2025-02-06, 13:11
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Känns som det bara får motsatt effekt. Folk blir frustrerade av allt hemlighållande.
Det skapar otrygghet, frustration och oro, ifall det hade varit en krigssituation där man måste kunna lita på myndigheter och få information. Det är ju inte otroligt att det blir krig.
Samtidigt så måste ju den informationen som ges ut vara korrekt. Blir det gissningar och antaganden så blir det inte heller bra.
Hade polisen rapporterat fel till anhöriga och sagt att en död var vid liv eller tvärtom hade det blivit ett jävla liv, låt dom ta tidn dom behöver för att göra det rätt.
Citera
2025-02-06, 13:11
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingovel
Ett stort frågetecken är ju att TV4 publicerar detta utan att kunnat hitta något vittne som säger att gärningsmannen ska ha skrikit något öht. Jag har inte lyckats hitta något sådant rapporterat vittnesmål i alla fall varken hos TV4 eller annan media.

Mycket underligt att utgå från att det är gärningsmannen. Det är ju knappt att man med säkerhet kan säga att det är svenska på grund av kvalitén.

Däremot finns det åtminstone ett vittne som säger precis tvärtemot - han gick lugnt tillväga och var helt tyst.
Citera
2025-02-06, 13:12
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Var är källan? Men är det så visar det vad jag och många andra antog. Att det inte var ett "högerextremt" motiverat dåd...

Förmodligen tog han bara ut sina aggressioner på några han stört sig på länge och som var tacksamma offer. Han rör sig ju i soc-kretsar där invandrare även rör sig så det blev naturligt. Behöver inte vara så att han haft en välplanerad attack.
Citera
2025-02-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Säkert så, men alla har inte pass, åtminstone inte ett svenskt pass. Kan ta tid att få fram ett jämförelsematerial.

Det finns väl inte heller ett nationellt tandkortsregister?

I så fall måste man söka rätt på den tandvårdsklinik som eventuellt har journal på vederbörande. Kan ta tid att hitta.

Alla har kanske inte pass men som jag skrev så lämnar ju utlänningar fingavtryck när de söker asyl/LMA kort. Sen har i min erfarenhet alla flyktingar pass eftersom de väldigt ofta reser utomlands. Det är en av de första sakerna en flykting gör när de får TUT/PUT i Sverige, att söka pass alltså.

Tandkort är som du säger något helt annat så frågan gällde fingeravtryck.
Citera
2025-02-06, 13:13
Medlem
Sammanfattning:

• Skjutandet startar troligen ca 12.31 (antar att det tar ca 2 min att inse faran och att ringa polis).
• Polisen infann sig vid byggnaden några minuter från larmet som kom in 12.33.
• Polisen gick in i byggnaden ca 5 minuter efter sin ankomst, möttes då av beskjutning och rök från pyroteknik (eller något liknande). Poliserna avbröt då och återvände med skyddsmasker.
• 130 poliser deltog totalt i insatsen.
• Inte ett enda skott avlossades av polisen under hela insatsen.
• GM tömde 10 magasin vilket resulterade i att han skadade 5 och dödade 10 offer. Att döma av videofilm innehöll, åtminstone ett, magasin minst 10 skott.
• Ca en timme efter polisens ankomst hittas GM skjuten. Ytterligare oanvänd ammunition hittades intill den döde GM.
Citera
2025-02-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingovel
Ett stort frågetecken är ju att TV4 publicerar detta utan att kunnat hitta något vittne som säger att gärningsmannen ska ha skrikit något öht. Jag har inte lyckats hitta något sådant rapporterat vittnesmål i alla fall varken hos TV4 eller annan media.

Mycket underligt att utgå från att det är gärningsmannen. Det är ju knappt att man med säkerhet kan säga att det är svenska på grund av kvalitén.
Nej, det är oerhört lösa grunder och sjukt spekulativt som bidrar till ryktesspridning och falska narrativ. Otroligt omdömeslöst av TV4.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indocte
Det er absolutt mulig at motivet kan være ideologisk ja, det er også mulig at det ligger en diagnose bak eller bare ren ondskap. Kan du dkomentere at han har asperger, eller er det bare noe du tror?
Det ena kan väl iofs löpa i det andra.
AST eller nån psykiatrisk diagnos (dock fundersam kring licens).
Han beskrivs ju inte normal på en fläck och dådet talar för detta.
Han passar iaf in på ensamagerande förövare via isolering.
Bytte han om på skolan till militära kläder likt många andra?

