2025-02-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag pusslade lite med de mördade:

5 döda syrier (imamen i Örebromoskén)

1 död syrian (ortodoxa Mariakyrkan i Örebro)

1 död bosnier (bosnisk tidning)

2 döda socialtanter (Facebook?)

Detta betyder att två av de mördade inte har "redovisats". Om man vill ha en fördelning av detta, så ser det ut så här.

Utlänningar 75-80 % vs svenskar 20-25 %
Var har du fått uppgifter ifrån om vilket land personerna kommer ifrån ursprungligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Det är lite av en tautologi, då båda två erbjuder anpassad utbildning utifrån en nedsättning.

"Särskola är en skolform för elever som inte kan följa undervisningen i en vanlig skola på grund av intellektuell funktionsnedsättning.

"De flesta resursskolor tar in barn med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), alltså inte enbart barn med ADHD."
Jo precis, men det skiljer sig ändå mycket åt. If ingår inte i NPF och har man dessa funktionsnedsättningar klarar man oftast inte av vanliga skolan/läroplanen. Och man kan inte gå direkt till högskolan efter gymnasiesärskolan heller jämfört med resursskolorna.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

socialtanter

vet vi att dom var socialtanter?

eller kan dom ha varit lärare på skolan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Polisen har själva bekräftat att de gick in i lokalerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Har jag sagt att de inte gått in?
Jag har sagt att de ska inte ta onödiga risker, dvs exponera sig för ett jaktvapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Lite upprörande att läsa ditt inlägg. Du har verkligen ingen aning. Det är människor som du som bidrar till att personer som GM hamnar i utanförskap. Noll förståelse för de svårigheter han säkert har stött på.

En funktionsnedsättning handlar om bristande förmågor, det är många som inte fattar det. Inte bristande vilja. Inte lathet. Att spela dataspel kanske är det enda en person förmår och orkar med.

Nu vet jag inte vilka diagnoser GM hade men du uttalar dig om autism. Läs gärna på lite innan du uttalar dig i generella ordalag.

Jag har själv s.k. "Asperger" och förstår mycket väl problembilden. Skaka av dig den omedelbara reaktionen och läs mitt inlägg igen. Jag är en av de som tagit sig UR kokongen, lever ett fullt normalt (enligt min egen definition, andra tycker säkert jag är lite grann en enstöring) liv med välbetalt arbete och egen familj sedan tjugo år. Alla kan inte göra som jag, men samhället uppmuntrar "hikikomori"-livet.
Citera
2025-02-06, 12:48
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Är det ingen som vet mer om bilderna som har spridits på gm? Vem tog bilderna? Vem publicerade dem? Vilka är med på bilderna? Är det någon som har analyserat det som är med i bakgrunden på bilderna? Hur kunde han åka utomlands, till t.ex Thailand, om han nu var så ensam och bidragsberoende? Det är alkohol med på flera av bilderna. Festade han ensam? Hade han något missbruk? Osv osv osv

det är ju gamla bilder tagna över många år.

han var ju 35 år när dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Vilken vård är det ni tänker skulle vara rimlig för RA?

Han är autist. Ska han få ett autism-piller? Terapia bort sin autism? Vad han behöver är väl stöd från allt annat än psykiatrin. Arbetsmarknaden måste anpassas så personer som han får det enklare och mer förutsägbart. Nu kastar man på alla autister aktivitetsersättning mellan 20-30 år gamla. De hamnar framför datorn i 10 år hemma hos mamma. Inga krav. Sen fyller de 30 och då har de förlorat 10 år och de ska nu plötsligt skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Sverige behöver enklare arbeten, plocka fimpar på stan, bussvärdar, torgvärdar, vad som helst, bara något som är en motprestation mot alla bidrag och passivitet.
Kanske räkna tändstickor också? Sånt som autister är bra på. Man kanske kan ha dem i särskilda byar med murar runt och enkla slogans som de kan relatera till, "arbete ger frihet" till exempel?
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Bl.a bosnier bland offren. Med andra ord har han inte skjutit efter hudfärg som många ville tro.
Vet du att det inte är en bosnisk kvinna med slöja?
Citera
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Men det är inte normalt beteende som han hade de senaste 20 åren. Det syns ju på lång väg. Det förstår vi som bara läser om honom och borde varit mer än uppenbart för alla yrkesverksamma som han kom i kontakt med i livet. Men det är ju det här med allas ansvar, ingens ansvar.

Likaså hans föräldrar kan man tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
vet vi att dom var socialtanter?

eller kan dom ha varit lärare på skolan?

Förstår inte heller, varför skulle socialtantet vistats på skolan?
Citera
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fångar inte Samhall upp såna här?

Samhall är till för folk med diagnostiserad funktionsnedsättning. Har man ingen diagnostiserad sådan så faller man utanför ramarna för att kunna få jobb på Samhall via statliga myndigheter.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
https://www.tv4.se/artikel/OjAZ6TLqz5hHjFAn3tgwz/daerfoer-publicerar-vi-filmen-inifran-toaletten

Vem har verifierat detta? Deras så kallade expert?!

Det som är verifierat är väl att klippet är äkta och inspelat på toaletten vid den aktuella dagen.
Däremot är slutsatserna TV4s egna påhitt och det är extremt allvarligt att man antyder att det är verifierade uppgifter.
Det är det absolut inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in