2025-02-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Skitsnack! Det där är en gammal förlegad fördom!

Inte alls. Autister och aspier kan lära sig vad empati betyder, men de saknar förmågan att förmedla och känna in det. Med det här fasansfulla dådet färskt i minnet så bör staten och svenskt rättsväsende införa någon form av kontroll på samtliga med autism eller asperger. Nu menar jag inte i formen av muddring eller övervakning, utan snarare samtal och uppföljningar för att förebygga attentaten och fånga upp potentiella varningssignaler.
Citera
2025-02-06, 12:15
Medlem
Händelseförloppet

12.33 Larm till SOS
12.38 första poliserna går in i skolan
12.43 insats-styrkan tar över och går in i skolan

Citat:
Klockan 12.33 inkom flera larm till polisen om en pågående skottlossning på Risbergska skolan i Örebro.
Drygt fem minuter efter att larmet inkom anländer den första polispatrullen och går direkt in i skolan.
Citat:
Drygt tio minuter efter att polisen larmats till platsen anländer insatsstyrkan och inleder en genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna.

– Skolan är en oerhört stor byggnad, 17 000 kvadratmeter, en väldigt stor yta att genomsöka, säger Lars Wirén.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera
2025-02-06, 12:16
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Vet man inte än vilka som är offren?
Det borde läcka ut på något sätt.
Citera
2025-02-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad gjorde poliserna inne i byggnaden under den timme som dom påstår sig befunnit sig där utan att varken besvara elden eller konfrontera GM??

Skolan är alltså enormt stor, över 17 000 kvadratmeter, som en jämförelse är en Ica Maxi oftast runt 3-4000 kvadratmeter. Det är en enorm yta att leta igenom. Men vad som exakt hände och hur insatsstyrkan agerade kommer givetvis att komma fram, så jag väljer att inte spekulera så länge jag inte har fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Fråga. Kommer fup att bli offentlig när GM är död?
Kanske en utredning av Haverikommissionen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Har skrivit det flera gånger tidigare i tråden. Men dödstalet kommer inte stanna på 10. Första presskonferensen nämndes ”tiotal”. Jag har inte hört något mer uttalande om antal döda sedan dess från polisen. Nu börjar det räknas in att flera från Kommunal saknas som gick utbildning , folk från socialtjänsten och personal på skolan. Jag tror på minst 30 döda då han fick hålla på så länge.

Och du har fortfarande helt fel och sprider missinformation. Du tar din info från ngt random IG acc. Sluta bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, en polis sa just i SVT att de inte avfyrade några skott, vilket låter märkligt om de blev beskjutna.

Sedan tog det en timme innan de påträffade GM igen?

Bilden är att polisen väntar till dess att tyngre bestyckad polis anländer.

Går inte det emot det senaste PDV-direktivet, att finna och oskadliggöra GM?

Kort sagt: Det hela är över sedan länge när polisen väl sätter igång. Men efteråt är det stor show med blinkande ljus, helikoptrar, folk som rycker fram iförda full mundering, o.s.v.

Men som har sagts: Det var en stor skola med mycket yta. En svår uppgift.

Insatsstyrkornas uppgift är att lösa svåra uppgifter.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Inte alls. Autister och aspier kan lära sig vad empati betyder, men de saknar förmågan att förmedla och känna in det. Med det här fasansfulla dådet färskt i minnet så bör staten och svenskt rättsväsende införa någon form av kontroll på samtliga med autism eller asperger. Nu menar jag inte i formen av muddring eller övervakning, utan snarare samtal och uppföljningar för att förebygga attentaten och fånga upp potentiella varningssignaler.

Å vem i helvete ska färdas land å rike runt för att kontrollera alla källarboende vuxna söner som sitter och spelar Counterstrike? för att inte tala om, -vad är kriterierna för att klassas som farlig?

Det där måste kvala in som ett av dom sämsta och mest verklighetsfrämmande förslagen jag läst
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Hur kunde terroristen leva utan inkomst?

Han fick försörjningsstöd från socialtjänsten, enligt en teori gjorde han massakern för att den drogs in.
Citera
2025-02-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Har skrivit det flera gånger tidigare i tråden. Men dödstalet kommer inte stanna på 10. Första presskonferensen nämndes ”tiotal”. Jag har inte hört något mer uttalande om antal döda sedan dess från polisen. Nu börjar det räknas in att flera från Kommunal saknas som gick utbildning , folk från socialtjänsten och personal på skolan. Jag tror på minst 30 döda då han fick hålla på så länge.

Tycket det isf är konstigt att man inte vet. Man hittar väl ett antal kroppar? Å SÅ svårt m identifiering kan det väl inte vara?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Det har framkommit FLERA gånger i tråden:
- Han hade körkort. Enligt anhörig så älskade han att köra bil.
-Han sökte INTE till lumpen. Han fick ett allmänt brev om att han inte skulle bli erbjuden plats pga bristande betyg.
-Vapenlicens får man genom att ta jägarexamen och vara ostraffad.
-Det finns olika grader av autism. Läs på!
Finns det några restriktioner hur man förvarar vapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är inte psykiatrins fel att störda inte söker vård.

Som jag skrivit några gånger nu måste lagen ändras så att den här typen av NPF-diagnoser kan komma i fråga för LPT, så att vården kan fånga upp dem. Detta eftersom många av dem inte vill söka psykiatrisk vård frivilligt.

Fast denna diskussion har ni ju aldrig när utlänningar skjuter så som gängmedlemmar osv. Varför är det så relevant nu helt plötslig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in