Vill hämnas på soc, som kanske enligt honom ska tvingas arbeta eller ingå i nån form av verksamhet.
Upplever sig kränkt av att andra minsann får pengar/stöd/bidrag?

Svårt att veta när noll uppgifter finns om vad han ev sa, vilka han ev valde, vilka som ev skonades och vad ev digital media gett, om han hade några särintressen, var vapenfixerad.
Han är ju ytterst begränsad utifrån gilla köra bil, gilla en hund, men inte umgås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Väldigt svårt att höra. Men något "Ni ska bort från Europa" låter det verkligen inte som.
Nej
Skandal att Tv 4 släpper detta!! De borde bli lika attackerade som Aftonbladet
Varför inte kan man fråga sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Har du någonsin levt på socialbidrag och sökt mängder av jobb utan framgång?
Samhället måste bjuda till också, allt hänger inte på individen.

Tror tyvärr inte det är många arbetsgivare som skulle anställa någon svårt autistisk kille idag. Det såg annorlunda ut förr, det kan jag hålla med om.

Har för mig att det finns en särskild arbetsförmedlare när det gäller de med svårare diagnoser men han verkar ju ha stått helt utanför psykiatrin som ordnar intyg, fk osv. Han kan ju i sin isolering utvecklat allvarlig psykisk sjukdom också. Svart eller vitt avsaknad av impulskontroll, svår ångest, en månad med över 30 sprängningar en regering som i en presskonferens erkänner att de tappat kontrollen och så släpper Simon Superti en för övrigt bra låt ” Bullerbyn är död” ( Jag vill leva jag vill dö i Norden ) som sänds på tv. Hans värld blir ju väldigt liten om han saknar sociala kontakter och bara tittar på tv där i sitt hem. Blir han där och då dessutom motarbetad av socialen så kan jag tänka mig att det lätt kan slå över. Han hade verkligen behövt någon som hade kunnat föra hans talan med olika instanser. En kille som går omkring med handen för munnen och ofta beskrivs som tyst hade nog väldigt svårt att själv förklara sina svårigheter.

På något sätt tror jag att allt våld i vårt samhälle hänger ihop och att regeringen bär ett tungt ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Vanliga Polisen har inte skyddsvästar som stoppar en kula från en AR-15 så naturligtvis måste dom vara försiktiga när dom letar efter gm.

Den ordinarie polisen stod för att bekämpa gärningsmannen i fem minuter, sedan var insatsstyrkan på plats, och de är utrustade med skottsäkra västar med kapacitet att ta emot kraftfulla projektiler.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Jag kikade lite och jämförde med skolskytten Adam Lanza (Sandy Hook, 26 döda):

"Peter Lanza (Adam's father) said he suspected his son might have also had undiagnosed schizophrenia in addition to his other conditions. Lanza said that family members might have missed signs of the onset of schizophrenia and psychotic behavior during his son's adolescence because they mistakenly attributed his odd behavior and increasing isolation to Asperger syndrome""

Absolut spelar isoleringen och den psykiska ohälsan in. Men det rör sig om något mer än Aspergers i det här fallet. Han har säkert fler diagnoser som förmodligen har gått under radarn och inte upptäcks. Det bästa hade varit om han sökt sig till akutpsykiatrin, men det verkar ha varit försent för det med
Citera
2025-02-06, 13:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan du länka och citera till resp källa?

Ang bosnier var det nyss i expressen via en person om en saknad + en skadad.

"Den bosniske ambassadören Bojan Sosic bekräftar att två landsmän hamnade i skolskjutningen – en är skadad och en saknas."

Kommunal, vård och omsorg, saknar "flera" Medlemmar i form av personal "som vidareutbildade sig".

Kommunal, skola och teknik, saknar "anställda på skolan".
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skjutningen-i-orebro-de-kom-aldrig-till-jobbet-efter-dadet/

"Syriska medborgare finns bland dödsoffren efter tisdagens masskjutning på en skola i Örebro, rapporterar Alkompis."
Oklart antal, det nämns en 29-årig man.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/93eLyr/ambassad-syrier-bland-de-doda-i-skoldadet
Jag tänkte så här också gällande kommunalmedlemmarna som befunnit sig i skolan förutom de som var där på vidareutbildning så nämns personal, språkstödjare, kökspersonal, vaktmästare.
Det finns ju en en naturlig anledning till att de kanske inte dyker upp på jobbet direkt dagen efter att ha varit med om en sådan här händelse. Några av dem ligger kanske hemma i sängen med chock.

Kollar man namnen på personalen på skolan så verkar ivf, vaktmästaren och kökspersonalen ha svenska namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in