2025-02-06, 12:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Är det ingen som vet mer om bilderna som har spridits på gm? Vem tog bilderna? Vem publicerade dem? Vilka är med på bilderna? Är det någon som har analyserat det som är med i bakgrunden på bilderna? Hur kunde han åka utomlands, till t.ex Thailand, om han nu var så ensam och bidragsberoende? Det är alkohol med på flera av bilderna. Festade han ensam? Hade han något missbruk? Osv osv osv

Det är familjeresor och fotona är troligen tagna av en familjemedlem. Hur de hamnade på nätet vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Men det är ju samma med personer med demenssjukdomar exempelvis. Det är sällan som de vill medverka eller förstår vad som händer. Men de får hjälp ändå eftersom de utgör en fara för sig själva främst men kan även skada andra.
Ja men autister skiter ju ofta i kallelser till vården och ingen kan tvinga dem att gå dit, som det är nu.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Var har du fått uppgifter ifrån om vilket land personerna kommer ifrån ursprungligen?
Jag utgår från att den bosnier som blev omskriven av den bosniska tidningen kom från Bosnien.

Jag utgår från att den syrian (Salim) som omskrivs av den syriansk-ortodoxa kyrkan var syrian.

De syrier som omnämns av imamen i Örebromoskén är jag mer osäker på.

Jag utgår vidare från att de två socialtanterna (Elsa och Camilla) var svenska.

De två "oredovisade" vet jag ingenting om.
Senast redigerad av Ken Dryden 2025-02-06 kl. 12:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Nu är de igång i TV4 med sina "experter" som hört "Ni ska bort från Europa!"
Bedöm själva, för er som missade länken jag postade: https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Jag med fler hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan!"

Pinsamt hur de försöker försvara detta och kalla det "trovärdigt".

Jag tycker det låter som ”ni ska fucking jobba!”
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Löste den nationella insatsstyrkan uppgiften och fällde gärningsmannen?
Nej, polisen ska inte ha skjutit någonting. Han påträffades död ca. en timme efter polisen kom dit. Man undrar ju hur länge hans skjutande pågick egentligen. Jag har inte sett några uppgifter om det. Max lite över en timme bör det ha varit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Det har ryktats om att dom skulle ha nån slags möte där eller kanske att dom regelbundet har nån verksamhet där.

Okej tack för info!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Likaså hans föräldrar kan man tycka.

Absolut har föräldrar ett ansvar. Nu verkar det ju som att han ändå har blivit bjuden på resor och att de har försökt. Kanske på sitt sätt utan större kunskaper. Han verkar också ha fått gå på fritidsaktivitet som hockey och har fiskat som barn vad man ser på bilderna.
Citera
2025-02-06, 12:52
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Detta citat: "Drygt tio minuter efter att polisen larmats till platsen anländer insatsstyrkan och inleder en genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna." Det måste väl då vara en lokal insatsstyrka? Inte den som kom med helikopter från Stockholm?

Kanske får jag fel i att polisen inte agerat om detta stämmer.
Vanliga Polisen har inte skyddsvästar som stoppar en kula från en AR-15 så naturligtvis måste dom vara försiktiga när dom letar efter gm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det undrar jag också kring utifrån vad olika anhöriga beskriver.
Lär ha varit svårrehabiliterad om inte annat, om inte ens familjen är ett forum för umgänge.

"Han vill vara för sig själv. Han verkar inte tycka om folk och så där."

"– Han klarar inte att passa tider och sånt där."

"Släktingen berättar att den misstänkte mannen inte har haft någon större kontakt med sin närmsta familj under de senaste åren, varken föräldrar eller syskon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwxyjJ/misstankte-mannen-en-enstoring-som-inte-tycker-om-folk
Nej, precis. Han framstår inte som någon som går till psykiatriska öppenvården frivilligt, om de skulle kalla honom.
Citera
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Det märkliga är ju de som ligger kvar och trycker i klassrummen. Varför öppna inte fönstret och hoppade ut? Det första man skulle göra

Många skolor har fönster som inte går att öppna inifrån p.g.a. säkerhetsskäl och för att förhindra att tjuvar etc tar sig in i lokalerna genom fönster som står på glänt.
Citera
2025-02-06, 12:53
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Såg press-konferensen nu kl 10 och synd att svenska poliser och myndigheter ska vara så mjäkiga och mala på så långsamt.

Exempelvis kan polisen två dygn efter attentatet fortfarande inte bekräfta identiteten på massmördaren - utan inväntar DNA-analys från Rättsmedicinalverket.

Inte undra på att saker är som de är i vårt land om allt ska ta sån jäkla tid. Är de verkligen på riktigt alltså tveksamma ifall den avlidne mördaren är den alla redan vet - eller är det att en enskild tjänsteman inte bara kan ta hand ur munnen och säga saker som de är. Ibland skulle vi behöva en Trump-figur i Sverige som rör om lite i grytan och bryter med alla konventioner.

Och vad kan vara skälen till att listor på offret ännu inte släppts?

Konstigt inlägg. Du borde veta svaren om du såg presskonferensen.

Det finns tre sätt att identifiera;
Dna
Tandkort
Fingeravtryck

Man tittar alltså inte på ett offer och säger "ja, det ser ut som han/hon", och kablar ut det i riksmedia.

Det ska inte finnas utrymme för misstag. Och då är det dessa tre sätten som finns tillhands. Då tar det lite tid också. Ha respekt för det.
Citera
2025-02-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Vilken vård är det ni tänker skulle vara rimlig för RA?

Han är autist. Ska han få ett autism-piller? Terapia bort sin autism? Vad han behöver är väl stöd från allt annat än psykiatrin. Arbetsmarknaden måste anpassas så personer som han får det enklare och mer förutsägbart. Nu kastar man på alla autister aktivitetsersättning mellan 20-30 år gamla. De hamnar framför datorn i 10 år hemma hos mamma. Inga krav. Sen fyller de 30 och då har de förlorat 10 år och de ska nu plötsligt skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Sverige behöver enklare arbeten, plocka fimpar på stan, bussvärdar, torgvärdar, vad som helst, bara något som är en motprestation mot alla bidrag och passivitet.
Autister är ofta överlntelligenta så måste nog komma på fler jobb än plocka fimpar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in