skolan långt tidigare så 1) var inte byggnaden säkrad 2) GM varken lokaliserad eller bekräftat död.

GM hade då upp till 1 timme, effektiv tid, att göra vad han ville.

Finns det anledning att vara kritisk mot polisen?

Tycker denna information ger en anledning för kritik. I allra högsta grad.

Backade insatsstyrkan eller höll de gärningsmannen under uppsikt? Hur många sköts efter att polisen var på plats. Fattar inte, sköt han skallen av sig inför polisen. Varför sköt man inte tillbska, mot benen om inte annat??

Tänker lite på en sak sen igår, i filmen från toaletten låter det som att någon går in på ett rum i anslutning till toan, typ toan bredvid? Har ni tänkt på det, låter som att en dörr öppnas och stängs (låses?) utan panik. Kan GM låst in sig på toan när polisen var på plats. Att det därför tog längre tid att hitta honom död?
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
1. 30-40-årsådern
2. Syrien, Bosnien, Sverige
3. Fördelningen av dödsoffer motsvarar fördelningen av de som normalt vistas på Campus Risbergska.
4. Fyra jaktvapen.

3 vapen hittades i samband med identifieringen av den sannolika gärningsmannen. R.A.

- Jag sätter en miljon kronor på att ett av dem var halvautomatiskt jaktvapen. - Ett "Långvapen". - Vad F.n nu det betyder...

- De nu annorstädes närvarande kommunikatörerna är bra på att hitta på nya ord!

- Kalla det ett "gevär" för F.n.

/WTF
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej menade att varför höjs denna fråga nu men direkt en utlänning gjort något som skriker alla att det är för att han är muslim. Ingen diskussion om personernas livssituation,mående osv. När svenskar begår brott är det alltid andras fel och diskussioner om varför man gör sånt .. men är det utlänning så skylls det bara på etniciteten.
Isåfall skulle jag inte känna till deras situation men det gör jag ju så naturligtvis har det nämts, kanske är du som inte läst artiklarna.

Terroristen på Drottninggatan hade förlorat sin inkomst och hans fru lämnat honom och han var hemlös och skulle utvisas.
Ungefär samma situation var det med IKEA mördaren, han gick direkt från migrationsverket efter fått reda på att han skulle utvisas och tog två knivar för att mörda oskyldiga.
Citera
2025-02-06, 13:29
Medlem
Citat:

Jo, det är exakt vad det gör. En Googlesökning hade kunnat bespara dig ett inlägg.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Är det inte så vid brandutrymningar att man lär sig att varje klass ska ställa sig i ett led eller en grupp och man bockar utav alla innan de får lämna platsen.
Nu när de utrymde klasserna, släpptes de bara vind för våg efteråt eller hur var uppföljningen direkt efter?
Citera
Medlem
Citat:

Fingeravtryck ska man lämna vid både pass och nationellt ID.

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/fingeravtryck-till-pass/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in