2025-02-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Hörde detsamma, därefter ingen vidare beskrivning. Vad gjorde polisen under denna timme för att finna mördaren?

Han tog sitt liv i samband med att han polis klev in. Men de backade ut pga skott de upplevde kom mot dem och rökigt samt oro över ytterligare gärningsman.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no16
Reflektion hittills, möjligt att jag har fel

1. Kling o Klang poliser kommer 12.38 dvs relativt fort men låter MGM härja i en timma för att de inte vågar gå in. Är det PGV så får man fan tänka utanför boxen och agera. Katastrof! Man kan vända o vrida hur mkt som helst, ändå helt oacceptabelt.

2. Polisen har jobbat i flera dygn nu, de vet fortfarande ingenting. Presskonferensen nu var ju helt patetisk. Förväntar de sig applåd för att de går in i en död människas lgh?

Det där är ju lika korkad tolkning som journalisterna gör.

1: Polisen anländer till skolan, blir beskjutna men relativt snart upphör skotten, vilket gör att polisen kan ändra taktik. Man går in, söker av och säkrar, ser en död man med vapen vid sin sida, lämnar honom och söker efter fler potentiella gärningsmän. Det kan alltså handla om några minuter mellan ankomst och att man hittat RA, men en timme innan man konstaterar att det inte var någon mer skytt, och då konstaterar att ”skytten är död”

2: dom kan ju inte berätta allt än.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Enligt Google maps ca 55 min till fots, ca 4 km så det beror väl på dagsform och last.

Det är 7,9 km från RA adress till Hagagatan 53
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Det är en gammal seglivad myt.
Jag skulle hävda att empati i alla fall påverkas.
Exet och hennes ena barn tycker jag definitivt saknar viss empati. Inte att de är känslolösa men definitivt mer kalla.
Det gäller dom så kan inte svara för andra såklart.
Citera
2025-02-06, 11:06
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Det är någonting mycket skumt med hela den här händelsen. Det finns ingen chans att han var ensam med att göra det här. Det här var för välplanerat.

Varför skulle det inte vara möjligt för en ensam person att genomföra detta?

Vad finns det för faktiska bevis som pekar på att det skulle vara fler gärningsmän inblandade?

Du får gärna fortsätta tro att det är en false-flag operation, men du har fel.
Citera
Medlem
snooper123s avatar
Man är fortfarande inte helt säker på motivet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Står ju förklarat, du får väl lära dig att läsa...

"Perspektivare" från ett fucking mongo?

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

Det låter fortfarande som ”ni ska bort från Europa”

Men aja, vi kan ta diskussionen om några dagar istället, då vi fått ta del av mer filmer/ljudklipp och information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Här ärfler bilder om det är han, han heilade redan som ung.

Ser det ut som att det är samma som i telegraph?

Hur kan utländska tidningar få tag på gamla bilder?
Det är inte han. En google image search knyter denne herre som gärningsman till en skjutning i USA i januari.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag äger 4 gevär så nej det är inte ovanligt att man äger flera.
För jakt har man ofta ett för varje typ av jakt, olika klasser och inte flera för tex enbart älg.
Du kan inte få licens för hur många vapen som helst i Sverige utan bara ett vapen för varje klass, eller specifika skäl till att få extra för samma klass.
USA går inte att jämföra med Sverige.
Jag gissar på att han haft en 308, 30-06 och 6,5. Möjligen även 9mm. Ruger PCC är en vanlig halvautomat sedan några år.
4e geväret som bör hittats hemma kan ha varit en 22lr, onödig att ta med om man vill döda.
Kanske kan även hagel använts. Hörde någon på radio P1 igår som hade den tesen men avbröts snabbt då han började prata om det av någon anledning.
Jag skulle gissa på AR10, AR15 och Ruger PCC. Kanske en 10/22 som stannat hemma.
Citera
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Har du bilder, jag ligger en dag bakom....

https://gofile.io/d/QnMwuz
Citera
2025-02-06, 11:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Nu pratar SVT om videoklippen som TV4 publicerat.

Det triggas mer och mer om den där mycket otydliga ljudupptagningen som skulle höra MGM till fullblodsrasist.

Soc-spåret är mer troligt rent logiskt och med den torftiga info som släppts ut från polis och kommunen.
Någon måste väl sitta på en fin liten ljudbehandlande AI som kan tvätta klippet så att man kan få ut vad som faktiskt sägs?
Citera
2025-02-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellasgarden
Ja, invandrare är överrepresenterade i försörjningsstöd, men det handlar om socioekonomiska faktorer, inte att systemet är riggat. Socialtjänsten följer lagar, inte subjektiva upplevelser, och om någon med psykisk ohälsa inte klarar kraven är det en fråga för psykiatrin och bättre samverkan, inte ett bevis på att systemet är fel.

Någon påpekade att Richard Andersson hade skattat en hel del pengar, vilket kan ha påverkat beslutet. Om han var så sjuk att han inte kunde arbeta borde han ha fått sjukersättning från början, inte försörjningsstöd. Att han inte fick fortsatt bistånd tyder på att socialtjänsten bedömde att han inte uppfyllde kraven längre.

Vi vet inte hur mycket hans familj försökte hjälpa honom, men han var sin egen individ. Han var inte i ett tillstånd där han behövde konstant omvårdnad, och även om familjen kanske försökte hjälpa så mycket de kunde, hänger allt i slutändan på en själv. Systemet kan inte rädda alla, särskilt inte om individen själv inte tar ansvar för sin situation.
Vad är socioekonomiska faktorer och hur ger det svenskarna nackdel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in